Externalisations in the Portuguese Parliament and Print Media : A complexity approach to education policymaking processes
Santos, Íris (2022)
Santos, Íris
Tampere University
2022
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-03-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2326-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2326-4
Tiivistelmä
Väitöskirjatutkimukseni tarkastelee globaalien, kansallisten ja paikallisten toimijoiden kompleksista dynamiikkaa Portugalin poliittisessa päätöksenteossa. Aiempien politiikan liikkumista ja lainaamista tarkastelevien tutkimusten tavoin, tutkimus ottaa globalisaation prosessin lähtökohdakseen (Steiner-Khamsi, 2004, s. 4) ja sitoutuu samalla kontekstisidonnaiseen näkökulmaan. Kontekstisidonnainen näkökulma painottaa paikallisten ja yhteiskunnallisten tekijöiden merkitystä sekä sitä, että kansallisella ja paikallisella tasolla globaaleja trendejä otetaan vastaan, tulkitaan ja sovelletaan monin eri tavoin (esim. kirjoittajat teoksessa Steiner-Khamsi & Waldow, 2012). Väitöstutkimus tarkastelee sitä, miten kansainvälisiin organisaatioihin (kuten OECD:hen), kansainvälisten organisaatioiden toteuttamiin arvioinnin ja ohjauksen välineisiin (kuten PISA) sekä muiden maiden käytäntöihin viitataan Portugalin poliittisessa koulutuskeskustelussa.
Tutkimuksen menetelmät ovat laadullinen sisällönanalyysi (Schreier, 2014), retoriikan analyysi (Edwards ym., 2004; Leach 2011) sekä kehysanalyysi (frame analysis, Entman, 1993). Epistemologisena ja ontologisena lähtökohtana on kompleksisuusajattelu, mikä mahdollistaa uuden teoreettisen viitekehyksen rakentamisen aikaisempien kansainvälisiin ilmiöihin viittaamista (eksternalisaatio, externalisation) paikallisesti tarkastelevien teorioiden pohjalta. Näitä keskeisiä teorioita ovat multiple streams approach (Kingdon, 2003), episteemisen hallinnan viitekehys (Alasuutari & Qadir 2019) ja tematisoinnin teoria (Saperas, 1987; Luhmann, 1996; Pissarra Esteves, 2016). Edellä mainitut teoriat jakavat ymmärryksen sosiaalisten systeemien ja niiden sisäisten prosessien kompleksisuudesta ja epälineaarisuudesta (Capano, 2009, s. 8). Kompleksisuusajattelu pitääkin sisällään laajasti useita eri teorioita ja käsitteitä monilta eri tieteenaloilta, mahdollistaen systeemeissä ja systeemien välisessä vuorovaikutuksessa ilmenevän kompleksisuuden ja dynamiikan tarkastelun (Cilliers, 1998, s. 2–3).
Tutkimukseni kohteena on Portugali kahdesta keskeisestä syystä. Ensinnäkin analyysia ei ole kattavasti aiemmin tehty siitä, miten Portugalin parlamentissa vedotaan kansainvälisiin ilmiöihin osana koulutuspoliittista keskustelua. Toiseksi, poiketen muista maista, Portugalissa PISA-tuloksiin vedottiin koulutuspoliittisessa keskustelussa verrattain myöhään (vuoden 2005 jälkeen), mikä johti pohtimaan, mihin kansainvälisiin ilmiöihin poliittiset ja yhteiskunnalliset toimijat ovat viitanneet, mitä nämä kohteet ovat olleet ja miksi juuri ne on valittu. Tutkimukseni tarkentuu Portugalin parlamentin väittelyihin sekä sanomalehtiartikkeleihin vuosilta 2001– 2018. Parlamentti ja sen pääistunnot ovat keskeinen areena poliittisille toimijoille vaikuttaa poliittisiin vastustajiin ja laajempaan kansalliseen yleisöön (Ilie, 2017). Parlamentin väittelyihin on avoin pääsy ja ne ovat nähtävissä televisiolähetyksinä. Media on puolestaan pääkanava kansalaisille saada tietoa maailman tapahtumista. Media myös välittää kansalaisille poliittisia kysymyksenasetteluita sekä sitä, että ne ovat jotain mihin tulee reagoida, vaikuttaen edelleen yleiseen mielipiteeseen (Luhmann, 1996). Parlamenttin ja median rinnakkainen analyysi tarjoaa kattavan ja perusteellisen ymmärryksen siitä, miten Portugalissa vedotaan kansainvälisiin ilmiöihin osana koulutuspoliittista keskustelua.
