Liikuntakasvatus osana varhaiskasvatuksen arkea
Eskelinen, Johanna (2022)
Eskelinen, Johanna
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204133216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204133216
Tiivistelmä
Aiheena tässä pro gradussa on, miten saadaan liikunta osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Varhaiskasvatus tavoitti Suomessa vuonna 2018 OECD:n tutkimuksen mukaan alle 3-vuotiaista lapsista reilun 30% ja 3-5-vuotiaista lapsista n 80%. Verraten iso määrä lapsia on siis mukana varhaiskasvatuksessa, joten vaikutus mahdollisuudet heidän liikunnallisten toimintatapojen edistämiseksi ovat isot. Tutkijana olen kiinnostunut lastenliikunnan edistämisestä ja sen kehittämisestä erityisesti arjen liikkumisen lisäämisen näkökulmasta.
Tutkimuskohteena on eräs Pirkanmaalainen varhaiskasvatusyksikkö, joka osoittautui kiinnostavaksi kohteeksi liikunnan kehittämisen vuoksi. He olivat lähteneet valtakunnalliseen hankkeeseen mukaan, mutta se ei oikein ollut päässyt vauhtiin. Liikunnallisten toimenpiteiden lisääminen ja henkilökunnan kouluttaminen muodostui tutkimuksen kohteeksi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, johon osallistui n 20 henkilöä. Alkukyselyyn vastasi 20 henkilöä ja loppukyselyyn 18 henkilöä. Alkukyselyyn kaikki vastasivat paperisille lomakkeelle, loppukyselyyn oli mahdollista vasta paperiseen tai forms-kyselyyn. Kyselyiden välissä henkilökunnalle järjestettiin yksikössä liikunnan koulutusta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa nousi esiin, että henkilökunta kokee oikeanlaisen koulutuksen hyödylliseksi ja uusien ideoiden lisäävän omaa liikuntatietämystä. Erityisesti yhteisesti sovittujen tavoitteiden asettamisesta ja esimiehen innostuksen, kannustuksen ja osaamisen koettiin edistävän henkilökunnan tekemistä. Koulutusten sisällön ja siellä annettujen tehtävien tekeminen yhdessä oman tiimin kanssa koettiin edistävän arjen liikkumisen lisäämistä. Havainnoinnin merkityksen korostaminen liikuntataitoja kartoittaessa toi esiin lasten motoristen taitojen eroavaisuudet. Tämä lisäsi henkilökunnan pedagogista näkemystä lasten tarvitsemista harjoitteista. Yhteisesti sovittuihin toimenpiteisiin sitoutumalla arkeen löydettiin monia uusia liikuntataitoja tukevia elementtejä. Ulko- sekä sisäliikunnan systemaattinen aktivointi tuotti tulosta ja erityisesti vapaanleikin liikunnalliseen mahdollisuuteen kiinnitettiin entistä enemmän huomioita. Välineistön tulee olla kunnossa ja uudet materiaalit saavat yhtä lailla aikuiset ja lapset innostumaan. Kannustamisella ja innostamisella on vaikutusta jokaisen suoritukseen.
Liikunnan merkitys ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin on tutkitusti huomioitu. Mallit luodaan nuorena ja varhaiskasvatuksella on tärkeä tehtävä antaa jokaiselle lapselle hyviä kokemuksia oman kehon käyttämisestä ja saada positiivisia kokemuksia erilaisista suorituksista. Jokaisen tulee saada löytää itselle luontaisin ja sopivin liikkumisen malli. Liikkumattomuuden ehkäisemiseksi on paljon tehtävissä! The topic of this master's degree is how to make exercise a part of everyday early childhood education. According to an OECD study, early childhood education in Finland in 2018 reached just over 30% of children under 3 years of age and about 80% of children aged 3-5 years. Thus, a relatively large number of children are involved in early childhood education, so the potential impact on promoting their physical activity is high. As a researcher, I am interested in promoting and developing children's physical activity, especially from the perspective of increasing everyday mobility.
The subject of the research is a Pirkanmaa-based early childhood education unit, which proved to be an interesting subject due to the development of physical activity. They had embarked on a nationwide project, but it hadn’t really gotten off the ground. Increasing physical activity and training staff became the subject of research.
The study was conducted as a case study involving about 20 people. 20 people answered the initial survey and 18 people answered the final survey. Everyone answered the initial survey on a paper form, the final survey was possible on a paper or forms survey. Between surveys, physical training was provided for staff in the unit. The material was analyzed by content analysis.
The study found that staff find the right kind of training useful and that new ideas increase their own sports knowledge. In particular, the setting of jointly agreed goals and the enthusiasm, encouragement and competence of the supervisor were felt to promote the making of staff. Doing the content of the trainings and the tasks given there together with one's own team was felt to increase daily mobility. Emphasizing the importance of observation in mapping exercise skills highlighted differences in children’s motor skills. This increased the staff’s pedagogical view of the exercises children needed. By committing to jointly agreed measures, many new elements supporting everyday sports skills were discovered. The systematic activation of outdoor and indoor sports paid off, and more attention was paid to the sports opportunity of free play in particular. The equipment should be in order and the new materials will excite adults and children alike. Encouragement and inspiration have an impact on everyone’s performance.
