Hissien johteiden saumakohtien suuntausvirheiden identifioiminen mittausdatasta : Manuaalisen laskennan automatisoiminen verkkosovellukseksi triaksiaalisen kiihtyvyysanturin mittausdatasta
Tiljander, Ville (2022)
Tiljander, Ville
2022
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203112475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203112475
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä toteutetaan verkkosovellukselle ohjelmointirajapinta hissien vastapainon johteiden saumakohtien suuntausvirheistä johtuvien ääniongelmien automaattista identifiointia varten KONE Oyj:lle. Työssä tutkitaan johteiden rakenteita ja niiden saumakohtien suuntausvirheistä johtuvien ääniongelmien vaikutuksista rakennukseen ja hissikoriin. Lisäksi esitellään toteutetun verkkosovelluksen ohjelmointirajapinta ja käytännön testitapauksesta saadut tulokset.
Työssä tutustutaan EVA-625-mittauslaitteeseen (engl. Elevator Vibration Analysis system) ja sen valmistajan tarjoamaan mittausdatan analysointityökaluun. Analysointityökalu on kätevä mittausten yleiseen analysointiin, mutta sillä on hankala havaita tiettyjä yksittäisiä ongelmia. Tämän vuoksi työssä kehitetään vastapainon johteiden välisten saumakohtien suuntausvirheiden identifioimiseen verkkosovelluksen ohjelmointirajapinta. Sen avulla voidaan nopeasti ja automaattisesti analysoida mittausdataa mahdollisten johteiden välisten saumakohtien suuntausvirheiden varalta, jotka ovat yksi yleisimmistä hissien ajomukavuuteen vaikuttavista ongelmista.
Identifiointisovellus analysoi käyttäjän lataamasta mittausdatasta ja hissin tiedoista vastapainon johteiden välisten saumakohtien sijainnit. Saumakohtien sijaintien ja mittausdatan avulla identifiointisovellus suorittaa analyysin mahdollisista ääniongelmista. Sovelluksen ohjelmointirajapinta tarjoaa kuvaajan tehdystä analyysistä, tiedon liukukenkäohjaimien saumakohtien ylittämiskohdista JSON-muodossa (engl. JavaScript Object Notation) ja analyysin ääniongelmista kertoen suuntausvirheellisten saumakohtien sijainnit.
Kehitettyä identifiointisovellusta testattiin Hyvinkäällä KONE Oyj:n testihissi Päärynällä. Siihen aiheutettiin keinotekoisesti suuntausvirhe vastapainon johteiden väliseen saumakohtaan. Mittauksia suoritettiin ilman suuntausvirhettä sekä pienellä ja suurella suuntausvirheellä. Pienellä suuntausvirheellä identifiointisovelluksen analyysi ei löytänyt suuntausvirhettä, mutta suurella suuntausvirheellä aiheutettu virhe löytyi äänitason noususta. Sovelluksen analyysin lisäksi kuvaajasta pystyy silmämääräisesti analysoimaan nouseeko äänentaso lähellä saumakohtia.
Työssä tutustutaan EVA-625-mittauslaitteeseen (engl. Elevator Vibration Analysis system) ja sen valmistajan tarjoamaan mittausdatan analysointityökaluun. Analysointityökalu on kätevä mittausten yleiseen analysointiin, mutta sillä on hankala havaita tiettyjä yksittäisiä ongelmia. Tämän vuoksi työssä kehitetään vastapainon johteiden välisten saumakohtien suuntausvirheiden identifioimiseen verkkosovelluksen ohjelmointirajapinta. Sen avulla voidaan nopeasti ja automaattisesti analysoida mittausdataa mahdollisten johteiden välisten saumakohtien suuntausvirheiden varalta, jotka ovat yksi yleisimmistä hissien ajomukavuuteen vaikuttavista ongelmista.
Identifiointisovellus analysoi käyttäjän lataamasta mittausdatasta ja hissin tiedoista vastapainon johteiden välisten saumakohtien sijainnit. Saumakohtien sijaintien ja mittausdatan avulla identifiointisovellus suorittaa analyysin mahdollisista ääniongelmista. Sovelluksen ohjelmointirajapinta tarjoaa kuvaajan tehdystä analyysistä, tiedon liukukenkäohjaimien saumakohtien ylittämiskohdista JSON-muodossa (engl. JavaScript Object Notation) ja analyysin ääniongelmista kertoen suuntausvirheellisten saumakohtien sijainnit.
Kehitettyä identifiointisovellusta testattiin Hyvinkäällä KONE Oyj:n testihissi Päärynällä. Siihen aiheutettiin keinotekoisesti suuntausvirhe vastapainon johteiden väliseen saumakohtaan. Mittauksia suoritettiin ilman suuntausvirhettä sekä pienellä ja suurella suuntausvirheellä. Pienellä suuntausvirheellä identifiointisovelluksen analyysi ei löytänyt suuntausvirhettä, mutta suurella suuntausvirheellä aiheutettu virhe löytyi äänitason noususta. Sovelluksen analyysin lisäksi kuvaajasta pystyy silmämääräisesti analysoimaan nouseeko äänentaso lähellä saumakohtia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]