Kansanmusiikin keruu ja kansallinen katse : Erkki Ala-Könnin tallennustyö toisen tasavallan Suomessa vuosina 1941–1974
Valo, Outi (2022)
Valo, Outi
Tampere University
2022
Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Communication, Media and Theatre
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-03-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2318-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2318-9
Tiivistelmä
Väitöskirjassa tarkastellaan kansanmusiikin tallentamiseen ja keräämiseen liittyviä ideologioita ja arvovalintoja 1900-luvun alusta 1970-luvulle saakka. Tutkimuksen kohteena on kansanmusiikin tutkimuksen tärkeimmän sotienjälkeisen auktoriteetin, tutkijan ja tallentajan Erkki Ala-Könnin (1911–1996) toiminta. Keskeinen tutkimuskäsite ovat metodologinen nationalismi, kansallinen katse, jolla viitataan tapaan rakentaa käsitystä suomalaisesta kansanmusiikista. Tutkimuksessa analysoidaan, miten kansakunnan rakentaminen ja kansallinen katse ohjasivat keruutoimintaa, ja minkälaisia metodologisen nationalismin muotoja arkistokokoelmien keruuseen liittyi.
Tutkimuksen näkökulma on oppihistoriallinen; tutkimuksessa tarkastellaan, miten kansanmusiikin keruutyö asettui osaksi musiikkitieteen ja kansanmusiikin tutkimuksen oppiaineiden painopisteitä. Erkki Ala-Könnin toiminta nivoutui näiden oppialojen kehittymiseen, ja Ala-Könnin tavalla määritellä kansanmusiikkia on ollut merkittäviä ja edelleen vaikuttavia seurauksia monin tavoin. Se on vaikuttanut muun muassa arkistokokoelmien sisältöihin, kansanmusiikin tutkimukseen, Yleisradion ohjelmapolitiikkaan ja kansanmusiikkitapahtumiin. Tutkimuksen aikarajaus, vuodet 1941–1974, kattaa Ala-Könnin uran hänen ensimmäisestä kansanmusiikin keruumatkastaan professorin arvonimen saamiseen saakka. Tutkittavalla ajanjaksolla kansanmusiikin tutkimus kuului niin sanottuihin kansallisiin tieteisiin, jotka käsittivät myös kotimaisten kielten ja suomen sukukielten, kotimaisen kirjallisuuden, kansatieteen ja folkloristiikan tutkimuksen. Nämä oppialat joutuivat ristipaineeseen sen suhteen, mitä käsitykset kansasta ja kansakunnasta pitivät sisällään ja mitä ne sulkivat ulkopuolelleen.
Tutkimuksen aineisto koostuu haastatteluaineistoista ja Erkki Ala-Könnin keräämien äänitallenteiden sisällysluetteloista. Näitä tarkastellaan laadullisin ja tilastollisin menetelmin. Tutkimuksessa analysoidaan kansalliseen katseeseen liittyneitä ihanteita ja kansan käsitteen määrittelyjä toisen tasavallan Suomessa, jolla tarkoitetaan sotien jälkeistä aikaa. Toisen tasavallan Suomen osalta nojataan Pertti Alasuutarin (1996) jaotteluun: moraalitalouden vaiheeseen (sotien jälkeisestä ajasta 1960-luvun puoliväliin) ja suunnittelutalouden vaiheeseen (1960-luvun lopulta 1980-luvun alkupuolelle). Ensimmäisen tasavallan aikana 1917–1944 keruutyöstä vastasivat pääasiassa Ala-Könnin opettajat ja esikuvat, kaksi jälkimmäistä vaihetta ajoittuvat toisen tasavallan Suomeen, eli Ala- Könnin aktiivisen työuran ajalle.
