Healthcare Value as an Experience : From individuals’ health service experiences to healthcare ecosystem and related methods
Litovuo, Lauri (2022)
Litovuo, Lauri
Tampere University
2022
Teknis-taloudellinen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-02-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2293-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2293-9
Tiivistelmä
Terveydenhuollon asiakkaiden kokemukset, eli terveyspalvelukokemukset, ovat enenevissä määrin terveydenhuollon palvelujen tuottamisen painopisteenä, ja ovat viime aikoina lisänneet näkyvyyttään niin terveydenhuollon toiminnassa kuin tutkimuksessa. Hyötypotentiaali parempien kokemusten tarjoamisessa on kattava, sillä se on yhteydessä parempaan kliiniseen tehokkuuteen, asiakassuosituksiin, parempaan potilastyytyväisyyteen ja potilaiden sitoutumiseen. Nämä voivat johtaa parempaan terveydenhuollon kustannustehokkuuteen ja parempiin hoitotuloksiin potilaille. Mikä tärkeintä, terveyspalvelukokemuksia pidetään terveydenhuollon asiakkaiden arvon määritysten keskeisenä perustana, joka käsitteellistetään kokemuksellisena arvona. Terveydenhuoltoalan yrityksille tämän kokemusarvon tarjoaminen on kriittisen tärkeää—ne terveydenhuollon tarjoajat, jotka nostavat tarjottua arvoa eniten ovat kilpailukykyisempiä, kun taas ne, jotka eivät lisää arvoa kohtaavat kasvavaa painetta kilpailusta ja monista yhteiskunnallisista haasteista johtuen. Näistä syistä, arvon ja terveyspalvelukokemusten ymmärtämisestä ja kehittämisestä on tullut yksi terveydenhuoltojärjestelmien ja terveydenhuollon organisaatioiden ensisijaisista tavoitteista.
Tämän ymmärryksen saavuttaminen ei ole yksinkertaista, sillä terveyspalvelukokemukset ovat monimutkainen kokonaisuus. Terveyspalvelukokemusta on kuvattu sensitiiviseksi, subjektiiviseksi ja moniulotteiseksi kokonaisuudeksi, joka syntyy lukemattomissa vuorovaikutuksissa moninaisten potilaspolkujen aikana terveydenhuolto-ekosysteemin sisällä. Tärkeydestään huolimatta, terveydenhuollon kokemuksellinen arvo onkin jäänyt hämäräksi vailla empiiristä ja kokonaisvaltaista ymmärrystä. Tämän väitöskirjan tavoitteena on kehittää parempaa ymmärrystä terveydenhuollon kokemuksellisena arvona, joka edistää niin teorian rakentamista empiirisesti tuotetun tiedon tuella kuin tarjoaa ohjausta terveydenhuollon organisaatioille, jotka pyrkivät tarjoamaan parempaa arvoa asiakkailleen.
Tavoitetta lähestytään neljällä tutkimuskysymyksellä: 1) Miten moniulotteinen terveyspalvelukokemus koostuu?, 2) Ketkä kuuluvat terveyspalvelu-ekosysteemiin yhteisluomalla arvoa terveyspalvelukokemuksena?, 3) Millaiset potilaspolun kosketuspisteet muokkaavat terveyspalvelukokemusta terveydenhuolto-ekosysteemissä?, 4) Mitä erilaiset menetelmät tarjoavat yksilöiden terveyspalvelukokemuksen tutkimiseen, ja miten ymmärrystä hyödynnetään terveydenhuolto ekosysteemissä?. Vastatakseen näihin kysymyksiin, tämä väitöskirja sisältää kuusi laadullista lähestymistapaa hyödyntävää artikkelia, ja tämän johdannon. Tutkimuksissa sovellettiin erilaisia tutkimusmalleja, kuten 129 asiakaskokemusartikkelin systemaattista kirjallisuuskatsausta; lapsipotilaiden vanhempien, terveydenhuollon ammattilaisten ja työntekijöiden kanssa tekemiä kartoittavia haastattelututkimuksia; terveydenhuollon pelillistämisekosysteemiä kartoittavaa tapaustutkimusta; kollektiivista instrumentaalista kartoittavaa tapaustutkimusta, jossa keskitytään laadullisiin tutkimusmenetelmiin; sekä osallistavaa suunnittelututkimusta, jossa keskitytään lasten terveyspalvelukokemuksen tutkimiseen kehitettyyn tutkimusmenetelmään. Empiiriset tutkimukset tehtiin suomalaisessa terveydenhuollossa.
