BI-järjestelmien ylläpitopalvelu sidosryhmien näkökulmasta
Suuronen, Elina (2022)
Suuronen, Elina
2022
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202041838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202041838
Tiivistelmä
Liiketoimintatiedon hallinnasta (BI) on tullut merkittävä osa organisaatioiden jokapäiväistä toimintaa, sillä organisaatioiden keräämää dataa käytetään päätöksenteossa. Jotta päätöksiä voidaan tehdä luotettavaan dataan perustuen, tulee BI-järjestelmien toimia moitteettomasti. IT-konsultointiyritykset tuottavat jatkuvia palveluita ja ylläpitopalveluita asiakkaidensa käyttöön, jotta asiakkaat voivat siirtää ylläpidon konsulttiorganisaation vastuulle. Toimittajan tarjoaman ylläpitopalvelun tulee vastata asiakkaiden tarpeita, jotta palvelu täyttää asiakkaiden odotukset jokaisessa palvelusuhteen vaiheessa. Ylläpitopalvelu on toimittajalle liiketoimintaa, joten palvelussa tulee huomioida myös toimittajan näkökulma. Kirjallisuudessa on puutteita koskien BI-järjestelmien ylläpitoa kolmessa eri suhteen vaiheessa: ennen sopimusta, siirron aikana ja ylläpidon aikana. Tutkimus tarjoaa ymmärrystä BI-järjestelmien ylläpitopalvelun sisällöstä ja sidosryhmien arvostamista asioista ja keinoista.
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohdeyritys tarjoaa ohjelmistoratkaisuja, analytiikkaa ja konsultointia. Kohdeyrityksen ongelma on, etteivät he tiedä yksiselitteisesti, mitä eri sidosryhmät arvostavat BI-järjestelmien ylläpitopalvelun eri vaiheissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä asioita ja keinoja nykyiset asiakkaat ja kohdeorganisaation palvelussa mukana olevat henkilöt arvostavat BI-järjestelmän ylläpitopalvelun kolmessa vaiheessa. Tutkimuksen tavoite on listata nämä arvostetut asiat ja keinot luoden viitekehyksen, jota palveluntuotannossa voidaan hyödyntää. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten nämä asiat ja keinot toteutuvat tällä hetkellä kohdeorganisaation toiminnassa. Työn empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisen haastattelututkimuksen avulla. Empiiristä osuutta on tuettu kirjallisuudella.
Tutkimus tarjoaa tietoa kohdeorganisaation BI-järjestelmien ylläpitopalvelun nykytilasta sekä viitekehyksen, jota voidaan käyttää ylläpitopalvelusuhteen eri vaiheissa parantamaan suhteen laatua ja arvoa. Tutkimuksen tulokset on tarkoitus jalostaa jokaiseen asiakassuhteeseen, jotta palveluntuotanto on yhtenäisempää ja laadukasta jokaisessa palvelun vaiheessa ja asiakkuudessa. Tutkimuksessa ilmeni, että BI-järjestelmien ylläpitopalvelu on laaja kokonaisuus, joka sisältää useita erityyppisiä asioita, jotka vaikuttavat asiakkaan saamaan arvoon palvelun aikana. Viitekehyksen kokoamat asiat ja keinot ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa, joten niiden suhde tulee huomioida palveluntuottamisessa, jotta ne luovat tilanteeseen sopivan kokonaisuuden.
Tutkimus osoittaa, että kohdeorganisaation nykyisessä ylläpitopalvelussa on paljon hyvää, mutta palvelusta löytyy kehitettäviä ja huomioitavia asioita. Kohdeorganisaatiolla on hyvät lähtökohdat kehittää omaa ylläpitopalveluaan viitekehyksen avulla, koska nykyisessä palvelussa on paljon viitekehyksen asioita. Viitekehyksen käytössä tulee huomioida konteksti, jotta palvelun tuotannossa päästään optimaaliseen toteutumaan, koska jokaiseen asiakkuuteen ei kannata toteuttaa viitekehyksen asioita täsmälleen samalla laajuudella. Business intelligence (BI) has become an important part of the daily operations of organizations, as the data collected by organizations is used in their decision-making. For decisions to be made based on reliable data, BI systems must function properly. IT consulting companies provide continuous services and maintenance services for their clients, so that the clients can delegate maintenance to the consulting organization. The maintenance service provided by the supplier must meet the needs of the customers for the service to meet the expectations of the customers at every stage of the relationship. Maintenance service is a business for the supplier, so the service must also consider the supplier's perspective. There are shortcomings in the literature regarding the maintenance of BI systems at three different phases of the relationship: before the contract, during the transfer, and during maintenance. This study provides an understanding of the content of the BI systems maintenance service and all the things and means valuated by stakeholders.
