Työt sujuu, kun yhteistyö pelaa: Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavista tekijöistä
Saarela, Mia (2022)
Saarela, Mia
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203102468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203102468
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, minkälaiset tekijät vaikuttavat positiivisesti varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointiin päiväkodissa. Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien omien kokemusten perusteella, minkälaiset asiat ja toimintamallit nimenomaan lisäävät heidän työhyvinvointiaan ja työssä jaksamista. Tutkimuksessa lisäksi kerättiin tietoa, minkälaiset tekijät varhaiskasvatuksen opettajat kokevat vaikuttavan negatiivisesti omaan työhyvinvointiin.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella seitsemältä varhaiskasvatuksen opettajalta, jotka työskentelevät päiväkodissa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisältöanalyysin menetelmillä.
Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esille varhaiskasvatuksen opettajien näkemykset omasta työhyvinvoinnistaan. Varhaiskasvatuksen opettajat nimesivät monia asioita, jotka lisäävät heidän työhyvinvointiaan ja tekevät päiväkodista paremman paikan työskennellä oman työssäjaksamisen ja viihtymisen kannalta. Vastauksista nousi esiin työn yhteisöllisyys ja koko työyhteisön vaikutus työhyvinvointiin. Keskeisenä tuloksena nousi esiin varhaiskasvatuksen opettajien mainitsemien tekijöiden linkittyminen toisiinsa. Työhyvinvointia ja viihtymistä kokeakseen pitää usean tekijän olla toimiva ja työntekijöiden tulisi toimia yhteisen päämärän hyväksi jakaen samanlaisen arvoperustan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ensisijaisesti varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavat sellaiset tekijät, joihin vaikutetaan omassa päiväkotiyksikössä ja toissijaisesti asiat joihin yksittäisellä varhaiskasvatuksen opettajalla tai työyhteisöllä ei ole vaikutusvaltaa, kuten palkka tai lasten ryhmäkoko.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin paperisella kyselylomakkeella seitsemältä varhaiskasvatuksen opettajalta, jotka työskentelevät päiväkodissa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisältöanalyysin menetelmillä.
Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esille varhaiskasvatuksen opettajien näkemykset omasta työhyvinvoinnistaan. Varhaiskasvatuksen opettajat nimesivät monia asioita, jotka lisäävät heidän työhyvinvointiaan ja tekevät päiväkodista paremman paikan työskennellä oman työssäjaksamisen ja viihtymisen kannalta. Vastauksista nousi esiin työn yhteisöllisyys ja koko työyhteisön vaikutus työhyvinvointiin. Keskeisenä tuloksena nousi esiin varhaiskasvatuksen opettajien mainitsemien tekijöiden linkittyminen toisiinsa. Työhyvinvointia ja viihtymistä kokeakseen pitää usean tekijän olla toimiva ja työntekijöiden tulisi toimia yhteisen päämärän hyväksi jakaen samanlaisen arvoperustan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ensisijaisesti varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavat sellaiset tekijät, joihin vaikutetaan omassa päiväkotiyksikössä ja toissijaisesti asiat joihin yksittäisellä varhaiskasvatuksen opettajalla tai työyhteisöllä ei ole vaikutusvaltaa, kuten palkka tai lasten ryhmäkoko.