Varhaiskasvatus maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuden tukena : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuudesta
Kallonen, Paula (2022)
Kallonen, Paula
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204123177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204123177
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ja keinoja toteuttaa lasten osallisuutta yhdenvertaisesti varhaiskasvatuksessa. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuden toteutumisesta sekä heidän käyttämiään keinoja osallisuuden mahdollistamiseksi. Tutkimuksen avulla vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuden toteutumisesta ja 2) Mitä keinoja varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuden tueksi?
Tämän tutkimuksen aineisto hankittiin keväällä 2022. Aineistoa varten haastateltiin neljää tamperelaista varhaiskasvatuksen opettajaa. Kolme haastattelua toteutettiin etäyhteyksin ja yksi haastattelu toteutettiin kasvokkain. Haastattelut tallennettiin. Opettajia haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla, kuitenkin siten, että haastatteluissa pyrittiin mahdollisimman avoimeen keskusteluun. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin tekstimuotoon ja aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla aineistolähtöisesti.
Tuloksista selvisi, että opettajilla oli monenlaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuden toteutumisesta. Kokemukset jakautuivat osallisuuteen vaikuttaviin tekijöihin, positiivisiin kokemuksiin lasten osallisuuden toteutumisesta sekä haasteisiin osallisuuden toteutumisesta. Käytössä olevia keinoja oli monia, mutta niistä esimerkiksi visuaalisia vuorovaikutuksen keinoja käytettiin eniten. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemana osallisuus toteutuu päällisin puolin hyvin erilaisista haasteista huolimatta ja osallisuuden toteuttamiseen on löydetty monipuolisia keinoja. Johtopäätöksinä selvisi, että lapsen taustat ja lähtökohdat vaikuttavat lapsen osallisuuteen. Lisäksi opettajat huomioivat kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen eli pyrkivät toteuttamaan lasten osallisuutta mahdollisimman tasa vertaisesti, mutta opettajien sitaateista löytyi ongelmallista kielen käyttöä, mikä on ristiriidassa kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen kanssa. Kuitenkin opettajat toimivat työssään asiakirjojen mukaisesti sekä huomioivat lapsia ja heidän perheitään kokonaisvaltaisesti.
Tämän tutkimuksen aineisto hankittiin keväällä 2022. Aineistoa varten haastateltiin neljää tamperelaista varhaiskasvatuksen opettajaa. Kolme haastattelua toteutettiin etäyhteyksin ja yksi haastattelu toteutettiin kasvokkain. Haastattelut tallennettiin. Opettajia haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla, kuitenkin siten, että haastatteluissa pyrittiin mahdollisimman avoimeen keskusteluun. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin tekstimuotoon ja aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla aineistolähtöisesti.
Tuloksista selvisi, että opettajilla oli monenlaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuuden toteutumisesta. Kokemukset jakautuivat osallisuuteen vaikuttaviin tekijöihin, positiivisiin kokemuksiin lasten osallisuuden toteutumisesta sekä haasteisiin osallisuuden toteutumisesta. Käytössä olevia keinoja oli monia, mutta niistä esimerkiksi visuaalisia vuorovaikutuksen keinoja käytettiin eniten. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemana osallisuus toteutuu päällisin puolin hyvin erilaisista haasteista huolimatta ja osallisuuden toteuttamiseen on löydetty monipuolisia keinoja. Johtopäätöksinä selvisi, että lapsen taustat ja lähtökohdat vaikuttavat lapsen osallisuuteen. Lisäksi opettajat huomioivat kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen eli pyrkivät toteuttamaan lasten osallisuutta mahdollisimman tasa vertaisesti, mutta opettajien sitaateista löytyi ongelmallista kielen käyttöä, mikä on ristiriidassa kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen kanssa. Kuitenkin opettajat toimivat työssään asiakirjojen mukaisesti sekä huomioivat lapsia ja heidän perheitään kokonaisvaltaisesti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9204]