Jaettu johtajuus koulujohtamisen tukena
Saarikko, Iida (2022)
Saarikko, Iida
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202011752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202202011752
Tiivistelmä
Koulujen suureneminen sekä koulun johtajien työnkuvan haasteellisuus ovat aiheuttaneet muutospaineita peruskoulujen johtamisjärjestelmiin. Yhden rehtorin johtajuus on haastavaa, minkä vuoksi ratkaisuja vastuun jakamiseksi kouluissa on löydettävä. Yksi johtamisjärjestelmän muutos on johtajuuden jakaminen useammalle henkilölle, yhden ihmisen sijaan. Tutkimus tutkii sitä, miten johtajuutta nykypäivän peruskouluissa jaetaan sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia johtamisen jakamiseen liittyy.
Jaetun johtajuuden tutkimus koulun kentällä auttaa rehtoreita hyödyntämään jaettua johtajuutta ja ratkaisemaan siihen liittyviä käytännön haasteita. Tähän tutkimukseen osallistuneita rehtoreita haastattelemalla saatiin arvokasta tietoa siitä, miten jaettua johtajuutta voi hyödyntää koulujohtamisessa.
Tutkimusta ohjasi sosiaalinen konstuktionismi. Sosiaalisen konstruktionismin perusajatuksena on se, että tieto rakentuu sosiaalisen sekä kielellisen vuorovaikutuksen tuloksena. Ei ole olemassa yhtä absoluuttista totuutta, vaan totuus rakentuu erilaisten selitystapojen ja kertomusten tuotoksena. Tässä tutkimuksessa käsitys jaetun johtajuuden toimintamalleista, haasteista ja mahdollisuuksista rakentuu siis rehtoreiden näkemysten pohjalta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullista teoriasidonnaista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä yksilöhaastattelusta, joihin osallistui rehtoreita Pirkanmaan peruskouluista.
Tutkimuksessa selvisi, että peruskouluissa johtajuutta jaetaan pääasiassa johtoryhmän ja erilaisten tiimien avulla. Jaetun johtajuuden haasteiksi koettiin työtehtävien ja toimenkuvan epäselvyys, käytettävissä oleva aikaresurssi, yhteisen ymmärryksen puute, johtamistaidot sekä henkilöstön hyvinvointi. Jaetun johtajuuden mahdollisuuksiksi koettiin vastarinnan väheneminen, työssä kehittyminen, työn joustavuus, tietoisuuden ja asiantuntemuksen lisääntyminen sekä henkilöstön motivaation kasvu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että jaettu johtajuus vaatii perehtyneisyyttä, johtamistaitoja, jaettua johtajuutta tukevan johtamisjärjestelmän, työtehtävien ja toimenkuvan selkeää määrittelyä, yhteisen ymmärryksen luomista sekä aikaresurssia.
Jaetun johtajuuden tutkimus koulun kentällä auttaa rehtoreita hyödyntämään jaettua johtajuutta ja ratkaisemaan siihen liittyviä käytännön haasteita. Tähän tutkimukseen osallistuneita rehtoreita haastattelemalla saatiin arvokasta tietoa siitä, miten jaettua johtajuutta voi hyödyntää koulujohtamisessa.
Tutkimusta ohjasi sosiaalinen konstuktionismi. Sosiaalisen konstruktionismin perusajatuksena on se, että tieto rakentuu sosiaalisen sekä kielellisen vuorovaikutuksen tuloksena. Ei ole olemassa yhtä absoluuttista totuutta, vaan totuus rakentuu erilaisten selitystapojen ja kertomusten tuotoksena. Tässä tutkimuksessa käsitys jaetun johtajuuden toimintamalleista, haasteista ja mahdollisuuksista rakentuu siis rehtoreiden näkemysten pohjalta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullista teoriasidonnaista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä yksilöhaastattelusta, joihin osallistui rehtoreita Pirkanmaan peruskouluista.
Tutkimuksessa selvisi, että peruskouluissa johtajuutta jaetaan pääasiassa johtoryhmän ja erilaisten tiimien avulla. Jaetun johtajuuden haasteiksi koettiin työtehtävien ja toimenkuvan epäselvyys, käytettävissä oleva aikaresurssi, yhteisen ymmärryksen puute, johtamistaidot sekä henkilöstön hyvinvointi. Jaetun johtajuuden mahdollisuuksiksi koettiin vastarinnan väheneminen, työssä kehittyminen, työn joustavuus, tietoisuuden ja asiantuntemuksen lisääntyminen sekä henkilöstön motivaation kasvu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että jaettu johtajuus vaatii perehtyneisyyttä, johtamistaitoja, jaettua johtajuutta tukevan johtamisjärjestelmän, työtehtävien ja toimenkuvan selkeää määrittelyä, yhteisen ymmärryksen luomista sekä aikaresurssia.