Tulevaisuus peruttu? : Don Marquisin abortinvastaisen argumentin kritiikki
Hallikainen, Jere (2022)
Hallikainen, Jere
2022
Filosofian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Philosophy
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204083127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204083127
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee aborttietiikkaa. Don Marquis on esittänyt vuonna 1989 sekulaarin argumentin raskaudenkeskeytyksen moraalisen vääryyden puolesta. Hänen argumenttinsa keskiössä on hänen tarjoamansa selitys tappamisen vääryydelle. Marquisin mukaan ihmisten tappamisen keskeinen vääräksi tekevä piirre on, että tapettu menettää arvokkaan tulevaisuuden. Lisäksi hänen mukaansa ihmissikiöllä on tällainen arvokas tulevaisuus raskauden varhaisista hetkistä lähtien.
Tutkielmassani osoitan, että Marquisin argumentti epäonnistuu, koska sillä on looginen seuraus, jota ei voi hyväksyä: ehkäisy riistää arvokkaan tulevaisuuden sukusoluilta samassa määrin kuin abortti riistää arvokkaan tulevaisuuden sikiöltä. Täten Marquisin argumentista seuraa, että myös ehkäisy on väärin, mikä on absurdia. Väitän, että Marquis ei voi välttää tätä seurausta, koska hän ei pysty osoittamaan moraalisesti relevanttia eroa sukusolujen ja varhaisen ihmissikiön välillä.
Marquisin argumentti on filosofisen huomion arvoinen erityisesti siksi, että se ei nojaa uskonnollisiin lähtökohtiin. Sitä onkin kirjallisuudessa kutsuttu parhaaksi sekulaariksi abortinvastaiseksi argumentiksi, ja lähes kaikki abortin etiikkaa koskevat uudemmat puheenvuorot kirjallisuudessa ovat ottaneet siihen jossain määrin kantaa.
Tutkielmassani osoitan, että Marquisin argumentti epäonnistuu, koska sillä on looginen seuraus, jota ei voi hyväksyä: ehkäisy riistää arvokkaan tulevaisuuden sukusoluilta samassa määrin kuin abortti riistää arvokkaan tulevaisuuden sikiöltä. Täten Marquisin argumentista seuraa, että myös ehkäisy on väärin, mikä on absurdia. Väitän, että Marquis ei voi välttää tätä seurausta, koska hän ei pysty osoittamaan moraalisesti relevanttia eroa sukusolujen ja varhaisen ihmissikiön välillä.
Marquisin argumentti on filosofisen huomion arvoinen erityisesti siksi, että se ei nojaa uskonnollisiin lähtökohtiin. Sitä onkin kirjallisuudessa kutsuttu parhaaksi sekulaariksi abortinvastaiseksi argumentiksi, ja lähes kaikki abortin etiikkaa koskevat uudemmat puheenvuorot kirjallisuudessa ovat ottaneet siihen jossain määrin kantaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]