Digitaalisten pelien käyttö alakoulun matematiikan opetuksessa
Uusitalo, Eveliina (2022)
Uusitalo, Eveliina
2022
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202071876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202071876
Tiivistelmä
Digitaalisiin peleihin perustuva oppiminen on oppimismetodi, jossa käytetään digitaalisia pelejä apuna opetuksessa. Pelien avulla opettamista on käytetty pitkään erityisesti alakoulujen opetuksessa, sillä pelit ovat lapsille luonnollinen tapa oppia uutta. Teknologian kehityksen myötä oppilaitoksetkin ovat alkaneet käyttää teknologiaa enenemissä määrin, mutta digitaalisten pelien käyttö opetuksessa on vielä marginaalinen ilmiö. Digitaaliset pelit ovat kuitenkin monelle lapselle tuttuja heidän vapaa-ajaltaan.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen avulla digitaalisten opetuspelien käyttöä alakoulujen matematiikan opetuksessa. Erityisesti keskitytään siihen, millaisia vaikutuksia peleillä on oppilaiden motivaatioon sekä oppimistuloksiin. Tutkittavaksi aineeksi on valittu matematiikka, koska se on monelle oppilaalle haastavin aine oppia.
Digitaalisia pelejä käytetään apuna opetuksessa muun muassa siksi, että oppilaiden mielenkiinto saadaan pidettyä yllä, ja että oppimisesta saadaan aktiivista oppimista, jossa oppilaat itse ovat pääroolissa. Digitaalisiin peleihin perustuva oppiminen parantaa oppilaiden matematiikan oppimistuloksia jonkin verran ainakin lyhyellä aikavälillä, ja myös vaikutukset motivaatioon ovat positiivisia. Digitaalisten pelien käytöllä on kuitenkin myös negatiivisia vaikutuksia oppilaisiin, kuten arvailun käyttö pelien läpäisemisessä ja siitä aiheutuva aiheiden oppimatta jääminen.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen avulla digitaalisten opetuspelien käyttöä alakoulujen matematiikan opetuksessa. Erityisesti keskitytään siihen, millaisia vaikutuksia peleillä on oppilaiden motivaatioon sekä oppimistuloksiin. Tutkittavaksi aineeksi on valittu matematiikka, koska se on monelle oppilaalle haastavin aine oppia.
Digitaalisia pelejä käytetään apuna opetuksessa muun muassa siksi, että oppilaiden mielenkiinto saadaan pidettyä yllä, ja että oppimisesta saadaan aktiivista oppimista, jossa oppilaat itse ovat pääroolissa. Digitaalisiin peleihin perustuva oppiminen parantaa oppilaiden matematiikan oppimistuloksia jonkin verran ainakin lyhyellä aikavälillä, ja myös vaikutukset motivaatioon ovat positiivisia. Digitaalisten pelien käytöllä on kuitenkin myös negatiivisia vaikutuksia oppilaisiin, kuten arvailun käyttö pelien läpäisemisessä ja siitä aiheutuva aiheiden oppimatta jääminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]