Analyysini pohjalta päädyin useisiin, toisiinsa limittyneisiin johtopäätöksiin. Ensinnäkin ulkoiset kontekstisidonnaiset tekijät vaikuttavat siihen, miten ja missä määrin kansainvälisiin ilmiöihin vedotaan – tämä tukee Schriewerin (1990) esittämää ajatusta eksternalisaatioita (externalisations to world situations). Nämä ulkoiset kontekstisidonnaiset tekijät selittyvät kansallisen ja paikallisen tason sosio-logiikasta: eksternalisaatio on kontingenttia suhteessa kansalliseen ja paikalliseen historiaan sekä poliittisten ja yhteiskunnallisten toimijoiden vuorovaikutukseen ja valintoihin. Tämän lisäksi poliittiseen päätöksentekoprosessiin kiinnittyneiden toimijoiden episteeminen työ (Alasuutari & Qadir, 2019) tuottaa tarpeen vahvistaa omia argumenttejaan arvovaltaisilla lähteillä. Tämä taas mahdollistaa yleisön järkeen ja tunteisiin vetoamisen, mikä voi edelleen muuttaa asioiden merkityksiä ja jo tehtyjä päätöksiä. Vedotessaan kansainvälisiin ilmiöihin arvovaltaisena tietona ja näyttönä, erilaisia teemoja epäpolitisoidaan. Toisaalta, jotta viittaukset kansainväliseen kontekstiin ovat uskottavia ja vakuuttavia, yleisön tulee pitää kansainvälistä kontekstia varteenotettavana. Tästä johtuen poliittisten ja yhteiskunnallisten toimijoiden tulee alati tarkkailla yleisöä ja tehdä oletuksia siitä, mitkä ongelmat yleisön mielestä kaipaavat ratkaisuja, mitkä entiteetit tai instituutiot nähdään tarpeellisiksi tilanteen ratkaisemiselle, ja mitä pidetään toivottuna lopputuloksena. Kansainvälisiin ilmiöihin vetoaminen on siis tärkeä (de)legitimoinnin työkalu, jota poliittiset ja yhteiskunnalliset toimijat käyttävät poliittisen päätöksenteon prosesseissa. Pyrkimyksissä yhteiskunnalliseen muutokseen, vetoamista kansanvälisiin ilmiöihin käytetään myös keinona hallita poliittisen päätöksenteon kontingenttia luonnetta sekä vähentää itse prosessin kompleksisuutta.
Väitöskirjatutkimukseni tarjoaa teoreettisen ja empiirisen kontribuution vertailevan koulutuksen sekä koulutuspoliittisen tutkimuksen kentille. Tutkimuksessa sovellettu metodologia, jonka keskiössä on vuorovaikutuksen tarkastelu eri tulokulmista faktojen, lukujen ja staattisten syysuhteiden ulkopuolella (Teisman & Klijn, 2008, s. 288), tuo näkyville kansainvälisiin ilmiöihin vetoamiseen liittyviä piirteitä. Näiden piirteiden avulla voimme paremmin ymmärtää sekä poliittiseen prosessin että globaalin, kansallisen ja paikallisen tason kompleksisuutta ja yhteen kietoutuneisuutta. Tekemäni monesta eri tulokulmasta lähestyvä analyysi lisää ymmärrystä yhteiskunnallisesta ja sosiaalisesta kontekstista, jossa kansainvälisistä ilmiöistä rakennetaan jotain, johon vedotaan auktoriteettina.
