Onnistuminen ja epäonnistuminen kuvataidetunnilla: Lukio-opiskelijoiden käsityksiä peruskoulun 7.–9. luokkien kuvataidetunneista
Jomppanen, Juuli (2022)
Jomppanen, Juuli
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204123178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204123178
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset asiat nousevat esiin yläasteen onnistuneiden ja epäonnistuneiden kuvataidetuntien kuvauksista. Lisäksi tavoitteena on saada tietoa konkreettisista asioista, joilla on merkitystä yläasteen kuvataidetuntien onnistumisessa ja epäonnistumisessa. Käsityksiä kuvataidetunneista tutkittiin käyttämällä eläytymismenetelmätutkimuksen kehyskertomuksia.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja sen metodologisena lähtökohtana toimii fenomenografia. Aineisto kerättiin fenomenografialle tyypillisellä eläytymismenetelmällä. Lukion ensimmäisen luokan opiskelijat vastasivat kehyskertomuksiin tammikuussa 2022. Vastauksia kehyskertomuksiin saatiin yhteensä 43 kappaletta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja teemoitettiin neljään pääteemaan. Pääteemoiksi muodostuivat 1) oppilaan työskentely, 2) opettajan toiminta, 3) tyytyväisyys ja tyytymättömyys kuvataidetunnilla sekä 4) tasavertaisuus ja vertailu muihin.
Tutkimuksessa saatiin selville, että onnistuneiden ja epäonnistuneiden kuvataidetuntien kuvauksissa esiin nousivat työskentely-ympäristöön ja niissä toimiviin ihmisiin liittyviä seikkoja. Onnistuneen kuvataidetunnin kuvauksissa yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi osoittautui opettajan toiminta. Tutkimuksessa huomattiin, että opettaja käytöksellään, toiminnallaan ja valinnoillaan oli merkittävässä roolissa kuvataidetuntien onnistumisen käsityksissä. Lisäksi kaverit kuvataidetunnilla, mieleinen aihe kuvataidetyölle ja tyytyväisyys omaan työskentelyyn olivat nähtävillä monissa onnistumisen kehyskertomuksen vastauksissa. Kaikista tärkeimmäksi tekijäksi epäonnistuneiden kuvataidetuntien kuvauksissa osoittautui tyytymättömyys omaan työhön tai työskentelyyn. Jos työn tekemisessä epäonnistuttiin tai työ ei ollut oman suunnitelman mukainen, oli kuvataidetunti yleensä epäonnistunut. Epäonnistuneen kuvataidetunnin kuvauksissa esiin nousi myös esimerkiksi kuvataidetöiden aiheiden epämieluisuus, opettajan antama palaute ja kiire. Tämän tutkimuksen tulokset kertovat, että nykyajan kuvataiteen oppiaineen onnistumisen käsitystä varjostaa paine onnistumisesta ja lahjakkuudesta. Kuitenkin kuvataideopettaja voi toiminnallaan tukea ja auttaa oppilaita onnistumisen käsitysten saavuttamiseksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja sen metodologisena lähtökohtana toimii fenomenografia. Aineisto kerättiin fenomenografialle tyypillisellä eläytymismenetelmällä. Lukion ensimmäisen luokan opiskelijat vastasivat kehyskertomuksiin tammikuussa 2022. Vastauksia kehyskertomuksiin saatiin yhteensä 43 kappaletta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja teemoitettiin neljään pääteemaan. Pääteemoiksi muodostuivat 1) oppilaan työskentely, 2) opettajan toiminta, 3) tyytyväisyys ja tyytymättömyys kuvataidetunnilla sekä 4) tasavertaisuus ja vertailu muihin.
Tutkimuksessa saatiin selville, että onnistuneiden ja epäonnistuneiden kuvataidetuntien kuvauksissa esiin nousivat työskentely-ympäristöön ja niissä toimiviin ihmisiin liittyviä seikkoja. Onnistuneen kuvataidetunnin kuvauksissa yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi osoittautui opettajan toiminta. Tutkimuksessa huomattiin, että opettaja käytöksellään, toiminnallaan ja valinnoillaan oli merkittävässä roolissa kuvataidetuntien onnistumisen käsityksissä. Lisäksi kaverit kuvataidetunnilla, mieleinen aihe kuvataidetyölle ja tyytyväisyys omaan työskentelyyn olivat nähtävillä monissa onnistumisen kehyskertomuksen vastauksissa. Kaikista tärkeimmäksi tekijäksi epäonnistuneiden kuvataidetuntien kuvauksissa osoittautui tyytymättömyys omaan työhön tai työskentelyyn. Jos työn tekemisessä epäonnistuttiin tai työ ei ollut oman suunnitelman mukainen, oli kuvataidetunti yleensä epäonnistunut. Epäonnistuneen kuvataidetunnin kuvauksissa esiin nousi myös esimerkiksi kuvataidetöiden aiheiden epämieluisuus, opettajan antama palaute ja kiire. Tämän tutkimuksen tulokset kertovat, että nykyajan kuvataiteen oppiaineen onnistumisen käsitystä varjostaa paine onnistumisesta ja lahjakkuudesta. Kuitenkin kuvataideopettaja voi toiminnallaan tukea ja auttaa oppilaita onnistumisen käsitysten saavuttamiseksi.