Perinteen keräämistä ja tallentamista leimasivat Suomessa 1800-luvulta aina sotien jälkeiseen aikaan asti ihanteet, joissa luku- ja kirjoitustaidoton kansa kuvattiin sivistyneistöön nähden alemmalle tasolle. Ala-Könni noudatti tätä näkemystä aina 1960- luvulle asti ja korosti kansanmusiikin esittäjien nuotinlukutaidottomuutta. Tutkijoiden ja tallentajien mielenkiinto kohdistui ensimmäisen tasavallan aikana itään, mutta sotien jälkeen Itä-Karjala jäi uusien rajojen taakse, ja Ala-Könni kohdensi keruu- työnsä 1940- ja 1950-luvuilla monien muiden perinnetieteiden kentällä toimineiden tutkijoiden tavoin varsinkin Etelä- ja Keski-Pohjanmaalle, talonpoikaiseen Suomeen. Kokoelmat rakensivat kansasta varsin yhtenäistä kuvaa, mutta todellisuudessa kansa ei kuitenkaan ollut 1940-luvun Suomessa niin eheää kuin kokoelmat antavat ymmärtää. Jo yksin sisällissotaa koskeva muistitieto jakoi kansaa kahteen eri leiriin.
Ala-Könnin näkemykset muuttuivat ja talonpoikaisen idyllin ihanne alkoi murtua siinä vaiheessa, kun hän aloitti neuvottelut kokoelmiensa siirrosta osaksi Tampereen Yhteiskunnallista Korkeakoulua ennen 1960-luvun puoliväliä. Tähän vaikuttivat Yhteiskunnallisen Korkeakoulun ja sittemmin Tampereen yliopiston sisällä painottuneet sosiologiset virtaukset. Erityisesti nuoremman ikäpolven sosiologit painottivat ristiriitojen tunnistamista osana yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisua. Tämä oli selkeä sysäys, jonka myötä Ala-Könnin keruutyö laajeni kaupunkeihin ja huomioi myös sisällissodan molempien osapuolten tulkinnat. Kansanperinteen laitos perustettiin vuonna 1965, ja laitoksen johtajana Ala-Könni järjesteli useita kuntakeruita ympäri Suomen. Valtion kunnille myöntämä aluepoliittinen tuki mahdollisti keruumatkojen kustantamisen ja paikallismuseoiden perustamisen, mitä Ala-Könnin toiminta osaltaan edisti. Keruiden suosion rinnalla yhtenä 1960-luvun lopun uusista yhteiskunnal- lisista ja kulttuurisista liikkeistä nousi myös kansanmusiikkiliike, joka pyrki muun muassa vakiinnuttamaan kansanmusiikin tutkimuksen. Poliittisena tukipylväänä kansan- musiikkiliikkeelle oli Keskustapuolue, jonka ideologisista päämääristä alueellinen hajasijoittaminen ja maaseudun puolesta puhuminen sopivat myös kansanmusiikkiliikkeen päämääriin. Kun kansallinen katse määrittyi vielä ensimmäisen tasavallan aikana poliittisen oikeiston suunnasta, siirtyi se sodan jälkeen kohti poliittista keskustaa.
Kansanmusiikkiliikkeen vahvistuessa Ala-Könni ryhtyi myös tukemaan uuden kansanmusiikin sovitus- ja sävellystyötä, mikä mursi aiempaa erontekoa kansan ja sivistyneistön välille. Tilanne ei kuitenkaan ollut edelleenkään joka suhteessa tasa-arvoinen, mikä arkistokokoelmissa näkyy erityisesti naisten, alkuperäisväestön ja vähemmistöjen asemaa tarkasteltaessa. Näitä ryhmiä koskevaa tallennettua aineistoa on vähän, eikä suhtautumista voi pitää nykymittapuilla kulttuurisensitiivisenä.
