4–5-vuotiaiden lasten sanaston kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Hujanen, Melina; Metsäranta, Anniina (2022)
Hujanen, Melina
Metsäranta, Anniina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203312924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203312924
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia tutkimuksia 4–5-vuotiaiden lasten sanaston kehityksen tukemisesta on tehty varhaiskasvatuksen kontekstissa aikavälillä 2016–2021. Lisäksi tarkoituksena oli ottaa selvää, miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea 4–5-vuotiaiden lasten sanaston kehitystä. Kielenkehityksen tukeminen nähdään tärkeänä ja yhtenä keskeisimmistä tavoitteista varhaiskasvatustoiminnassa. Kielenkehitys voidaan jakaa eri osa-alueisiin: kielitaidon kehitykseen, sanaston kehitykseen, kielelliseen tietoisuuteen sekä nimeämiseen. Sanaston kehitys on monivaiheinen prosessi, joka jatkuu läpi elämän.
Aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2021 kolmesta eri artikkelitietokannasta. Aineisto koostui yhteensä 8 englanninkielisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joista lähes kaikki olivat määrällisiä tutkimuksia. Kolme artikkelia oli pitkittäistutkimuksia ja yksi artikkeli oli monimenetelmätutkimus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimusaineiston perusteella aikavälillä 2016–2021 toteutettujen sanastotutkimusten aiheet voidaan jakaa neljään yläluokkaan, jotka ovat sanaston opetusmenetelmien yhteys sanaston kehitykseen, kirjanlukutapojen yhteys sanaston kehitykseen, erilaiset sanaston kehitystä tukevat harjoitukset ja lapsiryhmien ikäryhmien yhteys sanaston kehitykseen. Tutkimuksen aineisto ja käytetyt aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät osoittivat, että lasten sanastotaitoja voidaan varhaiskasvatuksessa tukea opettamalla sanastoa, hyödyntämällä kirjallisuutta, teknologian avulla sekä vertaisoppimisen keinoin. 4–5-vuotiaisiin lapsiin kohdistuva sanastotutkimus on hyvin vähäistä ja sisältää useita tutkimusaukkoja. Erityisesti suomenkielisestä ja suomalaiseen varhaiskasvatuksen kontekstiin liittyvästä tutkimuksesta on puutetta. Tarvitaan lisää ja laajempaa tutkimusta, jotta aiheesta saataisiin luotettavampaa tietoa.
Aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2021 kolmesta eri artikkelitietokannasta. Aineisto koostui yhteensä 8 englanninkielisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joista lähes kaikki olivat määrällisiä tutkimuksia. Kolme artikkelia oli pitkittäistutkimuksia ja yksi artikkeli oli monimenetelmätutkimus. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimusaineiston perusteella aikavälillä 2016–2021 toteutettujen sanastotutkimusten aiheet voidaan jakaa neljään yläluokkaan, jotka ovat sanaston opetusmenetelmien yhteys sanaston kehitykseen, kirjanlukutapojen yhteys sanaston kehitykseen, erilaiset sanaston kehitystä tukevat harjoitukset ja lapsiryhmien ikäryhmien yhteys sanaston kehitykseen. Tutkimuksen aineisto ja käytetyt aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät osoittivat, että lasten sanastotaitoja voidaan varhaiskasvatuksessa tukea opettamalla sanastoa, hyödyntämällä kirjallisuutta, teknologian avulla sekä vertaisoppimisen keinoin. 4–5-vuotiaisiin lapsiin kohdistuva sanastotutkimus on hyvin vähäistä ja sisältää useita tutkimusaukkoja. Erityisesti suomenkielisestä ja suomalaiseen varhaiskasvatuksen kontekstiin liittyvästä tutkimuksesta on puutetta. Tarvitaan lisää ja laajempaa tutkimusta, jotta aiheesta saataisiin luotettavampaa tietoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]