Identtiset kaksoset samalla luokalla: Tutkimus kaksosten kokemuksista ja käsityksistä
Majuri, Henna (2022)
Majuri, Henna
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202272186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202272186
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu- tutkielman tarkoituksena on selvittää samalla luokalla opiskelevien identtisten kaksosten kokemuksia sisaruksen kanssa samalla luokalla opiskelusta. Tutkielma keskittyy erityisesti identtisten kaksosten kokemuksiin ja käsityksiin yksilöllisyydestä sekä heillä tunnistettaviin identiteettityyppeihin.
Suomessa syntyy joka vuosi 600–750 kaksosparia, joista noin kolmasosa on identtisiä kaksosia. Koulun aloittavista lapsista noin joka 30. on kaksonen, eli todennäköisesti opettaja kohtaa uransa aikana ainakin yhdet kaksoset. Kaksosten, erityisesti identtisten kaksosten, koulun aloittamiseen liittyy erityistä pohdintaa verrattuna muihin lapsiin. On tyypillistä, että vanhemmat pohtivat kannattaisiko kaksosten aloittaa koulu samalla vai eri luokilla. Suurimpana pohdinnan aiheena on mahdollisuudet kaksosten yksilöllisyyden tukemiseen koulussa.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelulla ja aineisto koostui kahdeksasta haastattelusta, joissa samalla luokalla opiskelleet identtiset kaksoset kertovat kokemuksistaan ja käsityksistään. Koska kyseessä on samalla luokalla opiskelevien identtisten kaksosten kokemukset ja käsitykset, valittiin tutkimusotteeksi fenomenografia. Fenomenografiassa keskitytään tutkimusilmiötä koskevien käsitysten laadullisten eroavaisuuksien tarkasteluun. Aineisto analysoitiin nelivaiheisella fenomenografisella analyysillä. Analyysin tuloksena oli kuvauskategoriajärjestelmä, jossa jäsentyivät kokemukset yksilöllisyydestä.
Tutkielmassa havaittiin, että identtiset kaksoset käsittävät yksilöllisyyden varsin laajasti. Monille yksilöille itsestään selvät asiat eivät aina toteudu heidän kohdallaan. Käsitykset yksilöllisyydestä ilmenivät neljässä kuvauskategoriassa, jotka olivat silminnähtävä yksilöllisyys, ei silmin nähtävä yksilöllisyys, yksilöllisyys sosiaalisissa suhteissa ja yksilöllinen kaksosuus. Vaikka kaksosten käsityksissä yksilöllisyydestä oli paljon yhteistä ja jaettavaa, tulosten perusteella voidaan todeta jokaisen kaksosparin olevan yksilöllinen kokemuksineen. Tällöin on otettava huomioon yksilöllisyys kahdella eri tasolla: kaksoset yksilöinä sekä yksilöllinen kaksosuus. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yksilöllisyyttä on mahdollista tukea myös samalla luokalla opiskellessa monin eri tavoin.
Suomessa syntyy joka vuosi 600–750 kaksosparia, joista noin kolmasosa on identtisiä kaksosia. Koulun aloittavista lapsista noin joka 30. on kaksonen, eli todennäköisesti opettaja kohtaa uransa aikana ainakin yhdet kaksoset. Kaksosten, erityisesti identtisten kaksosten, koulun aloittamiseen liittyy erityistä pohdintaa verrattuna muihin lapsiin. On tyypillistä, että vanhemmat pohtivat kannattaisiko kaksosten aloittaa koulu samalla vai eri luokilla. Suurimpana pohdinnan aiheena on mahdollisuudet kaksosten yksilöllisyyden tukemiseen koulussa.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelulla ja aineisto koostui kahdeksasta haastattelusta, joissa samalla luokalla opiskelleet identtiset kaksoset kertovat kokemuksistaan ja käsityksistään. Koska kyseessä on samalla luokalla opiskelevien identtisten kaksosten kokemukset ja käsitykset, valittiin tutkimusotteeksi fenomenografia. Fenomenografiassa keskitytään tutkimusilmiötä koskevien käsitysten laadullisten eroavaisuuksien tarkasteluun. Aineisto analysoitiin nelivaiheisella fenomenografisella analyysillä. Analyysin tuloksena oli kuvauskategoriajärjestelmä, jossa jäsentyivät kokemukset yksilöllisyydestä.
Tutkielmassa havaittiin, että identtiset kaksoset käsittävät yksilöllisyyden varsin laajasti. Monille yksilöille itsestään selvät asiat eivät aina toteudu heidän kohdallaan. Käsitykset yksilöllisyydestä ilmenivät neljässä kuvauskategoriassa, jotka olivat silminnähtävä yksilöllisyys, ei silmin nähtävä yksilöllisyys, yksilöllisyys sosiaalisissa suhteissa ja yksilöllinen kaksosuus. Vaikka kaksosten käsityksissä yksilöllisyydestä oli paljon yhteistä ja jaettavaa, tulosten perusteella voidaan todeta jokaisen kaksosparin olevan yksilöllinen kokemuksineen. Tällöin on otettava huomioon yksilöllisyys kahdella eri tasolla: kaksoset yksilöinä sekä yksilöllinen kaksosuus. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yksilöllisyyttä on mahdollista tukea myös samalla luokalla opiskellessa monin eri tavoin.