"Työtä tehdään lapsen edun nimissä" : Vanhemmuuden ja lapsen edun ristipaineet koulukuraattorin työssä
Klemetti, Olga (2022)
Klemetti, Olga
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203022275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202203022275
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten koulukuraattorit tulkitsevat vanhemmuutta koulukuraattorin työn haastavissa tilanteissa sekä millaisia ristipaineita he kohtaavat työssään suhteessa lapsen etuun. Koulukuraattorin työ on osa oppilashuoltotyötä, jota toteutetaan ennaltaehkäisevänä lastensuojelutyönä sosiaalityön keinoin. Koulukuraattorin yksilötyöhön sisältyvät muun muassa oppilaiden tuen tarpeiden selvittäminen sekä koulukuraattorin ja oppilaan väliset tuki- ja ohjauskäynnit. Koulukuraattori pyrkii työssään myös yhteistyöhön oppilaiden vanhempien kanssa, mutta toisinaan vanhempien toiminta voi luoda ristipainetilanteen lapsen edun välille.
Tutkielma oli laadullinen ja sen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä sekä kaksi kehyskertomusta eläytymismenetelmään pohjautuen. Tutkielman aineisto koostui 9 vastaajan tuottamasta kirjallisesta aineistosta, jonka vastaajat tuottivat Facebook-ryhmässä jaetun lomakkeen kautta. Tutkielman vastaajat olivat peruskoulussa työskenteleviä koulukuraattoreita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkielman mukaan koulukuraattorit tulkitsevat haastavien tilanteiden vanhemmuutta neljän eri kategorian, riitaantuneen, ohjailevan, välinpitämättömän sekä haasteiden värittämän vanhemmuuden kautta. Koulukuraattorit tunnistavat työssään kohtaamiaan vanhemmuuden ja lapsen edun ristipaineita, mutta pyrkivät tekemään työtä silti lapsen edun mukaisesti.
Tutkielma oli laadullinen ja sen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä sekä kaksi kehyskertomusta eläytymismenetelmään pohjautuen. Tutkielman aineisto koostui 9 vastaajan tuottamasta kirjallisesta aineistosta, jonka vastaajat tuottivat Facebook-ryhmässä jaetun lomakkeen kautta. Tutkielman vastaajat olivat peruskoulussa työskenteleviä koulukuraattoreita. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkielman mukaan koulukuraattorit tulkitsevat haastavien tilanteiden vanhemmuutta neljän eri kategorian, riitaantuneen, ohjailevan, välinpitämättömän sekä haasteiden värittämän vanhemmuuden kautta. Koulukuraattorit tunnistavat työssään kohtaamiaan vanhemmuuden ja lapsen edun ristipaineita, mutta pyrkivät tekemään työtä silti lapsen edun mukaisesti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]