The importance of exercise for a person's overall well-being has been studied. Models are created at a young age and early childhood education has an important role to play in giving every child a good experience of using their own body and having a positive experience of different performances. Everyone should be able to find the most natural and suitable model of movement. There is a lot to be done to prevent immobility!
Tutkimuskohteena on eräs Pirkanmaalainen varhaiskasvatusyksikkö, joka osoittautui kiinnostavaksi kohteeksi liikunnan kehittämisen vuoksi. He olivat lähteneet valtakunnalliseen hankkeeseen mukaan, mutta se ei oikein ollut päässyt vauhtiin. Liikunnallisten toimenpiteiden lisääminen ja henkilökunnan kouluttaminen muodostui tutkimuksen kohteeksi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, johon osallistui n 20 henkilöä. Alkukyselyyn vastasi 20 henkilöä ja loppukyselyyn 18 henkilöä. Alkukyselyyn kaikki vastasivat paperisille lomakkeelle, loppukyselyyn oli mahdollista vasta paperiseen tai forms-kyselyyn. Kyselyiden välissä henkilökunnalle järjestettiin yksikössä liikunnan koulutusta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa nousi esiin, että henkilökunta kokee oikeanlaisen koulutuksen hyödylliseksi ja uusien ideoiden lisäävän omaa liikuntatietämystä. Erityisesti yhteisesti sovittujen tavoitteiden asettamisesta ja esimiehen innostuksen, kannustuksen ja osaamisen koettiin edistävän henkilökunnan tekemistä. Koulutusten sisällön ja siellä annettujen tehtävien tekeminen yhdessä oman tiimin kanssa koettiin edistävän arjen liikkumisen lisäämistä. Havainnoinnin merkityksen korostaminen liikuntataitoja kartoittaessa toi esiin lasten motoristen taitojen eroavaisuudet. Tämä lisäsi henkilökunnan pedagogista näkemystä lasten tarvitsemista harjoitteista. Yhteisesti sovittuihin toimenpiteisiin sitoutumalla arkeen löydettiin monia uusia liikuntataitoja tukevia elementtejä. Ulko- sekä sisäliikunnan systemaattinen aktivointi tuotti tulosta ja erityisesti vapaanleikin liikunnalliseen mahdollisuuteen kiinnitettiin entistä enemmän huomioita. Välineistön tulee olla kunnossa ja uudet materiaalit saavat yhtä lailla aikuiset ja lapset innostumaan. Kannustamisella ja innostamisella on vaikutusta jokaisen suoritukseen.
Liikunnan merkitys ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin on tutkitusti huomioitu. Mallit luodaan nuorena ja varhaiskasvatuksella on tärkeä tehtävä antaa jokaiselle lapselle hyviä kokemuksia oman kehon käyttämisestä ja saada positiivisia kokemuksia erilaisista suorituksista. Jokaisen tulee saada löytää itselle luontaisin ja sopivin liikkumisen malli. Liikkumattomuuden ehkäisemiseksi on paljon tehtävissä!
The subject of the research is a Pirkanmaa-based early childhood education unit, which proved to be an interesting subject due to the development of physical activity. They had embarked on a nationwide project, but it hadn’t really gotten off the ground. Increasing physical activity and training staff became the subject of research.
The study was conducted as a case study involving about 20 people. 20 people answered the initial survey and 18 people answered the final survey. Everyone answered the initial survey on a paper form, the final survey was possible on a paper or forms survey. Between surveys, physical training was provided for staff in the unit. The material was analyzed by content analysis.
The study found that staff find the right kind of training useful and that new ideas increase their own sports knowledge. In particular, the setting of jointly agreed goals and the enthusiasm, encouragement and competence of the supervisor were felt to promote the making of staff. Doing the content of the trainings and the tasks given there together with one's own team was felt to increase daily mobility. Emphasizing the importance of observation in mapping exercise skills highlighted differences in children’s motor skills. This increased the staff’s pedagogical view of the exercises children needed. By committing to jointly agreed measures, many new elements supporting everyday sports skills were discovered. The systematic activation of outdoor and indoor sports paid off, and more attention was paid to the sports opportunity of free play in particular. The equipment should be in order and the new materials will excite adults and children alike. Encouragement and inspiration have an impact on everyone’s performance.
The importance of exercise for a person's overall well-being has been studied. Models are created at a young age and early childhood education has an important role to play in giving every child a good experience of using their own body and having a positive experience of different performances. Everyone should be able to find the most natural and suitable model of movement. There is a lot to be done to prevent immobility!