Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osana varhaiserityiskasvatuksen yhteistyöverkostoa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Rinta-Nikkola, Mari (2022)
Rinta-Nikkola, Mari
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202272187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202272187
Tiivistelmä
Kasvatustieteen kandidaatin tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten tutkimuskirjallisuudessa on tutkittu varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtä varhaiskasvatuksen yhteistyöverkostoissa. Tutkielman aiheena oli myös selvittää, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ yhteistyöverkostossa paikantuu ja miten sitä kuvataan tutkimusaineistossa. Tarkoituksena oli myös tutkia, millaisiin kategorioihin tutkimus jakaantuu ja millaisia tuloksia tutkimuksissa on saatu.
Varhaiskasvatuksen monialaisen yhteistyön tavoitteena on tukea lapsen yksilöllisistä kehitystä ja oppimista inklusiivisen ajattelun mukaan. Tämä tarkoittaa kaikille lapsille yhteistä ja laadukasta varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja työskentelee laajassa yhteistyöverkostossa, johon kuuluvat lasten lisäksi huoltajat, varhaiskasvatuksen henkilökunta ja eri asiantuntijoiden yhteistyöverkosto. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja tuo tähän verkostoon oman asiantuntijuutensa.
Tutkimusaineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla viidestä eri tietokannasta syksyllä 2021. Opinnäytetyössä käytetyt materiaalit valittiin avainsanoihin liittyen varhaiskasvatuksen eri lähdemateriaaleista kymmenen viimeisen vuoden ajalta. Aineisto koostuu kuudesta artikkelista, neljästä pro gradusta ja yhdestä lisensiaatintyöstä. Aineistosta seitsemän on suomenkielistä ja neljä englanninkielistä. Mukaan valitussa aineistossa varhaiskasvatuksen erityisopettajan työn paikantuminen monitahoiseen yhteistyöverkostoon oli keskeinen ja tunnistettava osa tutkimuksen viitekehystä. Muita valintakriteereitä olivat varhaiskasvatuksen yhteistyötahon kohdistumisen selkeä määrittyminen suhteessa varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sekä empiirinen tutkimusote. Tämän tutkielman analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi.
Löydetyt aineistot keskittyivät varhaiskasvatuksen sisäisten yhteistyöverkostojen tarkasteluun ja yhteistyön kuvaukset jäsentyvät neljän teeman ympärille. Näitä teemoja ovat perhelähtöisyys, inkluusio, lapsen etu ja tukeminen sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus.
Varhaiskasvatuksen monialaisen yhteistyön tavoitteena on tukea lapsen yksilöllisistä kehitystä ja oppimista inklusiivisen ajattelun mukaan. Tämä tarkoittaa kaikille lapsille yhteistä ja laadukasta varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja työskentelee laajassa yhteistyöverkostossa, johon kuuluvat lasten lisäksi huoltajat, varhaiskasvatuksen henkilökunta ja eri asiantuntijoiden yhteistyöverkosto. Varhaiskasvatuksen erityisopettaja tuo tähän verkostoon oman asiantuntijuutensa.
Tutkimusaineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla viidestä eri tietokannasta syksyllä 2021. Opinnäytetyössä käytetyt materiaalit valittiin avainsanoihin liittyen varhaiskasvatuksen eri lähdemateriaaleista kymmenen viimeisen vuoden ajalta. Aineisto koostuu kuudesta artikkelista, neljästä pro gradusta ja yhdestä lisensiaatintyöstä. Aineistosta seitsemän on suomenkielistä ja neljä englanninkielistä. Mukaan valitussa aineistossa varhaiskasvatuksen erityisopettajan työn paikantuminen monitahoiseen yhteistyöverkostoon oli keskeinen ja tunnistettava osa tutkimuksen viitekehystä. Muita valintakriteereitä olivat varhaiskasvatuksen yhteistyötahon kohdistumisen selkeä määrittyminen suhteessa varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sekä empiirinen tutkimusote. Tämän tutkielman analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi.
Löydetyt aineistot keskittyivät varhaiskasvatuksen sisäisten yhteistyöverkostojen tarkasteluun ja yhteistyön kuvaukset jäsentyvät neljän teeman ympärille. Näitä teemoja ovat perhelähtöisyys, inkluusio, lapsen etu ja tukeminen sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus.