Data-Driven Analysis towards Monitoring Software Evolution by Continuously Understanding Changes in Users’ Needs
Li, Xiaozhou (2022)
Li, Xiaozhou
Tampere University
2022
Informaation ja järjestelmien tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Information and Systems
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2301-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2301-1
Tiivistelmä
Ohjelmistot eivät usein vastaa käyttäjiensä odotuksia siitä huolimatta, että niiden odotetaan tarjoavan riittävä toiminnallisuus ja olevan virheettömiä. Tästä syystä ohjelmiston ylläpito on väistämätöntä ja tärkeää jokaiselle ohjelmistoyritykselle, joka haluaa pitää tuotteensa tai palvelunsa kannattavana. Koska kilpailu nykyajan ohjelmistomarkkinoilla on tiukkaa ja käyttäjien on helppo lopettaa tuotteen käyttö, yritysten on erityisen tärkeää tarkkailla ja ylläpitää käyttäjätyytyväisyyttä pitkäaikaisen menestyksen turvaamiseksi. Tämän saavuttamiseksi tärkeää on jatkuvasti ymmärtää ja kohdata käyttäjien tarpeet ja odotukset, sillä on tehokkaampaa kohdentaa ylläpito käyttäjien esittämien ongelmien perusteella.
Toisaalta internet-teknologiat ovat kehittyneet nopeasti samalla, kun käyttäjien luoman sisällön määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Käyttäjien antama palaute (numeerinen arvostelu, ehdotus tai tekstuaalinen arvio) on esimerkki tällaisesta käyttäjien luomasta sisällöstä ja sen merkitys tuotteiden kehittämisessä asiakkaiden tarpeiden pohjalta kasvaa jatkuvasti. Käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen on erityisen tärkeää jatkuvaa ylläpitoa ja kehitystystä vaativissa ohjelmistoissa. Tällöin on myös oleellista ymmärtää, miten asiakkaiden mielipiteet muuttuvat ajan kuluessa. Tämän lisäksi datan louhimisen ja koneoppimisen kehitys vähentävät vaivaa, joka käyttäjän tuottaman datan analysointiin ja erityisesti heidän käyttymisensä ymmärtämiseen tarvitaan.
Vaikka useat tutkimukset ehdottavat tietokeskeistä lähestymistä palautteen arvioin- tiin, ohjelmiston ylläpitoa ja kehitystä hyödyntäviä lähestymistapoja on vähän. Monet menetelmät keskittyvät arvostelujen analysoinnissa tekstinlouhintaan paljastaakseen käyttäjien mielipiteet. Useat menetelmät keskittyvät myös tunnistamaan ja luokit- telemaan palautetyyppejä kuten ominaisuuspyyntöjä, virheilmoituksia ja tunteenilmauksia. Jotta ohjelmiston ylläpidosta saataisiin tehokkaampaa, tarvitaankin tehokas lähestymistapa ohjelmiston havaitun käyttäjäkokemuksen ja sen muutosten tarkkailuun ohjelmiston kehittyessä.
Toisaalta internet-teknologiat ovat kehittyneet nopeasti samalla, kun käyttäjien luoman sisällön määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Käyttäjien antama palaute (numeerinen arvostelu, ehdotus tai tekstuaalinen arvio) on esimerkki tällaisesta käyttäjien luomasta sisällöstä ja sen merkitys tuotteiden kehittämisessä asiakkaiden tarpeiden pohjalta kasvaa jatkuvasti. Käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen on erityisen tärkeää jatkuvaa ylläpitoa ja kehitystystä vaativissa ohjelmistoissa. Tällöin on myös oleellista ymmärtää, miten asiakkaiden mielipiteet muuttuvat ajan kuluessa. Tämän lisäksi datan louhimisen ja koneoppimisen kehitys vähentävät vaivaa, joka käyttäjän tuottaman datan analysointiin ja erityisesti heidän käyttymisensä ymmärtämiseen tarvitaan.
Vaikka useat tutkimukset ehdottavat tietokeskeistä lähestymistä palautteen arvioin- tiin, ohjelmiston ylläpitoa ja kehitystä hyödyntäviä lähestymistapoja on vähän. Monet menetelmät keskittyvät arvostelujen analysoinnissa tekstinlouhintaan paljastaakseen käyttäjien mielipiteet. Useat menetelmät keskittyvät myös tunnistamaan ja luokit- telemaan palautetyyppejä kuten ominaisuuspyyntöjä, virheilmoituksia ja tunteenilmauksia. Jotta ohjelmiston ylläpidosta saataisiin tehokkaampaa, tarvitaankin tehokas lähestymistapa ohjelmiston havaitun käyttäjäkokemuksen ja sen muutosten tarkkailuun ohjelmiston kehittyessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4932]