Naistaiteilijan poikkeavuuden kuvaus L. Onervan teoksessa Mirdja
Iiskola, Mirka (2022)
Iiskola, Mirka
2022
Kirjallisuustieteen maisteriohjelma - Master´s Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204133213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204133213
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani kohdeteos on L. Onervan Mirdja, jota tarkastelen naistaiteilijuuden ja poikkeavuuden näkökulmista. Teoreettinen tausta tutkielmassani sijoittuu sosiologisen, ja osittain feministisen, kirjallisuudentutkimuksen sekä henkilöhahmokuvauksen tutkimuskenttään. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessani ovat naistaiteilija, nero, naiskuva, poikkeavuus ja normi, sillä analysoin naistaiteilijan mahdollisuutta nerouteen ja naiskuvasta ja normista poikkeavuutta. Hyödynnän naiskuvatutkimuksessa erityisesti mies/naisvertailua.
Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella, miten kysymystä naistaiteilijuudesta ja naistaiteilijasta käsitellään teoksessa Mirdja Astin henkilöhahmon kuvaamisen kautta. Erittelen sitä, miten naistaiteilija poikkeaa miestaiteilijasta ja toisaalta, miten poikkeavuus näyttäytyy teoksessa muuten, etenkin Mirdja Astin henkilöhahmon kohdalla. Mirdjaa on aiemmin tutkittu etenkin lajitutkimuksen näkökulmasta, mutta taiteilijuutta tai poikkeavuutta ei vielä tyhjentävästi feministisestä näkökulmasta. Nostan tutkielmassani esiin ironian poikkeavien tulkintojen esiintuonnin välineenä, mitä kohdeteokseni kohdalla ei ole vielä tehty.
Tutkimustulosteni perusteella voi todeta, että teoksen tarinamaailmassa nais- ja miestaiteilijoille on erilaiset standardit ja heihin sovelletaan erilaista normistoa. Taiteilijaelämääkin eläessään nainen ei pääse eroon naiseudelle muutoin asetetuista normeista, jotka teoksen henkilöhahmoista muodostuva yhteisö asettaa. Tutkimukseni osoittaa, että yksi hyvä keino tuoda esiin eroja normeista on tutkia poikkeavuutta. Ironian avulla käänteisyyttä voidaan tehdä näkyvämmäksi. Poikkeavuutta voi olla sekä tarkoituksellista ja tahatonta, positiivista ja negatiivista.
Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella, miten kysymystä naistaiteilijuudesta ja naistaiteilijasta käsitellään teoksessa Mirdja Astin henkilöhahmon kuvaamisen kautta. Erittelen sitä, miten naistaiteilija poikkeaa miestaiteilijasta ja toisaalta, miten poikkeavuus näyttäytyy teoksessa muuten, etenkin Mirdja Astin henkilöhahmon kohdalla. Mirdjaa on aiemmin tutkittu etenkin lajitutkimuksen näkökulmasta, mutta taiteilijuutta tai poikkeavuutta ei vielä tyhjentävästi feministisestä näkökulmasta. Nostan tutkielmassani esiin ironian poikkeavien tulkintojen esiintuonnin välineenä, mitä kohdeteokseni kohdalla ei ole vielä tehty.
Tutkimustulosteni perusteella voi todeta, että teoksen tarinamaailmassa nais- ja miestaiteilijoille on erilaiset standardit ja heihin sovelletaan erilaista normistoa. Taiteilijaelämääkin eläessään nainen ei pääse eroon naiseudelle muutoin asetetuista normeista, jotka teoksen henkilöhahmoista muodostuva yhteisö asettaa. Tutkimukseni osoittaa, että yksi hyvä keino tuoda esiin eroja normeista on tutkia poikkeavuutta. Ironian avulla käänteisyyttä voidaan tehdä näkyvämmäksi. Poikkeavuutta voi olla sekä tarkoituksellista ja tahatonta, positiivista ja negatiivista.