Pakopeli kirstussa: pakopelipedagogiikka matematiikan opetuksessa
Nuutinen, Emmi (2022)
Nuutinen, Emmi
2022
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203162575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203162575
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on kehittämistutkimus eli design-tutkimus, jonka tavoitteena oli kehittää pakopelipedagogiikkaa. Pedagogisten pakohuoneiden keskeinen ongelma on, että ne ovat usein työläitä rakentaa ja pelaamisen järjestäminenkään ei ole aina kovin helppoa. Pakopelaaminen koetaan kuitenkin hauskaksi oppimistavaksi, joten halusin lähteä kehittelemään peliä, jonka pelaaminen olisi mahdollisimman vaivatonta, mutta silti elämyksellistä ja hauskaa. Tämän tutkimuksen tuotteena syntyi liikuteltava pakopeli, jonka pystyttäminen ja peluuttaminen on vaivatonta eikä sen pelaaminen ole paikkaan sidottua.
Pakohuoneet ovat elämyksellisiä kokemuksia ja ne kehittävät etenkin ongelmanratkaisua ja yhteistyötä. Koska ongelmanratkaisu on matematiikan ydintä, pakopelin hyödyntäminen nimenomaan matematiikan opetuksessa tuntui luontevalta. Halusin kehitetyllä pakopelillä osoittaa, ettei matematiikka ole pelkkää laskemista, vaan matematiikan avulla harjoitellaan mm. ongelmanratkaisua, arviointia, loogista päättelykykyä, yhteistyötä ja muita ”piileviä” taitoja, joita arjessa tarvitsemme.
Tämän tutkielman tavoitteena oli siis kehitellä helposti pelattavissa oleva pakopeli yläkoulun matematiikan opetukseen, kuitenkin niin, että pakohuoneisiin liitetty elämyksellisyys ei liiaksi kärsisi. Laadullisen tutkimuksen keinoilla selvitettiin, miten hyvin pelin kehittelyssä onnistuttiin ja kuinka se sopii osaksi yläkoulun matematiikan opetusta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2021 Tampereen yliopiston normaalikoulussa. Kehitetyn pelin pelasi kaksi 8. luokkalaisten muodostamaa oppilasryhmää. Pelaaminen videoitiin ja pelin jälkeen oppilaita lyhyesti haastateltiin. Lisäksi he vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen.
Sisällönanalyysin avulla kerätty aineisto järjesteltiin analysoitavaksi. Tulosten perusteella kehitelty pakopeli sopii osaksi yläkoulun matematiikan opetusta kohtalaisen hyvin. Oppilaat pitivät pelaamista hauskana vaihteluna. He eivät ilman pelin jälkeisiä loppukeskusteluja olisi ymmärtäneet tehtävien yhteyttä matematiikkaan. Kuten pakopelit usein, myös tässä pelissä rajoittavaksi tekijäksi jäi ryhmäkoko. Vain pieni ryhmä voi pelata peliä, joten pelin järjestäminen vaatii opettajalta suunnittelua.
Pakohuoneet ovat elämyksellisiä kokemuksia ja ne kehittävät etenkin ongelmanratkaisua ja yhteistyötä. Koska ongelmanratkaisu on matematiikan ydintä, pakopelin hyödyntäminen nimenomaan matematiikan opetuksessa tuntui luontevalta. Halusin kehitetyllä pakopelillä osoittaa, ettei matematiikka ole pelkkää laskemista, vaan matematiikan avulla harjoitellaan mm. ongelmanratkaisua, arviointia, loogista päättelykykyä, yhteistyötä ja muita ”piileviä” taitoja, joita arjessa tarvitsemme.
Tämän tutkielman tavoitteena oli siis kehitellä helposti pelattavissa oleva pakopeli yläkoulun matematiikan opetukseen, kuitenkin niin, että pakohuoneisiin liitetty elämyksellisyys ei liiaksi kärsisi. Laadullisen tutkimuksen keinoilla selvitettiin, miten hyvin pelin kehittelyssä onnistuttiin ja kuinka se sopii osaksi yläkoulun matematiikan opetusta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2021 Tampereen yliopiston normaalikoulussa. Kehitetyn pelin pelasi kaksi 8. luokkalaisten muodostamaa oppilasryhmää. Pelaaminen videoitiin ja pelin jälkeen oppilaita lyhyesti haastateltiin. Lisäksi he vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen.
Sisällönanalyysin avulla kerätty aineisto järjesteltiin analysoitavaksi. Tulosten perusteella kehitelty pakopeli sopii osaksi yläkoulun matematiikan opetusta kohtalaisen hyvin. Oppilaat pitivät pelaamista hauskana vaihteluna. He eivät ilman pelin jälkeisiä loppukeskusteluja olisi ymmärtäneet tehtävien yhteyttä matematiikkaan. Kuten pakopelit usein, myös tässä pelissä rajoittavaksi tekijäksi jäi ryhmäkoko. Vain pieni ryhmä voi pelata peliä, joten pelin järjestäminen vaatii opettajalta suunnittelua.