“Siinä voi ottaa rennon asennon ja vain kuunnella.” : Tapaustutkimus 2.luokalla luokanopettajan ääneen lukemisen merkityksestä
Leino, Laura; Saarinen, Saara (2022)
Leino, Laura
Saarinen, Saara
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202111916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202111916
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys luokanopettajan ääneen lukemisella on oppilaille sekä onko sillä merkitystä oppilaiden tekstin ymmärtämisen kannalta. Tutkimme aihetta oppilaiden ääneen lukemiseen liittyvien kokemusten kautta. Tutkimuksemme perusteena on yhteiskunnan huolestuneisuus lasten heikkenevästä lukuinnosta ja sitä kautta heikkenevästä lukutaidosta. Halusimme selvittää, onko luokanopettajan ääneen lukeminen oppilaille miellyttävä ja merkityksellinen kokemus.
Tutkimuksen aineisto kerättiin 2.-luokan oppilailta tammikuussa 2022. Toteutimme luokan opettajan avulla opetuskokeilun, jonka aikana havainnoimme oppilaita. Kokeilun jälkeen haastattelimme oppilaita kolmen hengen ryhmissä. Tutkimukseen osallistui 13 oppilasta ja aineisto analysoitiin keräämisen jälkeen aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista voitiin erotella kolme pääluokkaa, joita olivat tekstin ymmärtäminen, oppilaiden lukumieltymykset sekä opettajan ääneen lukeminen. Pääluokkien avulla tutkimustuloksista voitiin havaita, että opettajan ääneen lukemisella ei ollut merkitystä tekstin syvällisen ymmärtämisen kannalta. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että oppilaat pitävät opettajan ääneen lukemisesta ja se on koko luokalle tärkeä yhteinen hetki, jossa rauhoitutaan ja harjoitellaan keskittymistä. Lukemisen ja opettajan ääneen lukemisen yhteydessä oppilaat nostivat erityisesti esiin sen, kuinka lukutilanteissa saa rauhoittua ja rentoutua. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaat pitävät opettajan ääneen lukemisesta ja sillä on oma paikkansa koulun arjessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin 2.-luokan oppilailta tammikuussa 2022. Toteutimme luokan opettajan avulla opetuskokeilun, jonka aikana havainnoimme oppilaita. Kokeilun jälkeen haastattelimme oppilaita kolmen hengen ryhmissä. Tutkimukseen osallistui 13 oppilasta ja aineisto analysoitiin keräämisen jälkeen aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista voitiin erotella kolme pääluokkaa, joita olivat tekstin ymmärtäminen, oppilaiden lukumieltymykset sekä opettajan ääneen lukeminen. Pääluokkien avulla tutkimustuloksista voitiin havaita, että opettajan ääneen lukemisella ei ollut merkitystä tekstin syvällisen ymmärtämisen kannalta. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että oppilaat pitävät opettajan ääneen lukemisesta ja se on koko luokalle tärkeä yhteinen hetki, jossa rauhoitutaan ja harjoitellaan keskittymistä. Lukemisen ja opettajan ääneen lukemisen yhteydessä oppilaat nostivat erityisesti esiin sen, kuinka lukutilanteissa saa rauhoittua ja rentoutua. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaat pitävät opettajan ääneen lukemisesta ja sillä on oma paikkansa koulun arjessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]