Kansallisen katseen eri kehitysvaiheiden hahmottaminen auttaa Ala-Könnin keräämien aineistojen luonteen ymmärtämistä, niihin liittyvien valintojen tekemistä näkyväksi sekä metodologisen nationalismin osuutta suomalaisessa (kansan)musiikin- tutkimuksessa. Ala-Könnin tallentamia arkistonauhoitteita hyödynnetään aktiivisesti niin tieteellisessä kuin taiteellisessa tutkimuksessa yhä tänä päivänä. Arkistot tarjoavat tärkeää ja ainutkertaista lähdemateriaalia, mutta hankalampaa voi olla hahmottaa, mitä arkistoihin on tallennettu valikoiden tai jätetty tallentamatta. Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin myös näitä arkistojen hiljaisuuksia ja uusia tapoja tarkastella arkistokokoelmia, jotta hiljaisuudet pääsevät paremmin esiin.
Tutkimuksen näkökulma on oppihistoriallinen; tutkimuksessa tarkastellaan, miten kansanmusiikin keruutyö asettui osaksi musiikkitieteen ja kansanmusiikin tutkimuksen oppiaineiden painopisteitä. Erkki Ala-Könnin toiminta nivoutui näiden oppialojen kehittymiseen, ja Ala-Könnin tavalla määritellä kansanmusiikkia on ollut merkittäviä ja edelleen vaikuttavia seurauksia monin tavoin. Se on vaikuttanut muun muassa arkistokokoelmien sisältöihin, kansanmusiikin tutkimukseen, Yleisradion ohjelmapolitiikkaan ja kansanmusiikkitapahtumiin. Tutkimuksen aikarajaus, vuodet 1941–1974, kattaa Ala-Könnin uran hänen ensimmäisestä kansanmusiikin keruumatkastaan professorin arvonimen saamiseen saakka. Tutkittavalla ajanjaksolla kansanmusiikin tutkimus kuului niin sanottuihin kansallisiin tieteisiin, jotka käsittivät myös kotimaisten kielten ja suomen sukukielten, kotimaisen kirjallisuuden, kansatieteen ja folkloristiikan tutkimuksen. Nämä oppialat joutuivat ristipaineeseen sen suhteen, mitä käsitykset kansasta ja kansakunnasta pitivät sisällään ja mitä ne sulkivat ulkopuolelleen.
Tutkimuksen aineisto koostuu haastatteluaineistoista ja Erkki Ala-Könnin keräämien äänitallenteiden sisällysluetteloista. Näitä tarkastellaan laadullisin ja tilastollisin menetelmin. Tutkimuksessa analysoidaan kansalliseen katseeseen liittyneitä ihanteita ja kansan käsitteen määrittelyjä toisen tasavallan Suomessa, jolla tarkoitetaan sotien jälkeistä aikaa. Toisen tasavallan Suomen osalta nojataan Pertti Alasuutarin (1996) jaotteluun: moraalitalouden vaiheeseen (sotien jälkeisestä ajasta 1960-luvun puoliväliin) ja suunnittelutalouden vaiheeseen (1960-luvun lopulta 1980-luvun alkupuolelle). Ensimmäisen tasavallan aikana 1917–1944 keruutyöstä vastasivat pääasiassa Ala-Könnin opettajat ja esikuvat, kaksi jälkimmäistä vaihetta ajoittuvat toisen tasavallan Suomeen, eli Ala- Könnin aktiivisen työuran ajalle.
Perinteen keräämistä ja tallentamista leimasivat Suomessa 1800-luvulta aina sotien jälkeiseen aikaan asti ihanteet, joissa luku- ja kirjoitustaidoton kansa kuvattiin sivistyneistöön nähden alemmalle tasolle. Ala-Könni noudatti tätä näkemystä aina 1960- luvulle asti ja korosti kansanmusiikin esittäjien nuotinlukutaidottomuutta. Tutkijoiden ja tallentajien mielenkiinto kohdistui ensimmäisen tasavallan aikana itään, mutta sotien jälkeen Itä-Karjala jäi uusien rajojen taakse, ja Ala-Könni kohdensi keruu- työnsä 1940- ja 1950-luvuilla monien muiden perinnetieteiden kentällä toimineiden tutkijoiden tavoin varsinkin Etelä- ja Keski-Pohjanmaalle, talonpoikaiseen Suomeen. Kokoelmat rakensivat kansasta varsin yhtenäistä kuvaa, mutta todellisuudessa kansa ei kuitenkaan ollut 1940-luvun Suomessa niin eheää kuin kokoelmat antavat ymmärtää. Jo yksin sisällissotaa koskeva muistitieto jakoi kansaa kahteen eri leiriin.
