Autonomian kokemusten kirjo diplomi-insinöörien puheessa ammatillisesta identiteetistä
Tunkkari, Laura (2022)
Tunkkari, Laura
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201201466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201201466
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaista näkemysten kirjoa autonomiasta diplomi-insinöörit kuvasivat puheessaan ammatillisesta identiteetistä. Teoreettinen viitekehys pohjautui työelämän muutokseen, jossa tarkasteltiin lähemmin autonomian muutoksia tietotyössä sekä sosiaalisena ilmentyvää ammatillista identiteettiä. Tutkimus osoitti, että diplomi-insinöörit kuvasivat omalla kohdallaan enemmän positiivisia kuin negatiivisia autonomian kokemuksia, mutta autonomiaan vaikuttavista rakenteista tutkittavat nostivat esille enemmän heikentäviä kuin tukevia rakenteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tieteenfilosofisena suuntauksena käytettiin sosiaalista konstruktionismia, sillä tutkimuksen keskiöön nousi sosiaalisena rakentuva ammatillinen identiteetti. Ammatillisen identiteetin avulla tutkittiin moniulotteisempaa autonomian käsitettä, sillä ammatillisen identiteetin perustana toimiva minäkäsitys ohjaa myös yksilön autonomisia valintoja.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui virikehaastattelu. Haastattelussa oli käytössä ennakkoon tutkittaville jaettu tehtävänanto. Tehtävänannossa tutkittavia ohjeistettiin haastattelun aluksi tehtävästä omaa ammatillista identiteettiä käsittelevästä miellekartasta. Tutkimusaineisto kerättiin useasta suomalaisesta teknologia-alalla toimivasta organisaatiosta. Tutkimukseen osallistui kuusi henkilöä.
Tutkimustulokset jakautuivat tutkimuskysymysten perusteella kahteen osaan. Diplomi-insinöörit kuvasivat autonomian kokemusten ilmenneen viidessä kategoriassa, joita olivat osaamisen kehittäminen, itsetuntemus, sopeutuminen, itsenäinen valinta ja epävarmuuden kokemus. Vain epävarmuuden kokemus kuvasi kokemusta, jossa autonomia oli jäänyt toteutumatta. Muut kategorioista olivat positiivisia kokemuksia.
Tutkimuskysymykseen heikentävistä ja tukevista rakenteista muodostui myös viisi kategoriaa. Autonomiaa heikentäviä rakenteita olivat koulutusten vähyys, toimintaympäristö ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Autonomiaa tukevia rakenteita olivat johtaminen ja organisaation tuki. Organisaation kannalta myönteistä oli se, että organisaatio voi vaikuttaa autonomiaa tukeviin rakenteisiin suoraan, koska autonomiaa heikentävät rakenteet olivat yksilöstä tai ympäristöstä riippuvia. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että diplomi- insinöörit näkevät autonomian pääosin myönteisenä kokemuksena.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tieteenfilosofisena suuntauksena käytettiin sosiaalista konstruktionismia, sillä tutkimuksen keskiöön nousi sosiaalisena rakentuva ammatillinen identiteetti. Ammatillisen identiteetin avulla tutkittiin moniulotteisempaa autonomian käsitettä, sillä ammatillisen identiteetin perustana toimiva minäkäsitys ohjaa myös yksilön autonomisia valintoja.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui virikehaastattelu. Haastattelussa oli käytössä ennakkoon tutkittaville jaettu tehtävänanto. Tehtävänannossa tutkittavia ohjeistettiin haastattelun aluksi tehtävästä omaa ammatillista identiteettiä käsittelevästä miellekartasta. Tutkimusaineisto kerättiin useasta suomalaisesta teknologia-alalla toimivasta organisaatiosta. Tutkimukseen osallistui kuusi henkilöä.
Tutkimustulokset jakautuivat tutkimuskysymysten perusteella kahteen osaan. Diplomi-insinöörit kuvasivat autonomian kokemusten ilmenneen viidessä kategoriassa, joita olivat osaamisen kehittäminen, itsetuntemus, sopeutuminen, itsenäinen valinta ja epävarmuuden kokemus. Vain epävarmuuden kokemus kuvasi kokemusta, jossa autonomia oli jäänyt toteutumatta. Muut kategorioista olivat positiivisia kokemuksia.
Tutkimuskysymykseen heikentävistä ja tukevista rakenteista muodostui myös viisi kategoriaa. Autonomiaa heikentäviä rakenteita olivat koulutusten vähyys, toimintaympäristö ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Autonomiaa tukevia rakenteita olivat johtaminen ja organisaation tuki. Organisaation kannalta myönteistä oli se, että organisaatio voi vaikuttaa autonomiaa tukeviin rakenteisiin suoraan, koska autonomiaa heikentävät rakenteet olivat yksilöstä tai ympäristöstä riippuvia. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että diplomi- insinöörit näkevät autonomian pääosin myönteisenä kokemuksena.
