Alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkodissa: Varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
Robinson, Jade (2022)
Robinson, Jade
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204063083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204063083
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitojen tukemisesta päiväkodissa. Tutkimuksen aihe valittiin ajankohtaisuuden, merkittävyyden mielenkiintoisuuden ja sen tarpeellisuuden takia. Keskeisimpinä käsitteinä tutkimuksessa toimivat itsesäätely, alle 3-vuotiaiden pedagogiikka ja varhaiskasvatus. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitojen tukemisesta päiväkodissa alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitojen tukemisen tasolla sekä materiaalien, menetelmien ja ohjelmien soveltamisen tasolla. Tutkimuksen tarkemmat tutkimuskysymykset olivat, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat tukevat alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitoja päiväkodissa sekä kuinka varhaiskasvatuksen opettajat soveltavat materiaaleja, menetelmiä ja ohjelmia alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitojen tukemiseen päiväkodissa.
Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja se perustui fenomenologis-hermeneuttiseen metodiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka laitettiin verkkokyselynä kahteen Facebookin ryhmään. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Tähän tutkimukseen osallistui 14 varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät parhaillaan tai olivat työskennelleet aikaisemmin alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat tukevat alle 3-vuotiaiden emootioiden säätelyä, kognitiivisen toiminnan säätelyä ja käyttäytymisen säätelyä päiväkodissa lämpimällä vuorovaikutussuhteella ja myönteisellä palautteella sekä päiväohjelman säännöllisyydellä ja toiminnan monipuolisuudella. Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat soveltavat kieltä, kirjallisuutta, kuvataidetta, leikkiä, mediaa ja musiikkia alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitojen tukemiseen päiväkodissa ajattelulla ja harjoituksilla. Näin ollen alle 3-vuotiaat tarvitsevat kanssasäätelyä avuksi ja vaativat turvaa tueksi. Varhaiskasvatuksen opettajien on myös hyvä tiedostaa, kuinka ovat tietoisia materiaaleista, menetelmistä ja ohjelmista sekä miten kuuluu toimia päiväkodissa.
Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja se perustui fenomenologis-hermeneuttiseen metodiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka laitettiin verkkokyselynä kahteen Facebookin ryhmään. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Tähän tutkimukseen osallistui 14 varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät parhaillaan tai olivat työskennelleet aikaisemmin alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat tukevat alle 3-vuotiaiden emootioiden säätelyä, kognitiivisen toiminnan säätelyä ja käyttäytymisen säätelyä päiväkodissa lämpimällä vuorovaikutussuhteella ja myönteisellä palautteella sekä päiväohjelman säännöllisyydellä ja toiminnan monipuolisuudella. Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat soveltavat kieltä, kirjallisuutta, kuvataidetta, leikkiä, mediaa ja musiikkia alle 3-vuotiaiden itsesäätelytaitojen tukemiseen päiväkodissa ajattelulla ja harjoituksilla. Näin ollen alle 3-vuotiaat tarvitsevat kanssasäätelyä avuksi ja vaativat turvaa tueksi. Varhaiskasvatuksen opettajien on myös hyvä tiedostaa, kuinka ovat tietoisia materiaaleista, menetelmistä ja ohjelmista sekä miten kuuluu toimia päiväkodissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]