Yliopisto-opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittyminen ja sen tukeminen: tavoitteena työelämä
Pihlajasaari, Laura (2022)
Pihlajasaari, Laura
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-03-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202232130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202232130
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuutensa kehittymisestä ja tähän kehitykseen vaikuttavista tekijöistä sekä tuen riittävyydestä. Tutkimuksessa keskeistä oli luoda ymmärrystä siitä, mitkä ovat keskeisimpiä tekijöitä, jotka joko tukevat tai haastavat asiantuntijuuden kehittymistä, jotta tavoitteet hyvinvoinnista ja työelämätaidoista täyttyvät. Kokemus asiantuntijuudesta on olennaista sekä opintoihin kiinnittymisen että työelämään siirtymisen kannalta. Jotta opiskelija tavoittaa sekä yleiset että itselleen asettamat kriteerit asiantuntijuudesta, täytyy opintojen mahdollistaa tämä kehitys. Opiskelijoiden hyvinvointi ja opintojen suorittaminen ovat lisäksi keskeisiä tutkimuksen kohteita. Aiheen ajankohtaisuutta korostaa generalististen alojen asiantuntijoiden rooli osana työmarkkinoita moninaistuvien osaamisvaatimusten kasvaessa. Tutkimuksessa tarkastellaankin generalististen alojen opiskelijoiden kokemuksia tällaisen asiantuntijaosaamisen kehittymisestä Tietoarkisto Ailan aineiston avulla.
Aineistossa on haastateltu 11 opiskelijaa eri generalistisilta aloilta koskien heidän kokemuksiaan asiantuntijuudestaan, sen kehityksestä yliopisto-opinnoissa ja tuen riittävyydestä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja teemoittelemalla asiantuntijuuden kehittymistä tukevia ja haastavia tekijöitä.
Tutkimuksen tuloksissa nähdään, että merkittävimpiä asiantuntijuuden kehittymistä tukevia tekijöitä olivat muun muassa yliopisto-opintojen kautta saadut tiedot ja tunnustus, reflektiotaidot, työkokemus ja generalistin rooli. Asiantuntijuuden kehityksessä merkittävimpinä haasteina nähtiin generalistin negatiivinen asema, opintojen vähäinen työelämäpainotteisuus, negatiivinen kokemus omasta alasta sekä epävarmuus työllistymisestä. Näkemykset yliopiston tuesta olivat vähäiset, mutta vastauksissa ilmeni kehitystoiveita ja epäkohtia myös tähän liittyen.
Aineistossa on haastateltu 11 opiskelijaa eri generalistisilta aloilta koskien heidän kokemuksiaan asiantuntijuudestaan, sen kehityksestä yliopisto-opinnoissa ja tuen riittävyydestä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja teemoittelemalla asiantuntijuuden kehittymistä tukevia ja haastavia tekijöitä.
Tutkimuksen tuloksissa nähdään, että merkittävimpiä asiantuntijuuden kehittymistä tukevia tekijöitä olivat muun muassa yliopisto-opintojen kautta saadut tiedot ja tunnustus, reflektiotaidot, työkokemus ja generalistin rooli. Asiantuntijuuden kehityksessä merkittävimpinä haasteina nähtiin generalistin negatiivinen asema, opintojen vähäinen työelämäpainotteisuus, negatiivinen kokemus omasta alasta sekä epävarmuus työllistymisestä. Näkemykset yliopiston tuesta olivat vähäiset, mutta vastauksissa ilmeni kehitystoiveita ja epäkohtia myös tähän liittyen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7044]