Ala-Könnin näkemykset muuttuivat ja talonpoikaisen idyllin ihanne alkoi murtua siinä vaiheessa, kun hän aloitti neuvottelut kokoelmiensa siirrosta osaksi Tampereen Yhteiskunnallista Korkeakoulua ennen 1960-luvun puoliväliä. Tähän vaikuttivat Yhteiskunnallisen Korkeakoulun ja sittemmin Tampereen yliopiston sisällä painottuneet sosiologiset virtaukset. Erityisesti nuoremman ikäpolven sosiologit painottivat ristiriitojen tunnistamista osana yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisua. Tämä oli selkeä sysäys, jonka myötä Ala-Könnin keruutyö laajeni kaupunkeihin ja huomioi myös sisällissodan molempien osapuolten tulkinnat. Kansanperinteen laitos perustettiin vuonna 1965, ja laitoksen johtajana Ala-Könni järjesteli useita kuntakeruita ympäri Suomen. Valtion kunnille myöntämä aluepoliittinen tuki mahdollisti keruumatkojen kustantamisen ja paikallismuseoiden perustamisen, mitä Ala-Könnin toiminta osaltaan edisti. Keruiden suosion rinnalla yhtenä 1960-luvun lopun uusista yhteiskunnal- lisista ja kulttuurisista liikkeistä nousi myös kansanmusiikkiliike, joka pyrki muun muassa vakiinnuttamaan kansanmusiikin tutkimuksen. Poliittisena tukipylväänä kansan- musiikkiliikkeelle oli Keskustapuolue, jonka ideologisista päämääristä alueellinen hajasijoittaminen ja maaseudun puolesta puhuminen sopivat myös kansanmusiikkiliikkeen päämääriin. Kun kansallinen katse määrittyi vielä ensimmäisen tasavallan aikana poliittisen oikeiston suunnasta, siirtyi se sodan jälkeen kohti poliittista keskustaa.
Kansanmusiikkiliikkeen vahvistuessa Ala-Könni ryhtyi myös tukemaan uuden kansanmusiikin sovitus- ja sävellystyötä, mikä mursi aiempaa erontekoa kansan ja sivistyneistön välille. Tilanne ei kuitenkaan ollut edelleenkään joka suhteessa tasa-arvoinen, mikä arkistokokoelmissa näkyy erityisesti naisten, alkuperäisväestön ja vähemmistöjen asemaa tarkasteltaessa. Näitä ryhmiä koskevaa tallennettua aineistoa on vähän, eikä suhtautumista voi pitää nykymittapuilla kulttuurisensitiivisenä.
Kansallisen katseen eri kehitysvaiheiden hahmottaminen auttaa Ala-Könnin keräämien aineistojen luonteen ymmärtämistä, niihin liittyvien valintojen tekemistä näkyväksi sekä metodologisen nationalismin osuutta suomalaisessa (kansan)musiikin- tutkimuksessa. Ala-Könnin tallentamia arkistonauhoitteita hyödynnetään aktiivisesti niin tieteellisessä kuin taiteellisessa tutkimuksessa yhä tänä päivänä. Arkistot tarjoavat tärkeää ja ainutkertaista lähdemateriaalia, mutta hankalampaa voi olla hahmottaa, mitä arkistoihin on tallennettu valikoiden tai jätetty tallentamatta. Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin myös näitä arkistojen hiljaisuuksia ja uusia tapoja tarkastella arkistokokoelmia, jotta hiljaisuudet pääsevät paremmin esiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4943]