Näyttöreitillä tutkinto-opiskelijaksi: Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen koulutuksen opiskelijavalintauudistus
Noppari, Petra (2022)
Noppari, Petra
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204123182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204123182
Tiivistelmä
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen koulutuksen opiskelijavalintauudistusta, jossa uutena hakuväylänä tarjotaan näyttöreittiä. Hakuväylä on osa valtakunnallista opiskelijavalintauudistusta sekä Toinen reitti yliopistoon -hanketta. Näyttöreittinä toimii mooc -muotoinen verkkokurssi, joka pilotoitiin keväällä 2020 yhteistyössä Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden koulutuksen kanssa. Näyttöreitti edustaa uudenlaista tapaa arvioida hakijoiden motivaatiota ja osaamista.
Tutkimuksen tutkimustehtävänä on selvittää ja kuvata näyttöreitin kautta valittujen tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia näyttöreitistä. Tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia tarkastellaan erityisesti oppimismotivaation lähtökohdista Ecclesin ym. (1983) odotusarvoteoriaan (engl. expectancy-value theory) liittyen. Näyttöreitille hakeutumista ja näyttöreitillä suoriutumista tarkastellaan suhteessa opiskelijoiden odotuksiin ja arvostuksiin. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkittaviin kuuluivat vuonna 2020 ja 2021 näyttöreitin kautta sisään päässeet opiskelijat, jotka vastaanottivat opiskelupaikan Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen koulutuksesta. Tutkimuksen perusjoukkoon kuului yhteensä 88 opiskelijaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 39 opiskelijaa (N=39). Aineiston analyysissa käytettiin määrällisen tutkimuksen perusanalyysia sekä laadullisen tutkimuksen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Keskeisimmät tutkimustulokset on esitetty sanallisesti, numeerisesti ja graafisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkinto-opiskelijoiden arvostukset (kiinnostusarvo, hyötyarvo ja tärkeysarvo) yhteiskuntatutkimuksen opintoja kohtaan ovat olleet näyttöreitin valinnan taustalla. Opiskelijoiden odotukset (oman onnistumisen ennakointi ja näkemykset omista opiskelutaidoista) ovat olleet yhteydessä näyttöreitillä suoriutumiseen onnistuneesti, jonka myötä opiskelupaikka on mahdollistunut. Lisäksi opiskelijoiden kokemukset näyttöreitistä hakuväylänä yliopiston tutkintokoulutukseen ovat olleet pääosin myönteisiä. Näyttöreitin kaltaisista vaihtoehtoisista hakuväylistä tarvitaan tutkimustietoa, jotta niiden käytänteitä ja vaikutuksia voidaan jatkossa arvioida ja kehittää. Yhteiskuntatutkimuksen koulutuksen näyttöreitin osalta jatkotutkimusaiheet ovat moninaiset. Tutkimusta olisi mahdollista kohdentaa esimerkiksi väylän hallinnolliseen yhteistyöhön sekä hakijoihin, jotka eivät tulleet valituiksi tutkinto-opiskelijoiksi.
Tutkimuksen tutkimustehtävänä on selvittää ja kuvata näyttöreitin kautta valittujen tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia näyttöreitistä. Tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia tarkastellaan erityisesti oppimismotivaation lähtökohdista Ecclesin ym. (1983) odotusarvoteoriaan (engl. expectancy-value theory) liittyen. Näyttöreitille hakeutumista ja näyttöreitillä suoriutumista tarkastellaan suhteessa opiskelijoiden odotuksiin ja arvostuksiin. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkittaviin kuuluivat vuonna 2020 ja 2021 näyttöreitin kautta sisään päässeet opiskelijat, jotka vastaanottivat opiskelupaikan Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen koulutuksesta. Tutkimuksen perusjoukkoon kuului yhteensä 88 opiskelijaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 39 opiskelijaa (N=39). Aineiston analyysissa käytettiin määrällisen tutkimuksen perusanalyysia sekä laadullisen tutkimuksen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Keskeisimmät tutkimustulokset on esitetty sanallisesti, numeerisesti ja graafisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkinto-opiskelijoiden arvostukset (kiinnostusarvo, hyötyarvo ja tärkeysarvo) yhteiskuntatutkimuksen opintoja kohtaan ovat olleet näyttöreitin valinnan taustalla. Opiskelijoiden odotukset (oman onnistumisen ennakointi ja näkemykset omista opiskelutaidoista) ovat olleet yhteydessä näyttöreitillä suoriutumiseen onnistuneesti, jonka myötä opiskelupaikka on mahdollistunut. Lisäksi opiskelijoiden kokemukset näyttöreitistä hakuväylänä yliopiston tutkintokoulutukseen ovat olleet pääosin myönteisiä. Näyttöreitin kaltaisista vaihtoehtoisista hakuväylistä tarvitaan tutkimustietoa, jotta niiden käytänteitä ja vaikutuksia voidaan jatkossa arvioida ja kehittää. Yhteiskuntatutkimuksen koulutuksen näyttöreitin osalta jatkotutkimusaiheet ovat moninaiset. Tutkimusta olisi mahdollista kohdentaa esimerkiksi väylän hallinnolliseen yhteistyöhön sekä hakijoihin, jotka eivät tulleet valituiksi tutkinto-opiskelijoiksi.