Kouluissa toteutettujen fyysisen aktiivisuuden interventioiden vaikutus matalassa sosioekonomisessa asemassa olevien lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Heikkilä, Helmi (2022)
Heikkilä, Helmi
2022
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204012940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204012940
Tiivistelmä
Fyysisellä aktiivisuudella on todettu olevan merkittäviä terveyshyötyjä. Useiden tutkimusten mukaan lapset eivät kuitenkaan saavuta fyysisen aktiivisuuden suosituksia kohtuukuormitteisesta tai rasittavasta fyysisestä aktiivisuudesta. Erityisesti matalassa sosioekonomisessa asemassa olevien lasten on todettu olevan vähemmän fyysisesti aktiivisia kuin korkean sosioekonomisen aseman lasten. Vaikuttavia toimia tarvitaan fyysisessä aktiivisuudessa ilmenevien sosioekonomisten erojen vähentämiseksi. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia kouluissa toteutettujen fyysisen aktiivisuuden interventioiden vaikutusta matalassa sosioekonomisessa asemassa olevien kouluikäisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Fyysistä aktiivisuutta määritti tutkimuksissa kohtuukuormitteinen tai rasittava fyysinen aktiivisuus tai fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärä kiihtyvyysanturilla mitattuna.
Systemaattinen kirjallisuushaku suoritettiin PubMed (Ovid) ja CINAHL (EBSCO) tietokannoissa. Haku rajattiin koskemaan englanninkielisiä klusteroituja rct-tutkimuksia, jotka oli julkaistu vuosien 2010–2020 välisenä aikana. Valitut tutkimukset kohdentuivat kouluikäisiin lapsiin, joiden keski-ikä oli 6–13 vuotta. Tutkimukset sisälsivät fyysistä aktiivisuutta edistävän intervention ja niissä lopputulosmuuttujina oli kohtuukuormitteinen tai rasittava fyysinen aktiivisuus tai fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärää. Fyysistä aktiivisuutta mitattiin objektiivisesti kiihtyvyysanturilla. Sosioekonomista asemaa arvioitiin perheiden tai koulujen sosioekonomista asemaa mittaamalla.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 8 sisäänottokriteerit täyttävää klusteroitua rct-tutkimusta. Kahdeksasta tutkimuksesta kolmen koulussa toteutettavan fyysisen aktiivisuuden intervention todettiin vaikuttavan matalassa sosioekonomisessa asemassa olevien lasten fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärään sekä kohtuukuormitteiseen tai rasittavaan fyysiseen aktiivisuuteen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat epäjohdonmukaista näyttöä matalassa sosioekonomisessa asemassa olevien lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisestä kouluissa. Tulosten yleistämisessä suomalaiseen väestöön tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Kouluissa toteutettavia fyysisen aktiivisuuden toimia tulee kehittää tutkimustietoon pohjautuen vaikuttavimmiksi, jotta ne lisäisivät matalan sosioekonomisen aseman lasten fyysistä aktiivisuutta. Myös sosioekonomisen aseman vaikutuksista fyysiseen aktiivisuuteen tarvitaan lisää tutkimustietoa.
Systemaattinen kirjallisuushaku suoritettiin PubMed (Ovid) ja CINAHL (EBSCO) tietokannoissa. Haku rajattiin koskemaan englanninkielisiä klusteroituja rct-tutkimuksia, jotka oli julkaistu vuosien 2010–2020 välisenä aikana. Valitut tutkimukset kohdentuivat kouluikäisiin lapsiin, joiden keski-ikä oli 6–13 vuotta. Tutkimukset sisälsivät fyysistä aktiivisuutta edistävän intervention ja niissä lopputulosmuuttujina oli kohtuukuormitteinen tai rasittava fyysinen aktiivisuus tai fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärää. Fyysistä aktiivisuutta mitattiin objektiivisesti kiihtyvyysanturilla. Sosioekonomista asemaa arvioitiin perheiden tai koulujen sosioekonomista asemaa mittaamalla.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 8 sisäänottokriteerit täyttävää klusteroitua rct-tutkimusta. Kahdeksasta tutkimuksesta kolmen koulussa toteutettavan fyysisen aktiivisuuden intervention todettiin vaikuttavan matalassa sosioekonomisessa asemassa olevien lasten fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärään sekä kohtuukuormitteiseen tai rasittavaan fyysiseen aktiivisuuteen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat epäjohdonmukaista näyttöä matalassa sosioekonomisessa asemassa olevien lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisestä kouluissa. Tulosten yleistämisessä suomalaiseen väestöön tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Kouluissa toteutettavia fyysisen aktiivisuuden toimia tulee kehittää tutkimustietoon pohjautuen vaikuttavimmiksi, jotta ne lisäisivät matalan sosioekonomisen aseman lasten fyysistä aktiivisuutta. Myös sosioekonomisen aseman vaikutuksista fyysiseen aktiivisuuteen tarvitaan lisää tutkimustietoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]