Ilma-aluksiin liittyvät arvonlisäverotuksen erityiskysymykset
Parkatti, Paulus (2022)
Parkatti, Paulus
2022
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201181407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201181407
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ja tunnistaa ilma-aluksiin liittyvät arvonlisäverotuksen erityiskysymykset arvonlisäverotuksen oikeaoppiseksi toimittamiseksi erityisesti suomalaisiin ilma-aluksiin liittyvässä liiketoiminnassa. Ilmailualan toiminnasta tarkempaan tarkasteluun otetaan erityisesti lentokoulutustoiminta, joka yksittäisistä ilmailualan liiketoiminnoista on muuttunut nimenomaisesti kansainvälisempään suuntaan niin Suomessa, kuin muualla Pohjois-Euroopassa. Aihetta voidaan pitää tärkeänä ja ajankohtaisena tutkimusaiheena, sillä ilma-aluksiin liittyvä liiketoiminta on jatkuvan teknisen- ja taloudellisen kehityksen myötä muuttunut kilpailullisempaan ja kansainvälisempään suuntaan myös suomalaisten ilmailualan yritysten osalta. Suomen EU-jäsenyyden myötä suomalaisilla ilmailualan yrityksillä on aiempaa helpommat mahdollisuudet harjoittaa liiketoimintaa myös muissa EU-maissa. Tämä on johtanut arvonlisäverotuksessa uusiin tilanteisiin, joihin sekä verottajan että ilmailualan yritysten on pitänyt etsiä vastauksia verotuksen lainmukaisuuden varmistamiseksi. Aiheesta ei ole kuitenkaan tehty juuri ollenkaan aiempaa tutkimusta, joten tutkimusaiheelle on tältä osin olemassa tieteellinen tarve. Tavoitteena on tunnistaa ilma-aluksien arvonlisäverotusta määrittävät, arvonlisäverotuksen pääperiaatteista erottavat tekijät. Näin on mahdollista tunnistaa ja jaotella ilma-aluksiin liittyvän toiminnan arvonlisäverotus eri verokantojen mukaan verotettuun, ja toisaalta verosta vapautettuun toimintaan.
Tutkimuksen toteuttamiseen sopii tutkimusmenetelmistä parhaiten oikeusdogmatiikka eli lainoppi sekä oikeusvertaileva tutkimus. Lainopillisin keinoin pyritään tunnistamaan ilma-aluksien arvonlisäverotusta määrittävät ominaisuudet ja erityiskysymykset tutkimalla oikeuskirjallisuutta ja perehtymällä asiaan liittyviin oikeustapauksiin. Erityiskysymysten tunnistamisessa keskeistä on selvittää lain sanamuotojen ja termien oikea merkitys tulkintatilanteissa. Keskeisimpinä lähteinä käytetään Suomen arvonlisäverolakia, arvonlisäverodirektiiviä, Kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen voimaan saattamisasetusta sekä aiheeseen liittyvä oikeustapauksia. Ilma-aluksien arvonlisäverotuksen erojen tutkimiseksi, suhteessa arvonlisäverotuksen pääsääntöihin, on tarpeellista käydä läpi lyhyesti arvonlisäverolain pääsäännöt ja verrata niitä ilma-aluksia koskeviin erityissäännöksiin. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään oikeusvertailevaa näkökulmaa erityisesti ilma-alusten ja vesialusten välillä. Ilma-alusten ja vesialusten toiminnassa on verotuksen kannalta samankaltaisia tilanteita ja vero-oikeudellisia kysymyksiä mm. toiminnan kansainvälisyyden ja toiminnan harjoittamista koskevien vaatimusten ja rajoitusten osalta.
Ilma-aluksien arvonlisäverotuksessa ratkaiseviksi asioiksi verotuksen toimittamisen osalta nousi kysymys siitä, onko liiketoiminnan harjoittaja kansainvälistä lentoliikennettä harjoittava elinkeinonharjoittaja, vaiko ei. Tarkastelussa keskeistä on liiketoiminnan harjoittajan koko toiminnan kansainvälisyys, eikä niinkään yksittäisen ilma-aluksen toiminnan kansainvälisyys. Lisäksi ratkaiseva kysymys verotuksen kannalta on kansainvälisissä tilanteissa ilma-aluksen lähtö- ja kohdemaalla, eli Suomesta lähteviä ja Suomeen saapuvia kansainvälisiä lentoja verotetaan eri tavalla. Myös ilma-aluksen koolla ja käyttötarkoituksella on niiden hankintaan liittyvän arvonlisäverotuksen kannalta keskeistä merkitystä tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella.
Tutkimuksen toteuttamiseen sopii tutkimusmenetelmistä parhaiten oikeusdogmatiikka eli lainoppi sekä oikeusvertaileva tutkimus. Lainopillisin keinoin pyritään tunnistamaan ilma-aluksien arvonlisäverotusta määrittävät ominaisuudet ja erityiskysymykset tutkimalla oikeuskirjallisuutta ja perehtymällä asiaan liittyviin oikeustapauksiin. Erityiskysymysten tunnistamisessa keskeistä on selvittää lain sanamuotojen ja termien oikea merkitys tulkintatilanteissa. Keskeisimpinä lähteinä käytetään Suomen arvonlisäverolakia, arvonlisäverodirektiiviä, Kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen voimaan saattamisasetusta sekä aiheeseen liittyvä oikeustapauksia. Ilma-aluksien arvonlisäverotuksen erojen tutkimiseksi, suhteessa arvonlisäverotuksen pääsääntöihin, on tarpeellista käydä läpi lyhyesti arvonlisäverolain pääsäännöt ja verrata niitä ilma-aluksia koskeviin erityissäännöksiin. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään oikeusvertailevaa näkökulmaa erityisesti ilma-alusten ja vesialusten välillä. Ilma-alusten ja vesialusten toiminnassa on verotuksen kannalta samankaltaisia tilanteita ja vero-oikeudellisia kysymyksiä mm. toiminnan kansainvälisyyden ja toiminnan harjoittamista koskevien vaatimusten ja rajoitusten osalta.
Ilma-aluksien arvonlisäverotuksessa ratkaiseviksi asioiksi verotuksen toimittamisen osalta nousi kysymys siitä, onko liiketoiminnan harjoittaja kansainvälistä lentoliikennettä harjoittava elinkeinonharjoittaja, vaiko ei. Tarkastelussa keskeistä on liiketoiminnan harjoittajan koko toiminnan kansainvälisyys, eikä niinkään yksittäisen ilma-aluksen toiminnan kansainvälisyys. Lisäksi ratkaiseva kysymys verotuksen kannalta on kansainvälisissä tilanteissa ilma-aluksen lähtö- ja kohdemaalla, eli Suomesta lähteviä ja Suomeen saapuvia kansainvälisiä lentoja verotetaan eri tavalla. Myös ilma-aluksen koolla ja käyttötarkoituksella on niiden hankintaan liittyvän arvonlisäverotuksen kannalta keskeistä merkitystä tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7051]