This study is a case study of a company provides software solutions, analytics and consulting. The problem for the case company is that they do not know unambiguously what different stakeholders value at different phases of the BI systems maintenance service. The purpose of the study is to find out what things and means current customers and people involved in the service of the case company value in the three stages of the BI system maintenance service. The aim of the study is to list these valued things and means, creating a framework that can be utilized in service production. In addition, the study examines how these things and means are currently being implemented in the operations of the case company. The empirical part of the work has been implemented by qualitative interview research. The empirical part has been supported by the literature.
The study provides information on the current state of the case company's BI systems maintenance service and a framework that can be used at different stages of the maintenance service relationship to improve the quality and value of the relationship. The results of the study are to be used in every customer relationship, so that service production is more consistent and of high quality at every stage and customer relationship. The study revealed that the maintenance system for BI systems is a broad entity that includes several different types of things that affect the value a customer receives during the service. The things and means gathered by the framework are strongly connected to each other, so their relationship must be considered in the production of services to create an entity that suits the situation.
The study shows that there is a lot of good in the current maintenance service of the case company, but there is also room for improvement in the service. The case company has a good starting point to develop its own maintenance service through the developed framework because the current service has a lot of the same things as the framework. When using the framework, the context must be considered to achieve optimal implementation of the service, because it is not advisable to implement the things and means of the framework to the exact same extent for every customer.
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohdeyritys tarjoaa ohjelmistoratkaisuja, analytiikkaa ja konsultointia. Kohdeyrityksen ongelma on, etteivät he tiedä yksiselitteisesti, mitä eri sidosryhmät arvostavat BI-järjestelmien ylläpitopalvelun eri vaiheissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä asioita ja keinoja nykyiset asiakkaat ja kohdeorganisaation palvelussa mukana olevat henkilöt arvostavat BI-järjestelmän ylläpitopalvelun kolmessa vaiheessa. Tutkimuksen tavoite on listata nämä arvostetut asiat ja keinot luoden viitekehyksen, jota palveluntuotannossa voidaan hyödyntää. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten nämä asiat ja keinot toteutuvat tällä hetkellä kohdeorganisaation toiminnassa. Työn empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisen haastattelututkimuksen avulla. Empiiristä osuutta on tuettu kirjallisuudella.
Tutkimus tarjoaa tietoa kohdeorganisaation BI-järjestelmien ylläpitopalvelun nykytilasta sekä viitekehyksen, jota voidaan käyttää ylläpitopalvelusuhteen eri vaiheissa parantamaan suhteen laatua ja arvoa. Tutkimuksen tulokset on tarkoitus jalostaa jokaiseen asiakassuhteeseen, jotta palveluntuotanto on yhtenäisempää ja laadukasta jokaisessa palvelun vaiheessa ja asiakkuudessa. Tutkimuksessa ilmeni, että BI-järjestelmien ylläpitopalvelu on laaja kokonaisuus, joka sisältää useita erityyppisiä asioita, jotka vaikuttavat asiakkaan saamaan arvoon palvelun aikana. Viitekehyksen kokoamat asiat ja keinot ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa, joten niiden suhde tulee huomioida palveluntuottamisessa, jotta ne luovat tilanteeseen sopivan kokonaisuuden.
Tutkimus osoittaa, että kohdeorganisaation nykyisessä ylläpitopalvelussa on paljon hyvää, mutta palvelusta löytyy kehitettäviä ja huomioitavia asioita. Kohdeorganisaatiolla on hyvät lähtökohdat kehittää omaa ylläpitopalveluaan viitekehyksen avulla, koska nykyisessä palvelussa on paljon viitekehyksen asioita. Viitekehyksen käytössä tulee huomioida konteksti, jotta palvelun tuotannossa päästään optimaaliseen toteutumaan, koska jokaiseen asiakkuuteen ei kannata toteuttaa viitekehyksen asioita täsmälleen samalla laajuudella.
This study is a case study of a company provides software solutions, analytics and consulting. The problem for the case company is that they do not know unambiguously what different stakeholders value at different phases of the BI systems maintenance service. The purpose of the study is to find out what things and means current customers and people involved in the service of the case company value in the three stages of the BI system maintenance service. The aim of the study is to list these valued things and means, creating a framework that can be utilized in service production. In addition, the study examines how these things and means are currently being implemented in the operations of the case company. The empirical part of the work has been implemented by qualitative interview research. The empirical part has been supported by the literature.
The study provides information on the current state of the case company's BI systems maintenance service and a framework that can be used at different stages of the maintenance service relationship to improve the quality and value of the relationship. The results of the study are to be used in every customer relationship, so that service production is more consistent and of high quality at every stage and customer relationship. The study revealed that the maintenance system for BI systems is a broad entity that includes several different types of things that affect the value a customer receives during the service. The things and means gathered by the framework are strongly connected to each other, so their relationship must be considered in the production of services to create an entity that suits the situation.
The study shows that there is a lot of good in the current maintenance service of the case company, but there is also room for improvement in the service. The case company has a good starting point to develop its own maintenance service through the developed framework because the current service has a lot of the same things as the framework. When using the framework, the context must be considered to achieve optimal implementation of the service, because it is not advisable to implement the things and means of the framework to the exact same extent for every customer.