Kyläkouluja vai säästöjä: Tapaustutkimus argumentaatiosta Ikaalisten kouluverkkosuunnittelussa
Virtanen, Pauli (2022)
Virtanen, Pauli
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201221528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201221528
Tiivistelmä
Kyläkoulut ovat keskeinen osa suomalaista kouluverkkoa. Viime vuosien aikana kyläkoulujen määrä on kuitenkin vähentynyt nopeasti. Kyläkoulut ovat tärkeitä kylien asukkaille, sillä ne toimivat koulun lisäksi kohtaamispaikkoina ja palvelupisteinä. Tämä on yksi syy koulujen lakkauttamisien voimakkaaseen vastustukseen. Kuntien tekemät kouluverkkoselvitykset saavat osakseen runsaasti kritiikkiä esimerkiksi kirjallisten vastineiden muodossa.
Tässä kandidaatintutkimuksessa tutkin, millaista argumentaatiota käytetään kyläkoulujen lakkauttamisen puolustamiseksi ja vastustamiseksi ja millaisia sanavalintoja eri osapuolet käyttävät. Tutkin myös sitä, muuttuuko argumentaatio tapauksessa, jossa kyläkoulu säilytettiin verrattuna tapaukseen, jossa kyläkoulu lakkautettiin. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa keskityttiin Ikaalisten kaupungin vuosien 2014 ja 2019 kouluverkkoselvityksiin ja niihin kirjoitettuihin vastineisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että kyläkoulujen lakkauttamista puoltavat perustelut keskittyvät taloudellisiin syihin ja oppilasmäärien vähenemiseen. Kyläkoulujen säilyttämistä taas perustellaan paljon laajemmalla skaalalla erilaisia syitä, esimerkiksi taloudellisilla syillä, oppilasmäärien ennusteita kritisoimalla, tunteellisilla syillä, lakeihin vetoamalla ja oman kylän koulun toimivuutta esiin tuomalla. Sanavalintoja käytetään luomaan mielikuvia asioista, esimerkiksi voidaan puhua koulujen yhdistämisestä tai lakkauttamisesta. Argumentaatio kyläkoulujen säilyttämisen puolesta muuttui tilanteessa, jossa kyläkoulu sai jatkaa toimintaansa. Argumentaatio muuttui hyökkäävämmäksi ja keskittyi kritisoimaan kouluverkkoselvitystä. Argumentaation kirjallinen muoto muuttui myös akateemisemmaksi ja laajuus kasvoi. Myös vastineiden ja kouluverkkoselvityksen siirtyminen sähköiseen muotoon saattoi vaikuttaa argumenttien tehokkuuteen, sillä kirjoitukset olivat esillä myös sosiaalisessa mediassa.
Tässä kandidaatintutkimuksessa tutkin, millaista argumentaatiota käytetään kyläkoulujen lakkauttamisen puolustamiseksi ja vastustamiseksi ja millaisia sanavalintoja eri osapuolet käyttävät. Tutkin myös sitä, muuttuuko argumentaatio tapauksessa, jossa kyläkoulu säilytettiin verrattuna tapaukseen, jossa kyläkoulu lakkautettiin. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa keskityttiin Ikaalisten kaupungin vuosien 2014 ja 2019 kouluverkkoselvityksiin ja niihin kirjoitettuihin vastineisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että kyläkoulujen lakkauttamista puoltavat perustelut keskittyvät taloudellisiin syihin ja oppilasmäärien vähenemiseen. Kyläkoulujen säilyttämistä taas perustellaan paljon laajemmalla skaalalla erilaisia syitä, esimerkiksi taloudellisilla syillä, oppilasmäärien ennusteita kritisoimalla, tunteellisilla syillä, lakeihin vetoamalla ja oman kylän koulun toimivuutta esiin tuomalla. Sanavalintoja käytetään luomaan mielikuvia asioista, esimerkiksi voidaan puhua koulujen yhdistämisestä tai lakkauttamisesta. Argumentaatio kyläkoulujen säilyttämisen puolesta muuttui tilanteessa, jossa kyläkoulu sai jatkaa toimintaansa. Argumentaatio muuttui hyökkäävämmäksi ja keskittyi kritisoimaan kouluverkkoselvitystä. Argumentaation kirjallinen muoto muuttui myös akateemisemmaksi ja laajuus kasvoi. Myös vastineiden ja kouluverkkoselvityksen siirtyminen sähköiseen muotoon saattoi vaikuttaa argumenttien tehokkuuteen, sillä kirjoitukset olivat esillä myös sosiaalisessa mediassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]