"Et se tulee tavallaa nyt, ku koulut o melkein sit käyty" : Kolmiportaisen tuen toteutuminen perusopetuksessa oppilaan ja vanhemman kertomana
Kuusimäki, Jenni (2022)
Kuusimäki, Jenni
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202071862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202071862
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutusta perusopetuksessa erityisen tuen oppilaan ja hänen vanhempansa kertomana. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia oppimisen ja koulunkäynnin tuen riittävyyttä sekä sen varhaista toteutumista perusopetuksessa. Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus ja siinä on vahva narratiivinen tutkimusote. Tutkimukseni aineisto koostuu kolmesta vanhemman ja yhden erityisen tuen oppilaan haastatteluista.
Vuonna 2011 perusopetuslakia (642/2010) muutettiin ottamalla käyttöön Erityisopetus-strategiaan perustuva oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmä. Linjauksena oli inklusiivinen ajattelu, varhainen tuki sekä aiemmin tukea tarvitsevien oppilaiden integrointi perusopetukseen kokoaikaisten erityisopetusmuotojen sijaan. Tukijärjestelmän uudistuksen tavoitteena oli oppilaan tuen tarpeen jatkuva arviointi sekä tarvittaessa sujuva siirtyminen tuen tasolta toiselle.
Tässä tutkimuksessa korostui vanhempien toive tuen varhaisesta puuttumisesta, varhainen tuen tunnistaminen, huoli tuen riittävyydestä, koulun ja kodin välinen yhteistyö sekä psykologiset tutkimukset. Erityisen tuen toteutusta tarkasteltiin erityisen tuen oppilaan koulupolkuna haastatellen oppilasta ja hänen vanhempaansa. Haastattelusta korostui vanhemman tuki sekä tiedonsiirron merkitys nivelvaiheessa. Vanhemman tieto tulisi siirtyä kouluun oppilaan riittävän tuen tarpeen seuraamiseksi. Osana pedagogista päätöksentekoa vanhempien ja oppilaiden kokemukset tulisi olla merkittävässä osassa oppimisen haasteiden tunnistamisessa ja tuen toteutuksessa. Tämän johdosta vanhempien ja oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta tulisi tutkia enemmän.
Vuonna 2011 perusopetuslakia (642/2010) muutettiin ottamalla käyttöön Erityisopetus-strategiaan perustuva oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestelmä. Linjauksena oli inklusiivinen ajattelu, varhainen tuki sekä aiemmin tukea tarvitsevien oppilaiden integrointi perusopetukseen kokoaikaisten erityisopetusmuotojen sijaan. Tukijärjestelmän uudistuksen tavoitteena oli oppilaan tuen tarpeen jatkuva arviointi sekä tarvittaessa sujuva siirtyminen tuen tasolta toiselle.
Tässä tutkimuksessa korostui vanhempien toive tuen varhaisesta puuttumisesta, varhainen tuen tunnistaminen, huoli tuen riittävyydestä, koulun ja kodin välinen yhteistyö sekä psykologiset tutkimukset. Erityisen tuen toteutusta tarkasteltiin erityisen tuen oppilaan koulupolkuna haastatellen oppilasta ja hänen vanhempaansa. Haastattelusta korostui vanhemman tuki sekä tiedonsiirron merkitys nivelvaiheessa. Vanhemman tieto tulisi siirtyä kouluun oppilaan riittävän tuen tarpeen seuraamiseksi. Osana pedagogista päätöksentekoa vanhempien ja oppilaiden kokemukset tulisi olla merkittävässä osassa oppimisen haasteiden tunnistamisessa ja tuen toteutuksessa. Tämän johdosta vanhempien ja oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta tulisi tutkia enemmän.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8324]