"Se on niin lahjakas, kyllä se osaa itse" : Lahjakkuuden määrittelemistä suomalaisten Pro Gradu- tutkielmien pohjalta
Huitula, Laura (2022)
Huitula, Laura
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-02-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201071137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201071137
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suomalaisissa Pro Gradu-tutkielmissa määritellään lapsen lahjakkuutta. Tutkimuksen pyrkimyksenä on kartoittaa, mitä lahjakkuus on käsitteenä, miten lahjakkuuksia voidaan tunnistaa, miten opetuksessa tulisi suhtautua lahjakkuuksiin sekä, miten rinnakkaiskäsiteet älykkyys ja nerous liittyvät lahjakkuuteen. Tutkimuksessa käy ilmi erilaisia lahjakkuuden tunnistamisenkeinoja ja – menetelmiä sekä tunnistamiseen liittyviä mahdollisia haasteita. Tutkielmassa käsitellään myös lahjakkaiden lasten opetuksen eriyttämisen tärkeyttä hyötyjen kautta, sekä eriyttämisen poisjättämisen varjopuolia.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostuu 10 suomalaisesta kasvatustieteiden tiedekuntaan kuuluvasta Pro Gradu- tutkielmasta, jotka on julkaistu viimeisen 20- vuoden aikana. Aineisto kerättiin kahdesta hakupalvelimesta, käyttäen aiheeseen sopivia rajauksia ja hakulausekkeita. Tutkielman analyysissä on hyödynnetty teemoittelua, jonka avulla etsittiin aineiston tutkielmista yhteisiä teemoja ja nostettiin esiin aiheen kannalta tärkeitä seikkoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka tärkeää lapsen lahjakkuuden tunnistaminen on. Lahjakkuus on käsitteenä hyvin moninainen ja sen määritteleminen on hankalaa. Käsitteen laajuus luo omia haasteita lahjakkuuden tunnistamisen suhteen. Opettajalla on merkittävä rooli lahjakkuuden tunnistajana ja hän voi hyödyntää tunnistamisessa erilaisia testejä, mittareita ja listauksia. Lahjakkuuksien tunnistamien on tärkeää, jotta opetusta pystytään eriyttämään lapselle sopivaksi, sellaiseksi, mikä tukee lapsen oppimista ja kehittymistä.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostuu 10 suomalaisesta kasvatustieteiden tiedekuntaan kuuluvasta Pro Gradu- tutkielmasta, jotka on julkaistu viimeisen 20- vuoden aikana. Aineisto kerättiin kahdesta hakupalvelimesta, käyttäen aiheeseen sopivia rajauksia ja hakulausekkeita. Tutkielman analyysissä on hyödynnetty teemoittelua, jonka avulla etsittiin aineiston tutkielmista yhteisiä teemoja ja nostettiin esiin aiheen kannalta tärkeitä seikkoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka tärkeää lapsen lahjakkuuden tunnistaminen on. Lahjakkuus on käsitteenä hyvin moninainen ja sen määritteleminen on hankalaa. Käsitteen laajuus luo omia haasteita lahjakkuuden tunnistamisen suhteen. Opettajalla on merkittävä rooli lahjakkuuden tunnistajana ja hän voi hyödyntää tunnistamisessa erilaisia testejä, mittareita ja listauksia. Lahjakkuuksien tunnistamien on tärkeää, jotta opetusta pystytään eriyttämään lapselle sopivaksi, sellaiseksi, mikä tukee lapsen oppimista ja kehittymistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]