Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5.-luokkalaisten lasten näkökulmia yksinäisyydestä: Lasten kokema ja sanoittama emotionaalinen yksinäisyys, sekä tyttöjen ja poikien väliset erot

Eneberg, Katariina; Nurmi, Petra (2022)

 
Avaa tiedosto
EnebergNurmi.pdf (588.9Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Eneberg, Katariina
Nurmi, Petra
2022

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-11
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203012244
Tiivistelmä
Lasten yksinäisyyttä heidän näkökulmastaan on tutkittu vähän. Siksi tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten lapset tunnistavat, sanoittavat ja kokevat yksinäisyyttä. Yksinäisyys vaikuttaa monitahoisesti yhteiskuntaan sekä yksilön hyvinvointiin ja alkaa usein jo lapsuudessa. Siksi juuri lasten kokeman yksinäisyyden tutkiminen on tärkeää.

Tutkimuksessa käytettiin Sole-projektin valmista tutkimusaineistoa. Tutkimus oli monimenetelmällinen ja siinä käytettiin PNDL-mittaria ja puolistrukturoituja haastatteluja.

Teorialähtöisen sisällönanalyysin pohjana käytettiin Weissin teoriaa emotionaalisesta ja sosiaalisesta yksinäisyydestä. Emotionaalisessa yksinäisyydessä keskeistä on kaverisuhteiden laatu ja sosiaalisessa niiden määrä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten viidesluokkalaiset lapset tunnistavat juuri emotionaalista yksinäisyyttä ja onko sukupuolten välillä siinä eroja.

Tutkimuksesta selvisi, että lapset sanoittavat yksinäisyyttä pääasiassa sosiaalisesta näkökulmasta. Tytöt tunnistavat ja osaavat sanoittaa poikia enemmän emotionaalista yksinäisyyttä, vaikka pojat kokevat sitä enemmän. Lasten yksinäisyyden kokemuksilla ei vaikuttanut olevan yhteyttä siihen, osasiko lapsi sanoittaa emotionaalista yksinäisyyttä haastattelussa.

Koulussa olisi tärkeää edistää lasten tunnetaitojen kehittymistä, jotta lapset osaisivat sanoittaa paremmin yksinäisyyttä. Jatkossa lasten käsityksiä ja kokemuksia yksinäisyydestä voisi tutkia esimerkiksi narratiivisen tutkimuksen keinoin tai taidekasvatuksen avulla.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access) [1855]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste