Liikenneopettajakoulutus muutosten keskellä: Vuoden 2010 liikenneopettajakoulutuksen lakiuudistus
Herrala, Heli (2022)
Herrala, Heli
2022
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202161993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202161993
Tiivistelmä
Vuonna 2010 Suomen hallitus päätti lakiuudistuksella muuttaa liikenneopettajan tutkinnon rakennetta. Liikenneopettajan tutkinnosta tuli erikoisammattitutkinto, jolta osin muutos oli pääasiassa hallinnollinen. Uudistus johtui useista syistä. Tutkimuksen lähtökohta oli se, että uudistuksen toteuttamisen syyt olivat vuorovaikutuksessa lainsäädännön ja arkipäiväisen liikenteen kanssa. Siten muutos vaikutti liikenneopettajakoulutukseen sekä suoraan liikenteeseen ja sen turvallisuuteen.
Tutkielman aineistoja käsiteltiin seuraavilla metodeilla: sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi. Näiden menetelmien lisäksi asiantuntijahaastattelut tukivat aineistojen käsittelyä. Tutkielma perustui Suomen valtioneuvoston asiakirjoihin, valtiopäivien asiakirjoihin, Suomen lakiin, työryhmien mietintöihin sekä alan ammattilaisten tuottamiin materiaaleihin. Näitä ammattilaisia olivat muun muassa Pekka Ahlgren, Seppo Helakorpi ja Ari Herrala. Tutkielman taustoitusta tuki aihetta käsittelevä tutkimuskirjallisuus.
Tutkielmassa esitellään pääsyitä sille, miksi tutkintoa muutettiin. Näitä olivat hallinnolliset ongelmat, koulutuksen rahoituksen epävakaus, liikenneturvallisuuden kehittäminen ja Euroopan unionin integraatiotoimet. Eduskunta sai kirjallisia kysymyksiä siitä, kuinka liikenneopettajakoulutus oli heikkoa, koska oppilaitoksella ei ollut enää varaa kaikkiin koulutuksen vaatimiin kustannuksiin. Ongelmia tuotti sekin, että koulutuksesta oli vastuussa useampi sektori, kuten opetus- ja kulttuuriministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö. Selkein muutos oli muuttaa tutkinto erikoisammattitutkinnoksi, jolloin liikenneopettajan tutkinto oli kokonaisuudessaan opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla. Tämä takasi vakaamman rahoituksen sekä selkeyden koulutuksen hallinnossa. Vuoden 2010 lakiuudistuksen jälkeen on tapahtunut useita uusia muutoksia, joten tämän muutoksen pitkäaikaisia vaikutuksia oli vaikea tutkia. Tämän tutkielman myötä tuli selville se, miten vuoden 2010 muutokset tapahtuivat ja mitkä seikat niiden taustalla vaikuttivat.
Tutkielman aineistoja käsiteltiin seuraavilla metodeilla: sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi. Näiden menetelmien lisäksi asiantuntijahaastattelut tukivat aineistojen käsittelyä. Tutkielma perustui Suomen valtioneuvoston asiakirjoihin, valtiopäivien asiakirjoihin, Suomen lakiin, työryhmien mietintöihin sekä alan ammattilaisten tuottamiin materiaaleihin. Näitä ammattilaisia olivat muun muassa Pekka Ahlgren, Seppo Helakorpi ja Ari Herrala. Tutkielman taustoitusta tuki aihetta käsittelevä tutkimuskirjallisuus.
Tutkielmassa esitellään pääsyitä sille, miksi tutkintoa muutettiin. Näitä olivat hallinnolliset ongelmat, koulutuksen rahoituksen epävakaus, liikenneturvallisuuden kehittäminen ja Euroopan unionin integraatiotoimet. Eduskunta sai kirjallisia kysymyksiä siitä, kuinka liikenneopettajakoulutus oli heikkoa, koska oppilaitoksella ei ollut enää varaa kaikkiin koulutuksen vaatimiin kustannuksiin. Ongelmia tuotti sekin, että koulutuksesta oli vastuussa useampi sektori, kuten opetus- ja kulttuuriministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö. Selkein muutos oli muuttaa tutkinto erikoisammattitutkinnoksi, jolloin liikenneopettajan tutkinto oli kokonaisuudessaan opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla. Tämä takasi vakaamman rahoituksen sekä selkeyden koulutuksen hallinnossa. Vuoden 2010 lakiuudistuksen jälkeen on tapahtunut useita uusia muutoksia, joten tämän muutoksen pitkäaikaisia vaikutuksia oli vaikea tutkia. Tämän tutkielman myötä tuli selville se, miten vuoden 2010 muutokset tapahtuivat ja mitkä seikat niiden taustalla vaikuttivat.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8324]