Kokeileminen, erehdys, Google ja intra – Opintojen suunnitteluun liittyvä tiedonhankinta Tampereen yliopiston Sisussa
Keränen, Katri (2022)
Keränen, Katri
2022
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201131292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201131292
Tiivistelmä
Opintojen suunnittelu Tampereen yliopistossa muuttui merkittävästi, kun uusi opintotietojärjestelmä Sisu otettiin kokonaisuudessaan käyttöön elokuussa 2020. Samalla sulkeutuivat myös entisten yliopistojen aikaiset verkkopalvelut ja opiskelijat siirtyivät käyttämään uuden yliopiston yhteistä intraa ja Opiskelijan opasta. Uuteen järjestelmään ja palveluihin siirtyminen sai paljon kritiikkiä opiskelijoilta. Huonojen kokemuksien korjaamiseksi on tärkeää selvittää, millaista opiskelijoiden tiedonhankinta uudessa ympäristössä on.
Tutkimuksessa selvitetään mitä tietoa opiskelijat tarvitsevat suunnitellessaan opintojaan Sisussa, mistä he etsivät tätä tietoa ja millaisten tekijöiden he kokevat vaikuttavan tiedonhankintaansa. Tutkimuskysymyksiin vastattiin yhdentoista opiskelijan yksilöteemahaastattelulla, jotka pohjattiin sense-making-teorian kontekstissa kehitettyyn mikromomentti-aikajanahaastatatteluun. Aineistoa analysoitiin teemoittelun ja teoriaohjaavan analyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että opiskelijat tarvitsivat opintojaan suunnitellessaan eniten tietoa Sisun toiminnoista, opintosuunnitelmaa muodostavista tutkinto-ohjelmista ja opintojaksoista sekä opintojen suoritukseen tarvittavista toteutuksista. Myös termit ja käsitteet aiheuttivat opiskelijoille paljon kysymyksiä. Opiskelijat hankkivat tietoa pääasiassa yliopiston sisäisistä verkkopalveluista ja henkilökunnalta. Googlaaminen oli suosittu tapa etsiä tietoa yliopiston verkkosivuilta. Opiskelijoiden tiedonhankintaa haittasi erityisesti tiedon tai ongelman ajoitus ja erityisesti ennen Sisun käyttöönottoa saatu tieto koettiin vääräaikaiseksi. Tutkimuksen mielenkiintoisin löydös oli se, että opiskelijat kokivat tiedonhankinnan hinnan liian suureksi. Tiedonhankinnan hintaan vaikutti kokemus siitä, että opiskelija vaivaisi jo valmiiksi kuormittunutta henkilökuntaa tai ei saisi kuormituksen takia vastausta ajallaan. Lisäksi tiedonhankinta koettiin hyvin raskaaksi ja aikaa vieväksi.
Tutkimuksessa selvitetään mitä tietoa opiskelijat tarvitsevat suunnitellessaan opintojaan Sisussa, mistä he etsivät tätä tietoa ja millaisten tekijöiden he kokevat vaikuttavan tiedonhankintaansa. Tutkimuskysymyksiin vastattiin yhdentoista opiskelijan yksilöteemahaastattelulla, jotka pohjattiin sense-making-teorian kontekstissa kehitettyyn mikromomentti-aikajanahaastatatteluun. Aineistoa analysoitiin teemoittelun ja teoriaohjaavan analyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että opiskelijat tarvitsivat opintojaan suunnitellessaan eniten tietoa Sisun toiminnoista, opintosuunnitelmaa muodostavista tutkinto-ohjelmista ja opintojaksoista sekä opintojen suoritukseen tarvittavista toteutuksista. Myös termit ja käsitteet aiheuttivat opiskelijoille paljon kysymyksiä. Opiskelijat hankkivat tietoa pääasiassa yliopiston sisäisistä verkkopalveluista ja henkilökunnalta. Googlaaminen oli suosittu tapa etsiä tietoa yliopiston verkkosivuilta. Opiskelijoiden tiedonhankintaa haittasi erityisesti tiedon tai ongelman ajoitus ja erityisesti ennen Sisun käyttöönottoa saatu tieto koettiin vääräaikaiseksi. Tutkimuksen mielenkiintoisin löydös oli se, että opiskelijat kokivat tiedonhankinnan hinnan liian suureksi. Tiedonhankinnan hintaan vaikutti kokemus siitä, että opiskelija vaivaisi jo valmiiksi kuormittunutta henkilökuntaa tai ei saisi kuormituksen takia vastausta ajallaan. Lisäksi tiedonhankinta koettiin hyvin raskaaksi ja aikaa vieväksi.