”Se stressin purku, että pystyy oikeesti sanoittamaan ne asiat jollekulle toiselle” : Lukio-opettajien työhyvinvointi ja selviytymiskeinot koronaviruspandemian aikana
Sipiläinen, Riina (2022)
Sipiläinen, Riina
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201311727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201311727
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli selvittää suomalaisten lukio-opettajien työhyvinvointia koronaviruspandemian aikaisessa työympäristössä. Pandemian hillitsemiseksi koulut siirtyivät etäopetukseen, mikä toi opettajien työhön uudenlaisia haasteita. Työhyvinvointia tutkittiin selvittämällä, mikä lukio-opettajia koronaviruspandemian aikaisessa työskentelyssä stressasi, ja millaisia selviytymiskeinoja he käyttivät
työstressistä selviytyäkseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja aineistonkeruuta varten haastateltiin etäyhteyksin ja puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla viittä pirkanmaalaista lukio-opettajaa vuoden 2021 toukokuussa sekä syyskuussa. Tutkimus on fenomenologinen, joten siinä painottuu haastateltavien ainutkertainen ja yksilöllinen kokemusmaailma. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksena voitiin havaita, että lukio-opettajien työhyvinvointi on ollut koetuksella koronaviruspandemian aikana. Lukio-opettajien työhyvinvointia haastoi nopea siirtyminen etäopetukseen, esimiehen tuen puute, etäopetuksen suunnittelun ja järjestämisen vaatimat aikaresurssit, opiskelijoiden osallistamisen vaikeudet sekä jatkuva epätietoisuus tulevan opetuksen järjestämisen muodosta. Selviytymiskeinoina työn stressitekijöitä vastaan lukio-opettajat olivat käyttäneet sosiaalista tukea, liikuntaa, ajattelumallien muuttamista sekä uusien työtapojen opettelemista. Vaikka koronaviruspandemia koetteli lukio-opettajien työhyvinvointia, löydettiin etäopetukseen siirtymisestä myös mielekkäitä seurauksia, kuten positiiviset muutokset ihmissuhteissa sekä oman työn näkeminen uusin silmin, mikä kasvatti lukio-opettajien arvostusta kollegoja ja lähiopetusta kohtaan. Tutkielman tulokset olivat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, joissa opettajien tärkeimmiksi selviytymiskeinoiksi on esitetty sosiaalinen tuki ja liikunnan harrastaminen.
Tutkimuksen tulokset lisäävät ja täydentävät tietoa suomalaisten lukio-opettajien työhyvinvointikokemuksista koronaviruspandemian aikana. Tutkimus antaa mahdollisuuden kehittää opetushenkilökunnan mahdollisuuksia parempaan selviytymiseen haastavissa poikkeusolosuhteissa ja voi lisätä opettajien itseymmärrystä selviytymiskeinojen käyttämisessä, jotta etätyö ei jatkossa veisi lukio-opettajilta liikaa voimavaroja ja vaikuttaisi tätä kautta negatiivisesti myös opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimistuloksiin.
työstressistä selviytyäkseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja aineistonkeruuta varten haastateltiin etäyhteyksin ja puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla viittä pirkanmaalaista lukio-opettajaa vuoden 2021 toukokuussa sekä syyskuussa. Tutkimus on fenomenologinen, joten siinä painottuu haastateltavien ainutkertainen ja yksilöllinen kokemusmaailma. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksena voitiin havaita, että lukio-opettajien työhyvinvointi on ollut koetuksella koronaviruspandemian aikana. Lukio-opettajien työhyvinvointia haastoi nopea siirtyminen etäopetukseen, esimiehen tuen puute, etäopetuksen suunnittelun ja järjestämisen vaatimat aikaresurssit, opiskelijoiden osallistamisen vaikeudet sekä jatkuva epätietoisuus tulevan opetuksen järjestämisen muodosta. Selviytymiskeinoina työn stressitekijöitä vastaan lukio-opettajat olivat käyttäneet sosiaalista tukea, liikuntaa, ajattelumallien muuttamista sekä uusien työtapojen opettelemista. Vaikka koronaviruspandemia koetteli lukio-opettajien työhyvinvointia, löydettiin etäopetukseen siirtymisestä myös mielekkäitä seurauksia, kuten positiiviset muutokset ihmissuhteissa sekä oman työn näkeminen uusin silmin, mikä kasvatti lukio-opettajien arvostusta kollegoja ja lähiopetusta kohtaan. Tutkielman tulokset olivat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, joissa opettajien tärkeimmiksi selviytymiskeinoiksi on esitetty sosiaalinen tuki ja liikunnan harrastaminen.
Tutkimuksen tulokset lisäävät ja täydentävät tietoa suomalaisten lukio-opettajien työhyvinvointikokemuksista koronaviruspandemian aikana. Tutkimus antaa mahdollisuuden kehittää opetushenkilökunnan mahdollisuuksia parempaan selviytymiseen haastavissa poikkeusolosuhteissa ja voi lisätä opettajien itseymmärrystä selviytymiskeinojen käyttämisessä, jotta etätyö ei jatkossa veisi lukio-opettajilta liikaa voimavaroja ja vaikuttaisi tätä kautta negatiivisesti myös opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimistuloksiin.