From Paradise to the Town of no Hope : Home-making among the Soviet-era Russian-speakers in Narva, Estonia
Kingumets, Jaanika (2022)
Kingumets, Jaanika
Tampere University
2022
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-03-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2264-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2264-9
Tiivistelmä
Neuvostoliiton hajottua venäjänkielisen väestön asema Virossa joutui kiivaan poliittisen kamppailun kohteeksi. Viron venäjänkielinen väestö, joka oli asettunut Viron alueelle neuvostovallan aikana, alettiin nähdä muukalaisina, joiden oikeus kotiin ja kansalaisuuteen Virossa tulivat monin tavoin kyseenalaistetuiksi. Tälle Neuvostoliiton sisäisen siirtolaisuuden kautta syntyneelle venäjänkieliselle väestölle ei annettu automaattisesti Viron kansalaisuutta, heillä ei ollut oikeutta kaksoiskansalaisuuteen ja heiltä edellytettiin viron kielen taitoa, mitä suurimmalla osalla heistä ei ennestään ollut. Tätä politiikkaa perusteltiin sillä, että se oli ainoa tapa suojella Viron kansallista itsenäisyyttä, ja uuden valtion perustana täytyi olla ajatus etnisestä virolaisuudesta ja viron kielestä. Tämän seurauksena venäjänkielinen väestö, joka oli kotiutunut Viroon vuosikymmenten kuluessa, on kokenut, että heidän kotinsa neuvostoajan jälkeisessä Virossa on uhattuna. He ovat myös kokeneet sosialismin kaatumista seuranneet, dramaattiset taloudelliset ja sosiaaliset muutokset, mukaan lukien Viron integrointi uusliberaalin kapitalismin rakenteisiin ja neuvostoaikaisten sosioekonomisten rakenteiden rapautuminen. Näihin muutoksiin on liittynyt monenlaista kamppailua, ja erityisesti iäkkäämmät sukupolvet ovat kärsineet myös tunnetasolla paljon.
Tämä väitöskirja analysoi näitä kotiin ja kuulumiseen liittyviä kamppailuja Viron Narvassa. Narva on Viron koillisosassa sijaitseva suhteellisen pieni teollisuuskaupunki, jossa venäjänkieliset muodostavat asukkaiden enemmistön. Narvasta tuli rajakaupunki Viron itsenäistymisen yhteydessä, ja myöhemmin EU:n itäisin kaupunki. Keskityn erityisesti venäjänkielisen väestön kodin ‘tekemisen’ käytäntöihin, joita tarkastelen sekä neuvostoaikana että Neuvostoliiton hajoamisen jälkeisenä aikana. Tarkastelen venäjänkielisten narvalaisten arjen käytäntöjä kotia koskevan antropologisen tutkimuksen valossa, ja keskityn erityisesti kodin poliittisiin ulottuvuuksiin. Ammennan erityisesti niistä teoreettisista keskusteluista, joissa käsitteellistetään siirtolaisten kodin rakentamisen käytäntöjä ja kotia mahdollisuuksien tilana. Tarkastelen kodin ‘tekemistä’ materiaalisena, emotionaalisena, sosiaalisena ja poliittisena toimintana, ja ymmärrän sen prosessina, joka muokkautuu suhteessa valtioon, tulevaisuuden toiveisiin sekä jälkisosialistiseen transformaatioon.
Tutkimus perustuu laajaan etnografiseen kenttätyöhön Narvassa vuosina 2010– 2011 sekä lyhyen seurantajakson aikana vuonna 2018. Informanttini ovat syntyneet Viron ulkopuolella entisen Neuvostoliiton alueella, mutta muuttaneet neuvostoaikana Narvaan. Tutkimuksen päähenkilöitä ovat siis neuvostoajan siirtolaiset, erityisesti venäjänkieliset iäkkäät sukupolvet, sekä kaupunki itsessään. Selvittämällä venäjänkielisen väestön muuttoliikkeen historiaa neuvostoaikana, kodin ‘tekemisen’ käytäntöjä Narvassa sinne muutettaessa sekä vuosikymmenten aikana muokkautuvaa asumisen ja kodin ‘tekemisen’ prosessia suhteessa paikkaan, paikallisyhteisöön ja valtioon, tutkimukseni valottaa sitä, miten keskustelukumppaneideni käsitys kodista Narvassa on muuttunut neuvostoajan jälkeen.
Analysoin tapoja, joilla ihmiset muuntavat paikan kodiksi investoimalla siihen aikaa, energiaa ja työtä. En kuitenkaan tarkastele koteja ensisijaisesti henkilökohtaisena projektina, vaan korostan sosiaalisten ja taloudellisten rakenteiden, intersubjektiivisten neuvottelujen sekä poliittisten ja taloudellisten prosessien merkitystä. Tarkastelussani koti siis ulottuu rajattujen yksityisten tilojen, kuten asuntojen ja datšojen, ulkopuolelle. Koti luodaan suhteessa kaupungin rytmeihin ja rutiineihin, ja osana paikallisia ja valtiollisia poliittisia projekteja. Osoitan, että Narvasta tuli ‘koti’ erityisten sosiaalisten käytäntöjen ja ideologisesti muovautuneiden moraalimaailmojen kautta. Tämä tutkimus valottaa sitä prosessia, jossa Narva muuttui toivon ja kehityksen paikasta epävarmuuden ja epäoikeudenmukaisuuden tyyssijaksi neuvostosukupolven kokemuksissa. Samalla tutkimus valottaa kodin ja kotiutumisen sosiaalisia ja poliittisia prosesseja laajemminkin, kuten myös jälkisosialistisen transformaation ongelmakohtia.
Tämä väitöskirja analysoi näitä kotiin ja kuulumiseen liittyviä kamppailuja Viron Narvassa. Narva on Viron koillisosassa sijaitseva suhteellisen pieni teollisuuskaupunki, jossa venäjänkieliset muodostavat asukkaiden enemmistön. Narvasta tuli rajakaupunki Viron itsenäistymisen yhteydessä, ja myöhemmin EU:n itäisin kaupunki. Keskityn erityisesti venäjänkielisen väestön kodin ‘tekemisen’ käytäntöihin, joita tarkastelen sekä neuvostoaikana että Neuvostoliiton hajoamisen jälkeisenä aikana. Tarkastelen venäjänkielisten narvalaisten arjen käytäntöjä kotia koskevan antropologisen tutkimuksen valossa, ja keskityn erityisesti kodin poliittisiin ulottuvuuksiin. Ammennan erityisesti niistä teoreettisista keskusteluista, joissa käsitteellistetään siirtolaisten kodin rakentamisen käytäntöjä ja kotia mahdollisuuksien tilana. Tarkastelen kodin ‘tekemistä’ materiaalisena, emotionaalisena, sosiaalisena ja poliittisena toimintana, ja ymmärrän sen prosessina, joka muokkautuu suhteessa valtioon, tulevaisuuden toiveisiin sekä jälkisosialistiseen transformaatioon.
Tutkimus perustuu laajaan etnografiseen kenttätyöhön Narvassa vuosina 2010– 2011 sekä lyhyen seurantajakson aikana vuonna 2018. Informanttini ovat syntyneet Viron ulkopuolella entisen Neuvostoliiton alueella, mutta muuttaneet neuvostoaikana Narvaan. Tutkimuksen päähenkilöitä ovat siis neuvostoajan siirtolaiset, erityisesti venäjänkieliset iäkkäät sukupolvet, sekä kaupunki itsessään. Selvittämällä venäjänkielisen väestön muuttoliikkeen historiaa neuvostoaikana, kodin ‘tekemisen’ käytäntöjä Narvassa sinne muutettaessa sekä vuosikymmenten aikana muokkautuvaa asumisen ja kodin ‘tekemisen’ prosessia suhteessa paikkaan, paikallisyhteisöön ja valtioon, tutkimukseni valottaa sitä, miten keskustelukumppaneideni käsitys kodista Narvassa on muuttunut neuvostoajan jälkeen.
Analysoin tapoja, joilla ihmiset muuntavat paikan kodiksi investoimalla siihen aikaa, energiaa ja työtä. En kuitenkaan tarkastele koteja ensisijaisesti henkilökohtaisena projektina, vaan korostan sosiaalisten ja taloudellisten rakenteiden, intersubjektiivisten neuvottelujen sekä poliittisten ja taloudellisten prosessien merkitystä. Tarkastelussani koti siis ulottuu rajattujen yksityisten tilojen, kuten asuntojen ja datšojen, ulkopuolelle. Koti luodaan suhteessa kaupungin rytmeihin ja rutiineihin, ja osana paikallisia ja valtiollisia poliittisia projekteja. Osoitan, että Narvasta tuli ‘koti’ erityisten sosiaalisten käytäntöjen ja ideologisesti muovautuneiden moraalimaailmojen kautta. Tämä tutkimus valottaa sitä prosessia, jossa Narva muuttui toivon ja kehityksen paikasta epävarmuuden ja epäoikeudenmukaisuuden tyyssijaksi neuvostosukupolven kokemuksissa. Samalla tutkimus valottaa kodin ja kotiutumisen sosiaalisia ja poliittisia prosesseja laajemminkin, kuten myös jälkisosialistisen transformaation ongelmakohtia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]