Korona-ajan vaikutuksia kuudesluokkalaisten liikunta-aktiivisuuteen
Paukkunen, Jani (2022)
Paukkunen, Jani
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203292833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203292833
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella korona-ajan vaikutuksia kuudesluokkalaisten liikunta-aktiivisuuteen. Lasten vähentynyt liikunta-aktiivisuus on synnyttänyt yhteiskunnallista keskustelua jo vuosia, mutta korona-ajan on uskottu heikentäneen tilannetta entisestään. Lasten liikunta-aktiivisuus on globaalisti ajankohtainen sekä yhteiskunnallisesti merkittävä aihe.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisimmän tutkimuskäsitteen ympärille, jotka ovat korona-aika ja liikunta-aktiivisuus. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pohjautuu laadulliseen tutkimusaineistoon. Aineistona toimi kirjoitelma-aineisto, joka sisältää yhden suomalaisen peruskoulun kuudennen luokan lasten kokemuksia korona-ajan vaikutuksista heidän liikunta-aktiivisuuteensa.
Aineistoa analysoitiin fenomenografisia tutkimusmenetelmiä noudattaen. Aineistosta luotiin alaluokkia ja kolme keskeistä kokemuskategoriaa. Tutkielman kannalta keskeisimmät kokemuskategoriat olivat muuttumattomuuskokemukset, muutoskokemukset ja emootiokokemukset.
Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että kuudesluokkalaisten kokemukset korona-ajan vaikutuksista heidän liikunta-aktiivisuuteensa ovat moninaisia. Keskeisimpänä tutkimustuloksena ilmeni kuitenkin muuttumattomuuskokemukset, joiden mukaan kuudesluokkalaiset kokivat korona-ajan vaikuttaneen verrattain vähän heidän liikunta-aktiivisuuteensa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisimmän tutkimuskäsitteen ympärille, jotka ovat korona-aika ja liikunta-aktiivisuus. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pohjautuu laadulliseen tutkimusaineistoon. Aineistona toimi kirjoitelma-aineisto, joka sisältää yhden suomalaisen peruskoulun kuudennen luokan lasten kokemuksia korona-ajan vaikutuksista heidän liikunta-aktiivisuuteensa.
Aineistoa analysoitiin fenomenografisia tutkimusmenetelmiä noudattaen. Aineistosta luotiin alaluokkia ja kolme keskeistä kokemuskategoriaa. Tutkielman kannalta keskeisimmät kokemuskategoriat olivat muuttumattomuuskokemukset, muutoskokemukset ja emootiokokemukset.
Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että kuudesluokkalaisten kokemukset korona-ajan vaikutuksista heidän liikunta-aktiivisuuteensa ovat moninaisia. Keskeisimpänä tutkimustuloksena ilmeni kuitenkin muuttumattomuuskokemukset, joiden mukaan kuudesluokkalaiset kokivat korona-ajan vaikuttaneen verrattain vähän heidän liikunta-aktiivisuuteensa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]