Tutkimukseni teoreettinen ja metodologinen pluralismi tuo osallistuu tutkimukselliseen työhön (esim. Zahariadis, 1998, Howlett ym., 2016), jossa pyritään nostamaan esille eri tutkimusalojen menetelmien ja teorioiden yhteensovittamisen hyötyjä. Teorioiden kehittämisen lisäksi kompleksisuusajattelun yhdistäminen eksternalisaation teoriaan, multiple streams -lähestymistapaan, episteemisen hallinnan teoriaan, tematisaation teoriaan sekä Luhmannin systeemiteoriaan valottaa poliittisen päätöksenteon prosessia erilaisista, toisiaan tukevista näkökulmista. Tämä johtaa tarkempaan ymmärrykseen poliittisen päätöksenteon prosesseista sekä globaalin ja paikallisten toimijoiden vuorovaikutuksesta osana näitä prosesseja.
Tutkimuksen menetelmät ovat laadullinen sisällönanalyysi (Schreier, 2014), retoriikan analyysi (Edwards ym., 2004; Leach 2011) sekä kehysanalyysi (frame analysis, Entman, 1993). Epistemologisena ja ontologisena lähtökohtana on kompleksisuusajattelu, mikä mahdollistaa uuden teoreettisen viitekehyksen rakentamisen aikaisempien kansainvälisiin ilmiöihin viittaamista (eksternalisaatio, externalisation) paikallisesti tarkastelevien teorioiden pohjalta. Näitä keskeisiä teorioita ovat multiple streams approach (Kingdon, 2003), episteemisen hallinnan viitekehys (Alasuutari & Qadir 2019) ja tematisoinnin teoria (Saperas, 1987; Luhmann, 1996; Pissarra Esteves, 2016). Edellä mainitut teoriat jakavat ymmärryksen sosiaalisten systeemien ja niiden sisäisten prosessien kompleksisuudesta ja epälineaarisuudesta (Capano, 2009, s. 8). Kompleksisuusajattelu pitääkin sisällään laajasti useita eri teorioita ja käsitteitä monilta eri tieteenaloilta, mahdollistaen systeemeissä ja systeemien välisessä vuorovaikutuksessa ilmenevän kompleksisuuden ja dynamiikan tarkastelun (Cilliers, 1998, s. 2–3).
Tutkimukseni kohteena on Portugali kahdesta keskeisestä syystä. Ensinnäkin analyysia ei ole kattavasti aiemmin tehty siitä, miten Portugalin parlamentissa vedotaan kansainvälisiin ilmiöihin osana koulutuspoliittista keskustelua. Toiseksi, poiketen muista maista, Portugalissa PISA-tuloksiin vedottiin koulutuspoliittisessa keskustelussa verrattain myöhään (vuoden 2005 jälkeen), mikä johti pohtimaan, mihin kansainvälisiin ilmiöihin poliittiset ja yhteiskunnalliset toimijat ovat viitanneet, mitä nämä kohteet ovat olleet ja miksi juuri ne on valittu. Tutkimukseni tarkentuu Portugalin parlamentin väittelyihin sekä sanomalehtiartikkeleihin vuosilta 2001– 2018. Parlamentti ja sen pääistunnot ovat keskeinen areena poliittisille toimijoille vaikuttaa poliittisiin vastustajiin ja laajempaan kansalliseen yleisöön (Ilie, 2017). Parlamentin väittelyihin on avoin pääsy ja ne ovat nähtävissä televisiolähetyksinä. Media on puolestaan pääkanava kansalaisille saada tietoa maailman tapahtumista. Media myös välittää kansalaisille poliittisia kysymyksenasetteluita sekä sitä, että ne ovat jotain mihin tulee reagoida, vaikuttaen edelleen yleiseen mielipiteeseen (Luhmann, 1996). Parlamenttin ja median rinnakkainen analyysi tarjoaa kattavan ja perusteellisen ymmärryksen siitä, miten Portugalissa vedotaan kansainvälisiin ilmiöihin osana koulutuspoliittista keskustelua.
