Esiopetusryhmien opettajien käsityksiä moninaisuudesta lastenkirjallisuudessa
Mäkitalo, Minttu (2022)
Mäkitalo, Minttu
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203162561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203162561
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien käsityksiä moninaisuudesta lastenkirjallisuudessa sekä sitä, miten he hyödyntävät lastenkirjallisuutta pedagogiikassaan. Moninaisuuden alaluokista tähän tutkimukseen valittiin kulttuurinen ja kielellinen moninaisuus, katsomuksellinen moninaisuus, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus sekä vammaisuus. Moninaisuus käsitteenä on laaja, mutta tässä tutkimuksessa se merkitsee ennen kaikkea edellä mainituissa osa-alueissa esiintyviä vähemmistöjä ja normista poikkeamista. Aihe on ajankohtainen, sillä Suomen väestön moninaistuu monellakin eri tasolla muun muassa pakolaisvirtojen myötä sekä vähemmistöjen oikeuksien noustessa julkiseen keskusteluun. Myös varhaiskasvatuksessa sukupuolisensitiivisyys ja katsomuskasvatus ovat saaneet viime aikoina erityisen paljon huomiota.
Aineisto koostui kolmen esiopetusryhmän opettajien yksilöhaastatteluista. Opettajat työskentelevät samassa yksikössä, ja heistä jokaisella on yli 15 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta tai esiopetuksesta. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, vaikka ne noudattivatkin pääpiirteissään haastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin etänä alkuvuodesta 2022.
Aineistolle suoritettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi ensin pelkistämällä alkuperäisilmaukset mielekkäiksi analyysiyksiköiksi ja sitten jakamalla ne värikoodein aineistosta nousseihin teemoihin. Tutkimuksesta saatiin selville muun muassa se, että moninaisuutta on opettajien näkökulmasta esiopetuksessa hyödynnettävässä lastenkirjallisuudessa vain vähän. Kulttuurista moninaisuutta on opettajien mukaan eniten. Lisäksi selvisi, että kirjat valitaan esiopetukseen sattuman, tarpeen sekä ryhmässä käsiteltävien aiheiden perusteella. Näin ollen lapsiryhmän koostumus vaikuttaa kirjojen valintaan. Kaikki opettajat kertoivat hyödyntävänsä kirjoja paljon ja monipuolisesti pedagogiikassaan. Heillä oli myös hyviä kokemuksia moninaisuuden käsittelystä lastenkirjallisuuden avulla.
Tutkimuksella pyritään herättelemään kasvattajia, vanhempia sekä lastenkirjailijoita pohtimaan vähemmistöjen representaatioita lastenkirjallisuudessa. Lapset omaksuvat asenteita ja käsityksiä varhain, joten on tärkeää osoittaa kirjojenkin avulla se, että erilaisuus on rikkaus, ja rikkoa stereotypioita vastadiskurssien kautta.
Aineisto koostui kolmen esiopetusryhmän opettajien yksilöhaastatteluista. Opettajat työskentelevät samassa yksikössä, ja heistä jokaisella on yli 15 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta tai esiopetuksesta. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, vaikka ne noudattivatkin pääpiirteissään haastattelurunkoa. Haastattelut toteutettiin etänä alkuvuodesta 2022.
Aineistolle suoritettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi ensin pelkistämällä alkuperäisilmaukset mielekkäiksi analyysiyksiköiksi ja sitten jakamalla ne värikoodein aineistosta nousseihin teemoihin. Tutkimuksesta saatiin selville muun muassa se, että moninaisuutta on opettajien näkökulmasta esiopetuksessa hyödynnettävässä lastenkirjallisuudessa vain vähän. Kulttuurista moninaisuutta on opettajien mukaan eniten. Lisäksi selvisi, että kirjat valitaan esiopetukseen sattuman, tarpeen sekä ryhmässä käsiteltävien aiheiden perusteella. Näin ollen lapsiryhmän koostumus vaikuttaa kirjojen valintaan. Kaikki opettajat kertoivat hyödyntävänsä kirjoja paljon ja monipuolisesti pedagogiikassaan. Heillä oli myös hyviä kokemuksia moninaisuuden käsittelystä lastenkirjallisuuden avulla.
Tutkimuksella pyritään herättelemään kasvattajia, vanhempia sekä lastenkirjailijoita pohtimaan vähemmistöjen representaatioita lastenkirjallisuudessa. Lapset omaksuvat asenteita ja käsityksiä varhain, joten on tärkeää osoittaa kirjojenkin avulla se, että erilaisuus on rikkaus, ja rikkoa stereotypioita vastadiskurssien kautta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]