"Luokassa on hyvä olla, kun siellä kehutaan muita ja ollaan ystävällisiä" : Perusopetuksen kolmannen luokan oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista
Peltola, Ella (2022)
Peltola, Ella
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204133208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204133208
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen kolmannen luokan oppilaiden kokemuksia ja näkökulmia kouluhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä laadullista aineistoa siitä, miten oppilaat kuvaavat omaa kouluhyvinvointiaan, ja mitkä tilanteet koulussa tuottavat helle hyvän olon. Tavoitteena oli myös muodostaa tietoa kouluhyvinvoinnista, ja miten sitä voidaan koulussa tukea ja edistää oppilaiden omien kokemuksien perusteella.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto hankittiin lasten kerrontaan tukeviin menetelmiin kuuluvalla Draw and tell -menetelmällä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 perusopetuksen kolmannen luokan oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksien mukaan perusopetuksen kolmannen luokan oppilaiden kokemukset kouluhyvinvoinnista olivat monipuolisia ja yksityiskohtaisesti kuvailtuja. Tutkimuksen tuloksiksi muodostui neljä pääluokkaa, jotka olivat välitunnit, kaverit, oppiminen sekä oma luokka. Välituntien erilaiset aktiviteetit sekä ulkona oleminen koettiin merkitykselliseksi kouluhyvinvoinnin kokemisessa. Myös kavereiden tarjoama tuki, vuorovaikutus heidän kanssaan sekä vertaissuhteet koettiin erityisen tärkeäksi oppilaiden kouluhyvinvointia tukevaksi ja edistäväksi seikaksi. Kouluhyvinvoinnin kokemuksiin vaikuttivat myös oppiminen yleisesti sekä eri oppiaineiden tunneilla. Oma luokka, ja siellä koettu turvallisuus sekä myönteinen ilmapiiri koettiin myös vaikuttavan positiivisesti hyvinvointiin koulussa.
Oppilaiden myönteisiin kouluhyvinvoinnin kokemuksiin näyttäisi vaikuttavan erityisesti välitunneilla rentoutuminen ja siellä kavereiden kanssa leikkiminen ja ajanviettäminen oppituntien välissä. Erityisen tärkeäksi asiaksi hyvinvoinnin kannalta koetaan kaverit ja vertaissuhteet tuen saamisen sekä seuran kannalta. Myös uusien asioiden oppiminen sekä eri oppitunneilla mieluisten asioiden tekeminen, itsensä toteuttaminen sekä mukava opettaja ovat sellaisia asioita, jotka oppilaat liittivät hyvinvointinsa kokemukseen koulussa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto hankittiin lasten kerrontaan tukeviin menetelmiin kuuluvalla Draw and tell -menetelmällä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 perusopetuksen kolmannen luokan oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksien mukaan perusopetuksen kolmannen luokan oppilaiden kokemukset kouluhyvinvoinnista olivat monipuolisia ja yksityiskohtaisesti kuvailtuja. Tutkimuksen tuloksiksi muodostui neljä pääluokkaa, jotka olivat välitunnit, kaverit, oppiminen sekä oma luokka. Välituntien erilaiset aktiviteetit sekä ulkona oleminen koettiin merkitykselliseksi kouluhyvinvoinnin kokemisessa. Myös kavereiden tarjoama tuki, vuorovaikutus heidän kanssaan sekä vertaissuhteet koettiin erityisen tärkeäksi oppilaiden kouluhyvinvointia tukevaksi ja edistäväksi seikaksi. Kouluhyvinvoinnin kokemuksiin vaikuttivat myös oppiminen yleisesti sekä eri oppiaineiden tunneilla. Oma luokka, ja siellä koettu turvallisuus sekä myönteinen ilmapiiri koettiin myös vaikuttavan positiivisesti hyvinvointiin koulussa.
Oppilaiden myönteisiin kouluhyvinvoinnin kokemuksiin näyttäisi vaikuttavan erityisesti välitunneilla rentoutuminen ja siellä kavereiden kanssa leikkiminen ja ajanviettäminen oppituntien välissä. Erityisen tärkeäksi asiaksi hyvinvoinnin kannalta koetaan kaverit ja vertaissuhteet tuen saamisen sekä seuran kannalta. Myös uusien asioiden oppiminen sekä eri oppitunneilla mieluisten asioiden tekeminen, itsensä toteuttaminen sekä mukava opettaja ovat sellaisia asioita, jotka oppilaat liittivät hyvinvointinsa kokemukseen koulussa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6534]