Temperamentti riskitekijänä lapsen hyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Niemi, Alisa (2022)
Niemi, Alisa
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201291712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201291712
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisia tutkimustuloksia on saatu temperamentista mahdollisena riskitekijänä lapsen hyvinvoinnille ja oppimiselle varhaiskasvatuksessa. Lapsen temperamentti tai muut yksilölliset piirteet eivät itsessään ole ongelma, mutta ne voivat osaltaan aiheuttaa haasteita arjessa piirteiden ollessa ristiriidassa ympäristön odotusten kanssa. Temperamentti on persoonallisuuden biologinen perusta, joka osaltaan ohjaa ihmisten toimintatapoja sekä reagoimista eri tilanteissa. Se on suhteellisen pysyvä, vaikkakin se muovautuu vuosien saatossa ympäristön vaikutuksen myötä. Hyvinvointi on abstrakti sekä laaja käsite, joka rakentuu monen eri tekijän kautta.
Suoritin aineistonkeruun systemaattista kirjallisuuskatsausta varten loka-marraskuussa 2021 ProQuest Education Collection- tietokannasta. Aineistokseni valikoitui 12 vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2005–2018. Artikkeleissa keskityttiin monipuolisesti temperamentin käsitteeseen, sekä temperamenttipiirteisiin sekä -tyyppeihin liittyviin haasteisiin. Myös tukikeinoja näiden haasteiden tukemiseksi ilmeni aineistosta. Hyödynsin aineiston järjestelyssä sisällönanalyysia, jonka menetelmiä käyttäen muodostin ylä- ja alaluokkia temperamentista riskitekijänä, sekä sen siihen liittyvien haasteiden tukemisesta.
Tutkimustulosten perusteella temperamentilla voi olla vaikutusta lapsen hyvinvoinnin kannalta varhaiskasvatuksessa monellakin eri tapaa. Tutkimuksissa oli selkeästi edustettuina muutama temperamenttipiirre, jotka lisäävät kehityksen riskitekijöiden negatiivisia vaikutuksia. Tulosten perusteella sain muodostettua neljä alaluokkaa hyvinvoinnin riskitekijöistä, joille temperamentti voi lasta osaltaan altistaa. Aineistosta muodostetut alaluokat olivat negatiiviset sosiaaliset suhteet, kielellisten taitojen heikompi kehittyminen, mielenterveydelliset haasteet sekä käyttäytymisen haasteet. Haasteiden tukikeinoiksi tuloksissa tuli ilmi kasvattajien sensitiivisyys, positiiviset vertaissuhteet sekä yksilöllinen tuki.
Suoritin aineistonkeruun systemaattista kirjallisuuskatsausta varten loka-marraskuussa 2021 ProQuest Education Collection- tietokannasta. Aineistokseni valikoitui 12 vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2005–2018. Artikkeleissa keskityttiin monipuolisesti temperamentin käsitteeseen, sekä temperamenttipiirteisiin sekä -tyyppeihin liittyviin haasteisiin. Myös tukikeinoja näiden haasteiden tukemiseksi ilmeni aineistosta. Hyödynsin aineiston järjestelyssä sisällönanalyysia, jonka menetelmiä käyttäen muodostin ylä- ja alaluokkia temperamentista riskitekijänä, sekä sen siihen liittyvien haasteiden tukemisesta.
Tutkimustulosten perusteella temperamentilla voi olla vaikutusta lapsen hyvinvoinnin kannalta varhaiskasvatuksessa monellakin eri tapaa. Tutkimuksissa oli selkeästi edustettuina muutama temperamenttipiirre, jotka lisäävät kehityksen riskitekijöiden negatiivisia vaikutuksia. Tulosten perusteella sain muodostettua neljä alaluokkaa hyvinvoinnin riskitekijöistä, joille temperamentti voi lasta osaltaan altistaa. Aineistosta muodostetut alaluokat olivat negatiiviset sosiaaliset suhteet, kielellisten taitojen heikompi kehittyminen, mielenterveydelliset haasteet sekä käyttäytymisen haasteet. Haasteiden tukikeinoiksi tuloksissa tuli ilmi kasvattajien sensitiivisyys, positiiviset vertaissuhteet sekä yksilöllinen tuki.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]