Monitieteellinen identiteetti : Identiteetin ja ammatti-identiteetin määritelmiä opettajaopiskelijoita käsittelevissä tutkimuksissa
Vainionpää, Anni (2022)
Vainionpää, Anni
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203102459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203102459
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin identiteetin jäsentelyä opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiä käsittelevissä tutkimuksissa. Opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteetti alkaa muokkautumaan jo opintojen aikana ja opettajan ammatillinen identiteetti on yksi tärkeimmistä työkaluista hänen työssään. Ammatti-identiteettiä pohditaan opettajankoulutuksessa erilaisten oppiaineiden näkökulmasta, mutta muutoin ammatti-identiteetin reflektointi saattaa jäädä pintapuoliseksi. Tässä kirjallisuuskatsauksessa haluttiin tutkia, miten opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiä on jäsennelty aiemmissa tutkimuksissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin erilaisia tietokantoja käyttämällä ja aineistoksi valikoitui neljä tutkimusta, joissa tutkittiin opettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä erilaisista näkökulmista. Kaksi neljästä tutkimuksesta oli suomalaisia, toiset kaksi olivat ulkomaisia. Tutkimuskysymyksenä tässä tutkimuksessa on, miten identiteetti on jäsennelty opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiä käsittelevissä tutkimuksissa. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa on narratiivinen kirjallisuuskatsaus ja aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset jaettiin identiteetin ja ammatti-identiteetin käsitteiden alle. Identiteetin käsitettä oli käsitelty jokaisessa tutkimuksessa samoilla tavoilla, käyttäen psykologista ja sosiologista näkemystä identiteettikäsityksen taustalla. Ammatti-identiteettiä oli jäsennelty osittain erilaisin tavoin. Ammatti-identiteettiä on käsitelty omana yhtenäisenä käsitteenään sekä tarkasteltu jakaen se omiin kokemuksellisiin ulottuvuuksiinsa. Identiteettiä ja ammatti-identiteettiä yhdistäviä tekijöitä tutkimustulosten perusteella on, että molemmat kehittyvät ja muokkautuvat läpi elämän. Lopputuloksena voi todeta, että opettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä ymmärretään jokseenkin hajanaisesti, mutta, kuten identiteetinkin, sen määrittely on monitieteellistä ja monitulkintaista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin erilaisia tietokantoja käyttämällä ja aineistoksi valikoitui neljä tutkimusta, joissa tutkittiin opettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä erilaisista näkökulmista. Kaksi neljästä tutkimuksesta oli suomalaisia, toiset kaksi olivat ulkomaisia. Tutkimuskysymyksenä tässä tutkimuksessa on, miten identiteetti on jäsennelty opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiä käsittelevissä tutkimuksissa. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa on narratiivinen kirjallisuuskatsaus ja aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset jaettiin identiteetin ja ammatti-identiteetin käsitteiden alle. Identiteetin käsitettä oli käsitelty jokaisessa tutkimuksessa samoilla tavoilla, käyttäen psykologista ja sosiologista näkemystä identiteettikäsityksen taustalla. Ammatti-identiteettiä oli jäsennelty osittain erilaisin tavoin. Ammatti-identiteettiä on käsitelty omana yhtenäisenä käsitteenään sekä tarkasteltu jakaen se omiin kokemuksellisiin ulottuvuuksiinsa. Identiteettiä ja ammatti-identiteettiä yhdistäviä tekijöitä tutkimustulosten perusteella on, että molemmat kehittyvät ja muokkautuvat läpi elämän. Lopputuloksena voi todeta, että opettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä ymmärretään jokseenkin hajanaisesti, mutta, kuten identiteetinkin, sen määrittely on monitieteellistä ja monitulkintaista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]