Systeemiajattelu organisaation brändäyksessä
Rämö, Markus (2022)
Rämö, Markus
2022
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203252741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203252741
Tiivistelmä
Tässä työssä kerrotaan organisaatioista, niiden brändäyksestä sekä brändäyksen viestinnästä. Tämän jälkeen kerrotaan systeemiajattelusta, sen työkaluista sekä käyttötarkoituksista. Lopuksi systeemiajattelua sovelletaan organisaation brändäykseen esimerkkiyrityksen Coca-Colan avulla käyttämällä muun muassa mentaalisia malleja sekä syy-seuraussuhdekaavioita. Näiden avulla luodaan yksinkertainen malli organisaation brändäysprosessista. Sen lisäksi tutkitaan Coca-Colan vuonna 1985 julkaiseman tuotteen New Coke brändin lanseeraamista, joka epäonnistui.
Työn tavoitteena on selvittää organisaation brändin kehittymiseen ja rakentumiseen liittyviä keskeisimpiä ilmiöitä. Sen lisäksi tavoitteena on selvittää, miten systeemiajattelua sovelletaan näissä ilmiöissä. Työssä tutkitaan myös systeemiajattelun keskeisimpiä työkaluja sekä niiden käyttöä yrityksen brändäysprosessin ymmärtämisessä. Työ tehdään kirjallisuusselvityksenä.
Työn keskeisin menetelmä on systeemiajattelu, joka keskittyy monimutkaisten ja dynaamisten prosessien ongelmiin. Se on apuväline systeemin vuorovaikutussuhteiden ja dynamiikan parempaan ymmärtämiseen. Toisin sanoen systeemiajattelussa tutkitaan siis eri prosessien välisiä vuorovaikutussuhteita, joiden avulla yritetään selvittää systeemin keskeisimmät asiat. Tämän lisäksi tarkoituksena on luoda kokonaiskuva systeemistä. Sen lisäksi systeemiajattelu selittää tutkittavan järjestelmän vuorovaikutussuhteita sekä takaisinkytkentärakenteita.
Tärkeänä havaintona työssä on muun muassa se, että yritys tarvitsee toimivan brändin menestyäkseen. Tämä korostuu etenkin kuluttajamarkkinoilla. Toinen havainto on viestinnän merkitys toimivan brändin aikaansaamiseksi. Havainnoista johtopäätöksenä voidaan todeta, että esimerkkiyritys Coca-Cola on onnistunut luomaan toimivan brändin muun muassa erottuvilla kampanjoilla sekä tyylikkäällä logolla.
Työn tavoitteena on selvittää organisaation brändin kehittymiseen ja rakentumiseen liittyviä keskeisimpiä ilmiöitä. Sen lisäksi tavoitteena on selvittää, miten systeemiajattelua sovelletaan näissä ilmiöissä. Työssä tutkitaan myös systeemiajattelun keskeisimpiä työkaluja sekä niiden käyttöä yrityksen brändäysprosessin ymmärtämisessä. Työ tehdään kirjallisuusselvityksenä.
Työn keskeisin menetelmä on systeemiajattelu, joka keskittyy monimutkaisten ja dynaamisten prosessien ongelmiin. Se on apuväline systeemin vuorovaikutussuhteiden ja dynamiikan parempaan ymmärtämiseen. Toisin sanoen systeemiajattelussa tutkitaan siis eri prosessien välisiä vuorovaikutussuhteita, joiden avulla yritetään selvittää systeemin keskeisimmät asiat. Tämän lisäksi tarkoituksena on luoda kokonaiskuva systeemistä. Sen lisäksi systeemiajattelu selittää tutkittavan järjestelmän vuorovaikutussuhteita sekä takaisinkytkentärakenteita.
Tärkeänä havaintona työssä on muun muassa se, että yritys tarvitsee toimivan brändin menestyäkseen. Tämä korostuu etenkin kuluttajamarkkinoilla. Toinen havainto on viestinnän merkitys toimivan brändin aikaansaamiseksi. Havainnoista johtopäätöksenä voidaan todeta, että esimerkkiyritys Coca-Cola on onnistunut luomaan toimivan brändin muun muassa erottuvilla kampanjoilla sekä tyylikkäällä logolla.