Puurakentamisen myönteiset vaikutukset päiväkodin laatuun – päiväkoti Taka-Töölössä
Karppinen, Roosa (2022)
Karppinen, Roosa
2022
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202011774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202011774
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkin, miten puurakentamisella voidaan vaikuttaa myönteisesti päiväkodin pedagogiseen ja arkkitehtoniseen laatuun sekä suunnittelen puurakenteisen päiväkodin Helsingin kaupungin järjestämän Päiväkoti Taka-Töölössä -arkkitehtuurikilpailun kilpailuohjelman mukaan. Työn ensimmäisessä eli kirjallisessa osassa tutkin teoreettisesti kirjallisuuskatsauksen muodossa erilaisia keinoja, joilla puurakentaminen voi edesauttaa päiväkodin laatua. Toisessa osassa esittelen kilpailuohjelman mukaan suunnitellun päiväkodin, jonka suunnittelun tukena olen hyödyntänyt kirjallisuuskatsauksessa ilmenneitä löytöjä ja suunnittelun keinoja. Luonnossuunnitelma esitetään puurakentamiseen ja päiväkodin laatutekijöihin painottuen.
Työn ydinkysymys on se, miten puurakentaminen voisi toimia päiväkodin pedagogisena tukijana ja sen selvittämiseksi esiin nousi kolme tärkeää teemaa: puurakentaminen, biofilia ja oppimisympäristöt. Näiden teemojen välillä etsitään työssä yhteneväistä teoreettista näkökulmaa liittäen ne toisiinsa erilaisten löytyneiden seikkojen kautta. Oleellista on etsiä suunnittelun keinoja, joilla voidaan edistää ihmisen hyvinvointia rakennetussa ympäristössä ja parantaa päiväkodin laatua, eli edesauttaa lapsen oppimista ja mielialaa.
Ilmastonmuutos on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen ympäristöä ja koko ihmiskuntaa koskeva ongelma. Rakennussektori yksinään aiheuttaa yli kolmanneksen päästöistämme, joten siitä aiheutuvat päästöt olisi saatava laskuun ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Puurakentaminen on tärkeä keino rakennuspäästöjen vähentämiseen, sillä puumateriaalit sitovat merkittävästi hiilidioksidia rakennuskantaan. Suomessa suurimittakaavainen puurakentaminen on vielä verrattain harvinaista, ja siksi puurakentamisen suurimmat kasvumahdolliset liittyvätkin siihen. Kun Ympäristöministeriö päivitti asetusta rakennusten paloturvallisuudesta vuonna 2018 suotuisammaksi suurempimittakaavaista puurakentamista, kuten kouluja ja päiväkoteja ajatellen, on puurakentaminen alkanut selvästi yleistymään myös sillä saralla.
Puu on luonnonmateriaalina monipuolinen ja aistiystävällinen materiaali, joka soveltuu erilaisiin käyttötarkoituksiin ja tarpeisiin. Puulla on ihmiseen useita positiivisia vaikutuksia sekä psykologisesti että fysiologisesti ja puumateriaalin näkyvällä käytöllä voidaankin vaikuttaa myönteisesti ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin rakennetussa ympäristössä. Tämä vaikutus puolestaan perustuu biofiliaan, eli ihmisen synnynnäiseen luontoviettiin. Sitä tukevalla, eli biofiilisella suunnittelulla voidaan parantaa päiväkodin laatua. Puurakentaminen, puun monipuolinen käyttö pintamateriaalina ja luonnon tuominen lapsen lähelle ovat merkittäviä biofiilisen suunnittelun keinoja päiväkotisuunnittelussa.
Työn ydinkysymys on se, miten puurakentaminen voisi toimia päiväkodin pedagogisena tukijana ja sen selvittämiseksi esiin nousi kolme tärkeää teemaa: puurakentaminen, biofilia ja oppimisympäristöt. Näiden teemojen välillä etsitään työssä yhteneväistä teoreettista näkökulmaa liittäen ne toisiinsa erilaisten löytyneiden seikkojen kautta. Oleellista on etsiä suunnittelun keinoja, joilla voidaan edistää ihmisen hyvinvointia rakennetussa ympäristössä ja parantaa päiväkodin laatua, eli edesauttaa lapsen oppimista ja mielialaa.
Ilmastonmuutos on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen ympäristöä ja koko ihmiskuntaa koskeva ongelma. Rakennussektori yksinään aiheuttaa yli kolmanneksen päästöistämme, joten siitä aiheutuvat päästöt olisi saatava laskuun ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Puurakentaminen on tärkeä keino rakennuspäästöjen vähentämiseen, sillä puumateriaalit sitovat merkittävästi hiilidioksidia rakennuskantaan. Suomessa suurimittakaavainen puurakentaminen on vielä verrattain harvinaista, ja siksi puurakentamisen suurimmat kasvumahdolliset liittyvätkin siihen. Kun Ympäristöministeriö päivitti asetusta rakennusten paloturvallisuudesta vuonna 2018 suotuisammaksi suurempimittakaavaista puurakentamista, kuten kouluja ja päiväkoteja ajatellen, on puurakentaminen alkanut selvästi yleistymään myös sillä saralla.
Puu on luonnonmateriaalina monipuolinen ja aistiystävällinen materiaali, joka soveltuu erilaisiin käyttötarkoituksiin ja tarpeisiin. Puulla on ihmiseen useita positiivisia vaikutuksia sekä psykologisesti että fysiologisesti ja puumateriaalin näkyvällä käytöllä voidaankin vaikuttaa myönteisesti ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin rakennetussa ympäristössä. Tämä vaikutus puolestaan perustuu biofiliaan, eli ihmisen synnynnäiseen luontoviettiin. Sitä tukevalla, eli biofiilisella suunnittelulla voidaan parantaa päiväkodin laatua. Puurakentaminen, puun monipuolinen käyttö pintamateriaalina ja luonnon tuominen lapsen lähelle ovat merkittäviä biofiilisen suunnittelun keinoja päiväkotisuunnittelussa.