Tunnekasvatus esiopetuksen opettajan oppaissa
Hänninen, Veera; Kasila, Veera (2022)
Hänninen, Veera
Kasila, Veera
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202141955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202141955
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena selvittää, miten tunnekasvatus ilmenee esiopetuksen opettajan oppaissa. Tutkimuksen aineistona käytettiin kolmen eri oppikirjasarjan esiopetuksen opettajan oppaita. Tutkimusote on kvalitatiivinen, minkä lisäksi laadullista aineistoa esitetään myös määrällisessä muodossa tulosten havainnollistamiseksi. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teorialähtöinen sisällönanalyysi, jossa hyödynnettiin Preschool RULER -mallia. Se koostuu viidestä tunnetaitojen kokonaisuutta kuvaavasta kategoriasta. Niitä ovat tunteiden havaitseminen, tunteiden ymmärtäminen, tunteiden sanoittaminen, tunteiden esittäminen sekä tunteiden säätely. Tarkempina tutkimuskysymyksinä selvitettiin, miten RULER-mallin eri osa-alueet näkyvät opettajan oppaiden tehtävissä sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä eri kirjasarjojen opettajan oppaiden välillä on havaittavissa tunnekasvatuksen alueella.
Tutkitut opettajan oppaat sisälsivät yhteensä 2 807 tehtävää, joista tässä tutkimuksessa perehdyttiin tunnekasvatusta sisältäviin 261 tehtävään. Tunnekasvatustehtävien osuus kaikista tehtävistä oli eri kirjasarjoissa suhteellisen tasainen vaihdellen 8–11 prosentin välillä. Toisissa tehtävänannoissa koko tehtävä käsitteli tunnetaitoja, kun taas toisissa ne olivat pienemmässä roolissa. Sama tehtävä sisälsi tyypillisesti piirteitä useammasta kuin yhdestä RULER-kategoriasta. Aineistosta löydettiin eniten tunteiden havaitsemista ja vähiten tunteiden säätelyä käsitteleviä tehtäviä.
Kirjasarjojen välillä havaittiin eroavaisuuksia suhteessa siihen, miten RULER-mallin kategoriat painottuivat eri oppaissa. Tunteiden ymmärtämiseen liittyvien tehtävien määrässä oli eniten vaihtelua kirjasarjojen välillä. Tunnetaitoja käsiteltiin jossain määrin kaikkien oppaiden opettajille suunnatuissa materiaaleissa, mutta mikään niistä ei sisältänyt tunnekasvatusta koskevaa laajempaa teoriatietoa.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin kartoittamaan, millainen rooli tunnekasvatuksella on muihin esiopetuksen sisältöalueisiin verrattuna. Saaduilla tuloksilla lisätään tietoisuutta siitä, millaisten tunnetaitojen opettamiseen opettajan oppaista voidaan erityisesti saada tukea ja millaisten taitojen harjoittelu mahdollisesti vaatii lisäksi muita keinoja. Lisäksi saatiin viitteitä siitä, mihin suuntaan oppaita voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Tutkitut opettajan oppaat sisälsivät yhteensä 2 807 tehtävää, joista tässä tutkimuksessa perehdyttiin tunnekasvatusta sisältäviin 261 tehtävään. Tunnekasvatustehtävien osuus kaikista tehtävistä oli eri kirjasarjoissa suhteellisen tasainen vaihdellen 8–11 prosentin välillä. Toisissa tehtävänannoissa koko tehtävä käsitteli tunnetaitoja, kun taas toisissa ne olivat pienemmässä roolissa. Sama tehtävä sisälsi tyypillisesti piirteitä useammasta kuin yhdestä RULER-kategoriasta. Aineistosta löydettiin eniten tunteiden havaitsemista ja vähiten tunteiden säätelyä käsitteleviä tehtäviä.
Kirjasarjojen välillä havaittiin eroavaisuuksia suhteessa siihen, miten RULER-mallin kategoriat painottuivat eri oppaissa. Tunteiden ymmärtämiseen liittyvien tehtävien määrässä oli eniten vaihtelua kirjasarjojen välillä. Tunnetaitoja käsiteltiin jossain määrin kaikkien oppaiden opettajille suunnatuissa materiaaleissa, mutta mikään niistä ei sisältänyt tunnekasvatusta koskevaa laajempaa teoriatietoa.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin kartoittamaan, millainen rooli tunnekasvatuksella on muihin esiopetuksen sisältöalueisiin verrattuna. Saaduilla tuloksilla lisätään tietoisuutta siitä, millaisten tunnetaitojen opettamiseen opettajan oppaista voidaan erityisesti saada tukea ja millaisten taitojen harjoittelu mahdollisesti vaatii lisäksi muita keinoja. Lisäksi saatiin viitteitä siitä, mihin suuntaan oppaita voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]