Moniammatillisuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen tiimeissä
Smolander, Minttu (2022)
Smolander, Minttu
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203082414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203082414
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja näkemystä moniammatillisen tiimityön rakentumisesta varhaiskasvatuksessa sekä löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat onnistuneen moniammatillisen tiimin rakentumiseen päiväkotityössä. Tarkoituksena oli selvittää moniammatillisen tiimityön rakentumista varhaiskasvatuksessa sekä tiimityön hyötyjen konkretisoitumiseen vaikuttavia tekijöitä laadullisena kirjallisuuskatsauksena.
Aineistona käytettiin varhaiskasvatuksen moniammatillisuuteen liittyvää neljää eritasoista tutkimusta. Aineisto analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi relationaalisen asiantuntijuuden olevan toimiva tapa ajatella moniammatillisuuden rakentumista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi lapsen edun ensisijaisuus näkyi tuloksissa. Moniammatillisen tiimin toimivuuteen vaikuttavina tekijöinä näyttäytyi henkilöstön osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, rakenteet ja arjen johtamistaidot sekä vuorovaikutukseen ja sosiaaliseen osaamiseen liittyvät tekijät.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä moniammatillisen tiimityön rakentumisen olevan asia, jota ei voida vain ohittaa, vaan aihe kaipaa tarkempaa tarkastelua niin yhteiskunnallisella kuin yksikkötasollakin
Aineistona käytettiin varhaiskasvatuksen moniammatillisuuteen liittyvää neljää eritasoista tutkimusta. Aineisto analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi relationaalisen asiantuntijuuden olevan toimiva tapa ajatella moniammatillisuuden rakentumista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi lapsen edun ensisijaisuus näkyi tuloksissa. Moniammatillisen tiimin toimivuuteen vaikuttavina tekijöinä näyttäytyi henkilöstön osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, rakenteet ja arjen johtamistaidot sekä vuorovaikutukseen ja sosiaaliseen osaamiseen liittyvät tekijät.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä moniammatillisen tiimityön rakentumisen olevan asia, jota ei voida vain ohittaa, vaan aihe kaipaa tarkempaa tarkastelua niin yhteiskunnallisella kuin yksikkötasollakin
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9161]