Tämä väitöskirja luo uutta tietoa terveydenhuollon arvosta kokemuksena ja antaa siten useita kontribuutioita palvelututkimuksen ja markkinoinnin kirjallisuuteen terveydenhuollon kontekstissa, terveydenhuollon johtamisen kirjallisuuteen ja terveydenhuollon operaatioiden johtamisen kirjallisuuteen. Tulokset perustuvat empiiriseen ymmärrykseen moniulotteisista terveyspalvelukokemuksista, jotka koostuvat aisti, tunne, kognitio, käyttäytymis-, ja sosiaalisen ulottuvuuksien kautta ja mikro-, meso-, ja makrotasojen yhteisluomiseen osallistuvien toimijoiden tunnistuksesta terveydenhuolto-ekosysteemin sisällä. Lisäksi väitöskirjassa valaistaan laajasti terveyspalvelukokemusten muodostumista potilaspoluilla eri kosketuspisteiden kautta, myös niiltä osin, mitkä sijoittuvat terveydenhuoltotarjoajien kentän ulkopuolelle potilaiden ja heidän perheidensä arkeen. Väitöskirja tarjoaa metodologisia näkemyksiä yksilöiden terveyspalvelukokemuksen tutkimiseen ja antaa paremman käsityksen haasteista, jotka liittyvät tämän ymmärryksen hyödyntämiseen terveydenhuolto-ekosysteemissä. Tämän väitöskirjan löydökset ovat merkityksellisiä terveydenhuollon johdolle ja ammattilaisille, kunnallisille ja valtiollisille toimijoille sekä muille terveydenhuolto-ekosysteemin toimijoille, kuten potilasyhdistyksille ja teknologiayrityksille.
Tämän ymmärryksen saavuttaminen ei ole yksinkertaista, sillä terveyspalvelukokemukset ovat monimutkainen kokonaisuus. Terveyspalvelukokemusta on kuvattu sensitiiviseksi, subjektiiviseksi ja moniulotteiseksi kokonaisuudeksi, joka syntyy lukemattomissa vuorovaikutuksissa moninaisten potilaspolkujen aikana terveydenhuolto-ekosysteemin sisällä. Tärkeydestään huolimatta, terveydenhuollon kokemuksellinen arvo onkin jäänyt hämäräksi vailla empiiristä ja kokonaisvaltaista ymmärrystä. Tämän väitöskirjan tavoitteena on kehittää parempaa ymmärrystä terveydenhuollon kokemuksellisena arvona, joka edistää niin teorian rakentamista empiirisesti tuotetun tiedon tuella kuin tarjoaa ohjausta terveydenhuollon organisaatioille, jotka pyrkivät tarjoamaan parempaa arvoa asiakkailleen.
Tavoitetta lähestytään neljällä tutkimuskysymyksellä: 1) Miten moniulotteinen terveyspalvelukokemus koostuu?, 2) Ketkä kuuluvat terveyspalvelu-ekosysteemiin yhteisluomalla arvoa terveyspalvelukokemuksena?, 3) Millaiset potilaspolun kosketuspisteet muokkaavat terveyspalvelukokemusta terveydenhuolto-ekosysteemissä?, 4) Mitä erilaiset menetelmät tarjoavat yksilöiden terveyspalvelukokemuksen tutkimiseen, ja miten ymmärrystä hyödynnetään terveydenhuolto ekosysteemissä?. Vastatakseen näihin kysymyksiin, tämä väitöskirja sisältää kuusi laadullista lähestymistapaa hyödyntävää artikkelia, ja tämän johdannon. Tutkimuksissa sovellettiin erilaisia tutkimusmalleja, kuten 129 asiakaskokemusartikkelin systemaattista kirjallisuuskatsausta; lapsipotilaiden vanhempien, terveydenhuollon ammattilaisten ja työntekijöiden kanssa tekemiä kartoittavia haastattelututkimuksia; terveydenhuollon pelillistämisekosysteemiä kartoittavaa tapaustutkimusta; kollektiivista instrumentaalista kartoittavaa tapaustutkimusta, jossa keskitytään laadullisiin tutkimusmenetelmiin; sekä osallistavaa suunnittelututkimusta, jossa keskitytään lasten terveyspalvelukokemuksen tutkimiseen kehitettyyn tutkimusmenetelmään. Empiiriset tutkimukset tehtiin suomalaisessa terveydenhuollossa.
Tämä väitöskirja luo uutta tietoa terveydenhuollon arvosta kokemuksena ja antaa siten useita kontribuutioita palvelututkimuksen ja markkinoinnin kirjallisuuteen terveydenhuollon kontekstissa, terveydenhuollon johtamisen kirjallisuuteen ja terveydenhuollon operaatioiden johtamisen kirjallisuuteen. Tulokset perustuvat empiiriseen ymmärrykseen moniulotteisista terveyspalvelukokemuksista, jotka koostuvat aisti, tunne, kognitio, käyttäytymis-, ja sosiaalisen ulottuvuuksien kautta ja mikro-, meso-, ja makrotasojen yhteisluomiseen osallistuvien toimijoiden tunnistuksesta terveydenhuolto-ekosysteemin sisällä. Lisäksi väitöskirjassa valaistaan laajasti terveyspalvelukokemusten muodostumista potilaspoluilla eri kosketuspisteiden kautta, myös niiltä osin, mitkä sijoittuvat terveydenhuoltotarjoajien kentän ulkopuolelle potilaiden ja heidän perheidensä arkeen. Väitöskirja tarjoaa metodologisia näkemyksiä yksilöiden terveyspalvelukokemuksen tutkimiseen ja antaa paremman käsityksen haasteista, jotka liittyvät tämän ymmärryksen hyödyntämiseen terveydenhuolto-ekosysteemissä. Tämän väitöskirjan löydökset ovat merkityksellisiä terveydenhuollon johdolle ja ammattilaisille, kunnallisille ja valtiollisille toimijoille sekä muille terveydenhuolto-ekosysteemin toimijoille, kuten potilasyhdistyksille ja teknologiayrityksille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]