"Musiikki ei jätä eikä hylkää ketään": Luokanopettajien keinoja inkluusion tukemiseen musiikinopetuksessa
Maula, Ida (2022)
Maula, Ida
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203302902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203302902
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja luokanopettajilla on inkluusion tukemiseen musiikinopetuksessa. Aihetta tarkasteltiin alakoulun kontekstissa. Musiikkia opetetaan yleensä inklusiiviselle, moninaiselle oppilasryhmälle, johon jokainen oppilas saapuu omista lähtökohdistaan. Esimerkiksi oppilaiden tarpeet ja vahvuudet, taitotaso, kulttuuriperimä, kiinnostuneisuus sekä muut henkilökohtaiset ominaisuudet ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat musiikin oppimiseen ja oppitunneilla toimimiseen. Kun kaikkien erilaisten oppilaiden tulee oppia musiikkia yhdessä ryhmässä, on opettajalla oltava keinoja tukea inkluusiota niin, että jokaisella on mahdollisuus saada onnistumisen kokemuksia ja pystyä toimimaan ryhmässä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella alkuvuodesta 2022. Lomake lähetettiin luokanopettajille ja muille kasvatustieteen ammattilaisille suunnattuihin sosiaalisen median ryhmiin. Vastaajiksi kutsuttiin luokanopettajia, jotka opettavat musiikkia alakoulussa vähintään yhdelle luokalle, joten vastaajien ei tarvinnut olla varsinaisia musiikinopettajia. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto analysoitiin luokittelevan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme pääluokkaa, joiden kautta inklusiivisen musiikinopetuksen keinoja kuvailtiin. Nämä luokat ovat konkreettiset tukikeinot, tunteiden ja kulttuurin käsitteleminen sekä oppilaslähtöisyyden ja erilaisten oppijoiden huomioiminen. Vastaajat käsittelivät moninaisuuden huomioivaa musiikinopetusta sekä fyysisestä, psyykkisestä että sosiaalisesta näkökulmasta, mutta kaikista eniten tutkimuksen vastauksissa korostuivat psyykkiset ja sosiaaliset keinot. Vastaajat pitivät tärkeinä inkluusiota edistävinä keinoina erityisesti sitä, että ryhmään saadaan musiikinopetuksen avulla vahva me-henki ja jokainen saa mahdollisuuden käsitellä omia tunteitaan ja kulttuuritaustaansa sekä vaikuttaa siihen, millaisia asioita oppitunneilla tehdään. Vastaajien mukaan nämä keinot tukevat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja näin inklusiivisen opetuksen toteutumista.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella alkuvuodesta 2022. Lomake lähetettiin luokanopettajille ja muille kasvatustieteen ammattilaisille suunnattuihin sosiaalisen median ryhmiin. Vastaajiksi kutsuttiin luokanopettajia, jotka opettavat musiikkia alakoulussa vähintään yhdelle luokalle, joten vastaajien ei tarvinnut olla varsinaisia musiikinopettajia. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto analysoitiin luokittelevan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme pääluokkaa, joiden kautta inklusiivisen musiikinopetuksen keinoja kuvailtiin. Nämä luokat ovat konkreettiset tukikeinot, tunteiden ja kulttuurin käsitteleminen sekä oppilaslähtöisyyden ja erilaisten oppijoiden huomioiminen. Vastaajat käsittelivät moninaisuuden huomioivaa musiikinopetusta sekä fyysisestä, psyykkisestä että sosiaalisesta näkökulmasta, mutta kaikista eniten tutkimuksen vastauksissa korostuivat psyykkiset ja sosiaaliset keinot. Vastaajat pitivät tärkeinä inkluusiota edistävinä keinoina erityisesti sitä, että ryhmään saadaan musiikinopetuksen avulla vahva me-henki ja jokainen saa mahdollisuuden käsitellä omia tunteitaan ja kulttuuritaustaansa sekä vaikuttaa siihen, millaisia asioita oppitunneilla tehdään. Vastaajien mukaan nämä keinot tukevat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja näin inklusiivisen opetuksen toteutumista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8695]