Kapinaa ja kansalaistottelemattomuutta: Protestikuvien representaatiot ympäristöliike Elokapinan Instagramissa
Suppanen, Selma (2022)
Suppanen, Selma
2022
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201101198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201101198
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaista protestikuvastoa ympäristöliike Elokapina hyödynsi vuonna 2021 järjestämässään Syyskapina-mielenosoituksessa. Tutkin aihetta analysoimalla Elokapinan tapahtumasta Instagramissa jakamia protestikuvia visuaalisen analyysin avulla.
Sosiaalisen median kuvastot ohjaavat yhteiskunnallista keskustelua ja toimivat uutena politisaation muotona. Selvitän tutkimuksessa, millaisen vaikutelman Suomen tämän hetken puhutuin ympäristöliike luo omasta toiminnastaan Instagramissa 20 000 seuraajalleen ja millä keinoilla vaikutelmasta saadaan uskottava. Tutkimuksen hypoteesina on, että Elokapinan Instagramin ylläpitäjien tekevät sisältöä koskevat valinnat heijastavat liikkeen omien tavoitteiden ohella kulttuurisia kuvastoja aktivismista ja kansalaistottelemattomuudesta. Tässä hyödynnän Stuart Hallin konstruktivistisen representaation käsitettä, jonka mukaan mediaesitysten tuottamat representaatiot kuvaavat todellisuutta rajaten, valikoiden ja kulttuurisia arvojärjestelmiä heijastaen. Elokapinan valinnat somesisällön tuottamisessa ja jakamisessa avaavat Elokapinan toimintaa ja arvoja sekä auttavat ymmärtämään nykyaikaisen ympäristöliikkeen ja someaktivismin tilaa 2020-luvulla. Elokapinan käyttämiä kuvastoja on tutkittu vähän, aiempi tutkimus suuntautuu enemmän liikkeen toimintatapojen oikeutuksista käytyjen keskustelujen tarkasteluun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Elokapinan Instagramista 29.9–8.10.2021 järjestetyn Elokapinan Syyskapina-protestin ajalta. Aineisto koostuu Elokapinan itsensä julkaisemasta 65 Syyskapinasta kuvatusta protestikuvasta, graafisia elementtejä tai videoita ei tässä tutkimuksessa tarkasteltu. Aineistoa on ensin rajattu mediakuvaston systemaattisen sisällönanalyysin avulla. Tämän jälkeen aineiston osaan on tapaustutkimuksen avulla tehty lähiluku, jolla yksittäisten kuvien sisältämiä representaatioita on pyritty paremmin hahmottamaan.
Tutkimuksessa havaittiin Elokapinan keskittyvän somekuvastossaan erityisesti omien aktivistiensa kuvilla viestimiseen. Kuvastolla ei pyritä Syyskapinan objektiiviseen dokumentaatioon, esimerkiksi Elokapinan vastustajat ja liikkeen ulkopuoliset tukijat oli jätetty kokonaan kuvaston ulkopuolelle. Sosiaalisella medialla mainostetaan liikkeen toimintaa sekä pyritään vaikuttamaan yhteiskunnallisiin merkityksenantoihin ilmastonmuutoksesta sekä Elokapinasta liikkeenä: tässä hyödynnettävä Instagramin visuaalinen representaatio Elokapinan toiminnasta on konstruoitu liikkeen tarpeiden mukaan. Aineiston lähiluvussa yksittäisten kuvien representaatioiden analyysi paljasti Elokapinan hyödyntävän aktivismissaan taideaktivismia sekä perinteisiä kansalaistottelemattomuuden kuvastoja.
Analyysin tulokset antavat Elokapinan toiminnasta julkista keskustelua laajemman kuvan, jossa liikkeen kuvaston historialliset piirteet kohtaavat nykyaikaisen someaktivismin toimintamekanismit. Viimeisessä luvussa pohditaan Elokapinan toiminnan tulevaisuutta polarisoituneen somekentän sekä kuvaston jatkuvan kehittämispaineen näkökulmista.
Sosiaalisen median kuvastot ohjaavat yhteiskunnallista keskustelua ja toimivat uutena politisaation muotona. Selvitän tutkimuksessa, millaisen vaikutelman Suomen tämän hetken puhutuin ympäristöliike luo omasta toiminnastaan Instagramissa 20 000 seuraajalleen ja millä keinoilla vaikutelmasta saadaan uskottava. Tutkimuksen hypoteesina on, että Elokapinan Instagramin ylläpitäjien tekevät sisältöä koskevat valinnat heijastavat liikkeen omien tavoitteiden ohella kulttuurisia kuvastoja aktivismista ja kansalaistottelemattomuudesta. Tässä hyödynnän Stuart Hallin konstruktivistisen representaation käsitettä, jonka mukaan mediaesitysten tuottamat representaatiot kuvaavat todellisuutta rajaten, valikoiden ja kulttuurisia arvojärjestelmiä heijastaen. Elokapinan valinnat somesisällön tuottamisessa ja jakamisessa avaavat Elokapinan toimintaa ja arvoja sekä auttavat ymmärtämään nykyaikaisen ympäristöliikkeen ja someaktivismin tilaa 2020-luvulla. Elokapinan käyttämiä kuvastoja on tutkittu vähän, aiempi tutkimus suuntautuu enemmän liikkeen toimintatapojen oikeutuksista käytyjen keskustelujen tarkasteluun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Elokapinan Instagramista 29.9–8.10.2021 järjestetyn Elokapinan Syyskapina-protestin ajalta. Aineisto koostuu Elokapinan itsensä julkaisemasta 65 Syyskapinasta kuvatusta protestikuvasta, graafisia elementtejä tai videoita ei tässä tutkimuksessa tarkasteltu. Aineistoa on ensin rajattu mediakuvaston systemaattisen sisällönanalyysin avulla. Tämän jälkeen aineiston osaan on tapaustutkimuksen avulla tehty lähiluku, jolla yksittäisten kuvien sisältämiä representaatioita on pyritty paremmin hahmottamaan.
Tutkimuksessa havaittiin Elokapinan keskittyvän somekuvastossaan erityisesti omien aktivistiensa kuvilla viestimiseen. Kuvastolla ei pyritä Syyskapinan objektiiviseen dokumentaatioon, esimerkiksi Elokapinan vastustajat ja liikkeen ulkopuoliset tukijat oli jätetty kokonaan kuvaston ulkopuolelle. Sosiaalisella medialla mainostetaan liikkeen toimintaa sekä pyritään vaikuttamaan yhteiskunnallisiin merkityksenantoihin ilmastonmuutoksesta sekä Elokapinasta liikkeenä: tässä hyödynnettävä Instagramin visuaalinen representaatio Elokapinan toiminnasta on konstruoitu liikkeen tarpeiden mukaan. Aineiston lähiluvussa yksittäisten kuvien representaatioiden analyysi paljasti Elokapinan hyödyntävän aktivismissaan taideaktivismia sekä perinteisiä kansalaistottelemattomuuden kuvastoja.
Analyysin tulokset antavat Elokapinan toiminnasta julkista keskustelua laajemman kuvan, jossa liikkeen kuvaston historialliset piirteet kohtaavat nykyaikaisen someaktivismin toimintamekanismit. Viimeisessä luvussa pohditaan Elokapinan toiminnan tulevaisuutta polarisoituneen somekentän sekä kuvaston jatkuvan kehittämispaineen näkökulmista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]