Analyysini pohjalta päädyin useisiin, toisiinsa limittyneisiin johtopäätöksiin. Ensinnäkin ulkoiset kontekstisidonnaiset tekijät vaikuttavat siihen, miten ja missä määrin kansainvälisiin ilmiöihin vedotaan – tämä tukee Schriewerin (1990) esittämää ajatusta eksternalisaatioita (externalisations to world situations). Nämä ulkoiset kontekstisidonnaiset tekijät selittyvät kansallisen ja paikallisen tason sosio-logiikasta: eksternalisaatio on kontingenttia suhteessa kansalliseen ja paikalliseen historiaan sekä poliittisten ja yhteiskunnallisten toimijoiden vuorovaikutukseen ja valintoihin. Tämän lisäksi poliittiseen päätöksentekoprosessiin kiinnittyneiden toimijoiden episteeminen työ (Alasuutari & Qadir, 2019) tuottaa tarpeen vahvistaa omia argumenttejaan arvovaltaisilla lähteillä. Tämä taas mahdollistaa yleisön järkeen ja tunteisiin vetoamisen, mikä voi edelleen muuttaa asioiden merkityksiä ja jo tehtyjä päätöksiä. Vedotessaan kansainvälisiin ilmiöihin arvovaltaisena tietona ja näyttönä, erilaisia teemoja epäpolitisoidaan. Toisaalta, jotta viittaukset kansainväliseen kontekstiin ovat uskottavia ja vakuuttavia, yleisön tulee pitää kansainvälistä kontekstia varteenotettavana. Tästä johtuen poliittisten ja yhteiskunnallisten toimijoiden tulee alati tarkkailla yleisöä ja tehdä oletuksia siitä, mitkä ongelmat yleisön mielestä kaipaavat ratkaisuja, mitkä entiteetit tai instituutiot nähdään tarpeellisiksi tilanteen ratkaisemiselle, ja mitä pidetään toivottuna lopputuloksena. Kansainvälisiin ilmiöihin vetoaminen on siis tärkeä (de)legitimoinnin työkalu, jota poliittiset ja yhteiskunnalliset toimijat käyttävät poliittisen päätöksenteon prosesseissa. Pyrkimyksissä yhteiskunnalliseen muutokseen, vetoamista kansanvälisiin ilmiöihin käytetään myös keinona hallita poliittisen päätöksenteon kontingenttia luonnetta sekä vähentää itse prosessin kompleksisuutta.
Väitöskirjatutkimukseni tarjoaa teoreettisen ja empiirisen kontribuution vertailevan koulutuksen sekä koulutuspoliittisen tutkimuksen kentille. Tutkimuksessa sovellettu metodologia, jonka keskiössä on vuorovaikutuksen tarkastelu eri tulokulmista faktojen, lukujen ja staattisten syysuhteiden ulkopuolella (Teisman & Klijn, 2008, s. 288), tuo näkyville kansainvälisiin ilmiöihin vetoamiseen liittyviä piirteitä. Näiden piirteiden avulla voimme paremmin ymmärtää sekä poliittiseen prosessin että globaalin, kansallisen ja paikallisen tason kompleksisuutta ja yhteen kietoutuneisuutta. Tekemäni monesta eri tulokulmasta lähestyvä analyysi lisää ymmärrystä yhteiskunnallisesta ja sosiaalisesta kontekstista, jossa kansainvälisistä ilmiöistä rakennetaan jotain, johon vedotaan auktoriteettina.
Tutkimukseni teoreettinen ja metodologinen pluralismi tuo osallistuu tutkimukselliseen työhön (esim. Zahariadis, 1998, Howlett ym., 2016), jossa pyritään nostamaan esille eri tutkimusalojen menetelmien ja teorioiden yhteensovittamisen hyötyjä. Teorioiden kehittämisen lisäksi kompleksisuusajattelun yhdistäminen eksternalisaation teoriaan, multiple streams -lähestymistapaan, episteemisen hallinnan teoriaan, tematisaation teoriaan sekä Luhmannin systeemiteoriaan valottaa poliittisen päätöksenteon prosessia erilaisista, toisiaan tukevista näkökulmista. Tämä johtaa tarkempaan ymmärrykseen poliittisen päätöksenteon prosesseista sekä globaalin ja paikallisten toimijoiden vuorovaikutuksesta osana näitä prosesseja.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]