Social and Healthcare Educators' Continuing Professional Development : A Comprehensive model
Koskimäki, Minna (2022)
Koskimäki, Minna
Tampere University
2022
Terveystieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-02-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2272-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2272-4
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset työskentelevät tänä päivänä jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Väestön ikääntyminen, yhteiskunnan nopea teknologinen kehittyminen ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden yhä monimutkaisemmat ongelmat haastavat monin tavoin ammattilaisten osaamisen. Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot edellyttävät ammattilaisilta korkeaa osaamista. Sosiaali- ja terveysalan opettajien osaamisella ja jatkuvalla oppimisella on suuri merkitys tulevaisuuden ammattilaisten koulutuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää kattava malli sosiaali- ja terveysalan opettajien jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimus koostui kolmesta vaiheesta ja ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan opettajien jatkuvaa ammatillista kehittymistä, toisen vaiheen tavoitteena oli kehittää ja validoida EduProDe- mittari jatkuvan ammatillisen kehittymisen arviointiin, kolmannessa vaiheessa tavoitteena oli kehittää empiirinen malli sosiaali- ja terveyslana opettajien ammatillisesta kehittymisestä.
Tutkimuksen metodologiana on monimenetelmätutkimus. Laadullinen aineisto kerättiin fokusryhmä haastatteluissa opettajilta (n=35) ja määrällinen poikkileikkaus-kyselyaineisto opettajilta (n=422) vuonna 2018. Laadullinen aineisto analysointiin induktiivisellä sisällön analyysilla ja määrällistä aineistoa käytettiin mittarin ja mallin kehittämiseen. Tutkimus eteni vaiheittain siten, että edellisen vaiheen tuloksia hyödynnettiin seuraavassa vaiheessa. Mittarin kehittäminen koostui neljästä vaiheesta: käsitteen määrittely, väittämien poolin muodostaminen, asiantuntijoiden arviointi ja psykometrinen testaus. Mallin kehittämiseen kuului kaksi vaihetta; hypoteettisen mallin arviointi konfirmatorisella faktorianalyysillä (CFA) ja rakenneyhtälömallinnuksella (EFA).
Kehitetyn kattavan mallin mukaan sosiaali- ja terveysalan opettajien ammatillinen kehittyminen koostuu kahdesta pääelementistä, jotka muodostuvat seuraavasti: Ensimmäisen pääelementin osana ovat opettajien kyky tunnistaa oppimisen hyödyt sekä etsiä tukea omalle kehittymiselleen, ensimmäinen pääelementti on yhteydessä toiseen pääelementtiin eli oppimistarpeiden tunnistamiseen ja opettajan yksilölliseen oppimiseen. Toinen pääelementti muodostuu pedagogisten oppimistarpeiden tunnistamisesta, joka on yhteydessä siihen, että opettajat voivat tunnistaa osaamisen kehittämisen tarpeen myös kliinisessä osaamisessa sekä opetuksen vaikeiden tilanteiden hallinnassa. Toisen pääelementin rakenteena on oppimistarpeiden tunnistaminen, joka ohjaa opettajaa etsimään oikeaa oppimisentapaa, mikä tässä mallissa on itseohjautuva opiskelu.
Saadut tulokset lisäävät ymmärrystä sosiaali- ja terveysalan opettajien jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä. Tämän tiedon avulla koulutusorganisaatiot voivat luoda opettajille uusia mahdollisuuksia kehittää uranaikaista osaamistaan. Kattavaa mallia voidaan hyödyntää sosiaali- sekä terveysalan opettajien koulutuksessa lisäämään opiskelijoiden tietoa ja osaamista jatkuvasta oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä sekä koulutusorganisaatioissa uusien opettajien rekrytoinnissa. Mallin avulla voidaan myös suunnitella ja toteuttaa sosiaali- ja terveysalan opettajien sekä mahdollisesti myös muiden alojen opettajien yhteisiä yliopistotasoisia, tutkimukseen perustuvia täydennyskoulutusohjelmia. Mallin avulla suunnitellut täydennyskoulutusohjelmat voisivat tulevaisuudessa edistää sosiaali- ja terveysalan yhteistä opetusta ja käytännön työtä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää kattava malli sosiaali- ja terveysalan opettajien jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimus koostui kolmesta vaiheesta ja ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan opettajien jatkuvaa ammatillista kehittymistä, toisen vaiheen tavoitteena oli kehittää ja validoida EduProDe- mittari jatkuvan ammatillisen kehittymisen arviointiin, kolmannessa vaiheessa tavoitteena oli kehittää empiirinen malli sosiaali- ja terveyslana opettajien ammatillisesta kehittymisestä.
Tutkimuksen metodologiana on monimenetelmätutkimus. Laadullinen aineisto kerättiin fokusryhmä haastatteluissa opettajilta (n=35) ja määrällinen poikkileikkaus-kyselyaineisto opettajilta (n=422) vuonna 2018. Laadullinen aineisto analysointiin induktiivisellä sisällön analyysilla ja määrällistä aineistoa käytettiin mittarin ja mallin kehittämiseen. Tutkimus eteni vaiheittain siten, että edellisen vaiheen tuloksia hyödynnettiin seuraavassa vaiheessa. Mittarin kehittäminen koostui neljästä vaiheesta: käsitteen määrittely, väittämien poolin muodostaminen, asiantuntijoiden arviointi ja psykometrinen testaus. Mallin kehittämiseen kuului kaksi vaihetta; hypoteettisen mallin arviointi konfirmatorisella faktorianalyysillä (CFA) ja rakenneyhtälömallinnuksella (EFA).
Kehitetyn kattavan mallin mukaan sosiaali- ja terveysalan opettajien ammatillinen kehittyminen koostuu kahdesta pääelementistä, jotka muodostuvat seuraavasti: Ensimmäisen pääelementin osana ovat opettajien kyky tunnistaa oppimisen hyödyt sekä etsiä tukea omalle kehittymiselleen, ensimmäinen pääelementti on yhteydessä toiseen pääelementtiin eli oppimistarpeiden tunnistamiseen ja opettajan yksilölliseen oppimiseen. Toinen pääelementti muodostuu pedagogisten oppimistarpeiden tunnistamisesta, joka on yhteydessä siihen, että opettajat voivat tunnistaa osaamisen kehittämisen tarpeen myös kliinisessä osaamisessa sekä opetuksen vaikeiden tilanteiden hallinnassa. Toisen pääelementin rakenteena on oppimistarpeiden tunnistaminen, joka ohjaa opettajaa etsimään oikeaa oppimisentapaa, mikä tässä mallissa on itseohjautuva opiskelu.
Saadut tulokset lisäävät ymmärrystä sosiaali- ja terveysalan opettajien jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä. Tämän tiedon avulla koulutusorganisaatiot voivat luoda opettajille uusia mahdollisuuksia kehittää uranaikaista osaamistaan. Kattavaa mallia voidaan hyödyntää sosiaali- sekä terveysalan opettajien koulutuksessa lisäämään opiskelijoiden tietoa ja osaamista jatkuvasta oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä sekä koulutusorganisaatioissa uusien opettajien rekrytoinnissa. Mallin avulla voidaan myös suunnitella ja toteuttaa sosiaali- ja terveysalan opettajien sekä mahdollisesti myös muiden alojen opettajien yhteisiä yliopistotasoisia, tutkimukseen perustuvia täydennyskoulutusohjelmia. Mallin avulla suunnitellut täydennyskoulutusohjelmat voisivat tulevaisuudessa edistää sosiaali- ja terveysalan yhteistä opetusta ja käytännön työtä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4968]