Opettajien näkemykset lukutaidon opettamisesta alkuopetuksen suomea toisena kielenään käyttäville oppilaille
Rekonen, Hannamari (2022)
Rekonen, Hannamari
2022
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202262182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202262182
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on lukutaidon opettaminen suomea toisena kielenään käyttäville oppilaille alkuopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista lukutaidon opettaminen alkuopetuksen S2-oppilaille on opettajien kokemusten ja käsitysten perusteella, millaisia opetusmenetelmiä opettajat kertovat hyödyntäneensä opettaessaan lukutaitoa alkuopetuksen S2-oppilaille, sekä millaisia haasteita opetuksessa opettajien kertoman mukaan saattaa ilmetä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty tutkimustietoa lukutaidosta ja sen perustasta sekä kehittymisestä, lukemaan opettamisesta ja suomi toisena kielenä -opetuksesta. Tutkimusta peilataan myös opetussuunnitelmaan (Opetushallitus 2016). Kyseessä on pääasiassa laadullinen tutkimus, jonka analyysimenetelmiin sisältyy sovelletun keruumenetelmän vuoksi myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2021. Aineisto koostuu 39 opettajan vastauksista kyselylomakkeeseen. Lomakkeen avointen kysymysten vastaukset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla, ja suljettujen kysymysten tarkasteluun on aineiston analyysissa hyödynnetty määrällisiä analyysimenetelmiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että alkuopetuksen S2-opetuksessa opettajalta vaaditaan hyvää oppilaantuntemusta: opettajan on kyselyyn vastanneiden mukaan huomioitava esimerkiksi oppilaiden kotikielen vaikutus oppimiseen, oppilaiden suomen kielen valmiuksien taso ja yksilölliset kielelliset valmiudet, oppilaiden aiempi kouluhistoria ja toiminnanohjauksen taidot sekä mahdolliset oppimisvaikeudet, joiden tunnistaminen on opettajien kertoman perusteella S2-oppilaiden kohdalla vaikeampaa verrattuna äidinkielenään suomea puhuvien oppilaiden oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Kyselyyn vastanneiden opettajien hyödyntämistä opetusmenetelmistä aineistossa korostuivat KÄTS-menetelmä, sekamenetelmät, kuvatuki, toiminnallinen opetus sekä sellaisten sanojen opettelu, joita oppilaat muutenkin tarvitsevat arjessaan. Aineistossa nousi esille monia aiemmissakin tutkimuksissa ja opetussuunnitelmassa mainittuja opetuksen keskeisiä periaatteita, kuten eriyttäminen sekä oppilaille merkitykselliset ja hyödylliset tekstilajit opetuksen perustana, autenttisten tekstien hyödyntäminen opetuksessa sekä kielitietoisuuden merkityksen huomioiminen opetuksessa. Opetukselliset haasteet alkuopetuksen S2-opetuksessa liittyvät aineiston perusteella muun muassa oppilaantuntemuksen tarpeen korostumiseen, opetusmateriaalien ja toimivien opetustilojen puutteeseen, vaikeuteen eriyttää opetusta isossa oppilasryhmässä sekä vuorovaikutus- ja yhteistyöhaasteisiin, joita ilmenee oppilaiden perheiden kanssa. S2-opetus on joidenkin kyselyyn vastanneiden opettajien mielestä haastavampaa kuin S1-opetus, mutta osa opettajista on sitä mieltä, ettei opetuksen haastavuus riipu siitä, opettaako suomea äidinkielenään vai toisena kielenään puhuvia oppilaita.
Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tutkimustietoa opettajien kokemuksista ja käsityksistä liittyen lukutaidon opettamiseen ja opetuksessa ilmeneviin haasteisiin alkuopetuksen S2-kontekstissa. Tulokset asettuvat vahvistamaan lukemaan opettamista ja S2-opetusta koskevaa aiempaa tutkimustietoa ja täydentämään lukutaidon ja suomi toisena kielenä -oppimäärän opetusta koskevaa keskustelua.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty tutkimustietoa lukutaidosta ja sen perustasta sekä kehittymisestä, lukemaan opettamisesta ja suomi toisena kielenä -opetuksesta. Tutkimusta peilataan myös opetussuunnitelmaan (Opetushallitus 2016). Kyseessä on pääasiassa laadullinen tutkimus, jonka analyysimenetelmiin sisältyy sovelletun keruumenetelmän vuoksi myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2021. Aineisto koostuu 39 opettajan vastauksista kyselylomakkeeseen. Lomakkeen avointen kysymysten vastaukset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla, ja suljettujen kysymysten tarkasteluun on aineiston analyysissa hyödynnetty määrällisiä analyysimenetelmiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että alkuopetuksen S2-opetuksessa opettajalta vaaditaan hyvää oppilaantuntemusta: opettajan on kyselyyn vastanneiden mukaan huomioitava esimerkiksi oppilaiden kotikielen vaikutus oppimiseen, oppilaiden suomen kielen valmiuksien taso ja yksilölliset kielelliset valmiudet, oppilaiden aiempi kouluhistoria ja toiminnanohjauksen taidot sekä mahdolliset oppimisvaikeudet, joiden tunnistaminen on opettajien kertoman perusteella S2-oppilaiden kohdalla vaikeampaa verrattuna äidinkielenään suomea puhuvien oppilaiden oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Kyselyyn vastanneiden opettajien hyödyntämistä opetusmenetelmistä aineistossa korostuivat KÄTS-menetelmä, sekamenetelmät, kuvatuki, toiminnallinen opetus sekä sellaisten sanojen opettelu, joita oppilaat muutenkin tarvitsevat arjessaan. Aineistossa nousi esille monia aiemmissakin tutkimuksissa ja opetussuunnitelmassa mainittuja opetuksen keskeisiä periaatteita, kuten eriyttäminen sekä oppilaille merkitykselliset ja hyödylliset tekstilajit opetuksen perustana, autenttisten tekstien hyödyntäminen opetuksessa sekä kielitietoisuuden merkityksen huomioiminen opetuksessa. Opetukselliset haasteet alkuopetuksen S2-opetuksessa liittyvät aineiston perusteella muun muassa oppilaantuntemuksen tarpeen korostumiseen, opetusmateriaalien ja toimivien opetustilojen puutteeseen, vaikeuteen eriyttää opetusta isossa oppilasryhmässä sekä vuorovaikutus- ja yhteistyöhaasteisiin, joita ilmenee oppilaiden perheiden kanssa. S2-opetus on joidenkin kyselyyn vastanneiden opettajien mielestä haastavampaa kuin S1-opetus, mutta osa opettajista on sitä mieltä, ettei opetuksen haastavuus riipu siitä, opettaako suomea äidinkielenään vai toisena kielenään puhuvia oppilaita.
Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tutkimustietoa opettajien kokemuksista ja käsityksistä liittyen lukutaidon opettamiseen ja opetuksessa ilmeneviin haasteisiin alkuopetuksen S2-kontekstissa. Tulokset asettuvat vahvistamaan lukemaan opettamista ja S2-opetusta koskevaa aiempaa tutkimustietoa ja täydentämään lukutaidon ja suomi toisena kielenä -oppimäärän opetusta koskevaa keskustelua.