Täyssähköautojen yleistymisen haasteet Suomessa
Salonen, Eemil (2022)
Salonen, Eemil
2022
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201101179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201101179
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan ongelmia ja haasteita, jotka liittyvät sähköautoiluun Suomessa. Työ rajataan koskemaan Suomen aluetta. Työssä tutkitaan lähinnä täyssähköisiä eli täysin sähköllä kulkevia henkilöautoja Suomen liikenteessä. Tekstissä on myös viittauksia hybridiautoihin.
Sähköautoilulle on esitetty suuret tavoitteet vähentämään liikenteen päästöjä. Sähköautolla ajaminen on pitkässä juoksussa ekologisempaa kuin polttomoottoriautolla, kun ladattava sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla. Sähköauton valmistuksesta kuitenkin syntyy suuremmat päästöt kuin polttomoottoriauton valmistuksesta.
Tällä hetkellä noin 21 % Suomen kasvihuonepäästöistä syntyy liikenteestä. Suomen hallitus onkin päästöjen vähentämiseksi esittänyt tavoitteeksi 700 000 ladattavaa autoa vuoteen 2030 mennessä. Suurimpina haasteina ovat sähköautoilun kustannukset ja latausmahdollisuudet. Sähköautoilun kasvun myötä myös sähkön riittävyys ja latausverkoston toteutus tulee kysymykseksi.
Sähköautojen määrä kokonaisautokannasta vuonna 2021 on Suomessa edelleen pieni, vaikka se kasvanut viime vuosina. Sähköautojen yleistymistä hidastavat monet eri tekijät, kuten kalliimpi lähtöhinta ja asenteet sähköautoilua kohtaan. Lyhyt toimintasäde ja latauspisteiden vähyys ovat myös yhtenä muutosta hidastavana tekijänä. Onnettomuustilanteet, kuten sähköauton tulipalo luovat oman haasteensa sähköautoiluun. Autonvalmistajilla on kuitenkin nykyään intressejä lisätä sähköautoilua maailmalla tiukentuvien päästörajojen myötä, kuten esimerkiksi EU:n hiilidioksidipäästörajat uusille autoille on vuonna 2021 95 g/km. Moni valmistaja onkin ilmoittanut aikovansa lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen.
Saatavilla olevien ennusteiden perusteella Suomessa voidaan saavuttaa 700 000 sähköauton tavoite vuoteen 2030 mennessä. Hidasteita kuitenkin on edelleen sähköautojen yleistymiselle, mutta laajeneva sähköautojen valikoima ja latauspisteiden lisääntyminen tekevät tavoitteesta mahdollisen. Jatkotutkimuksia olisi hyvä tehdä sähköautojen turvallisuudesta esimerkiksi parkkihallin tulipalossa. Tulevaisuuden kannalta huomioitavaa on maailmalla käynnissä oleva mineraali- ja komponenttipula
Sähköautoilulle on esitetty suuret tavoitteet vähentämään liikenteen päästöjä. Sähköautolla ajaminen on pitkässä juoksussa ekologisempaa kuin polttomoottoriautolla, kun ladattava sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla. Sähköauton valmistuksesta kuitenkin syntyy suuremmat päästöt kuin polttomoottoriauton valmistuksesta.
Tällä hetkellä noin 21 % Suomen kasvihuonepäästöistä syntyy liikenteestä. Suomen hallitus onkin päästöjen vähentämiseksi esittänyt tavoitteeksi 700 000 ladattavaa autoa vuoteen 2030 mennessä. Suurimpina haasteina ovat sähköautoilun kustannukset ja latausmahdollisuudet. Sähköautoilun kasvun myötä myös sähkön riittävyys ja latausverkoston toteutus tulee kysymykseksi.
Sähköautojen määrä kokonaisautokannasta vuonna 2021 on Suomessa edelleen pieni, vaikka se kasvanut viime vuosina. Sähköautojen yleistymistä hidastavat monet eri tekijät, kuten kalliimpi lähtöhinta ja asenteet sähköautoilua kohtaan. Lyhyt toimintasäde ja latauspisteiden vähyys ovat myös yhtenä muutosta hidastavana tekijänä. Onnettomuustilanteet, kuten sähköauton tulipalo luovat oman haasteensa sähköautoiluun. Autonvalmistajilla on kuitenkin nykyään intressejä lisätä sähköautoilua maailmalla tiukentuvien päästörajojen myötä, kuten esimerkiksi EU:n hiilidioksidipäästörajat uusille autoille on vuonna 2021 95 g/km. Moni valmistaja onkin ilmoittanut aikovansa lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen.
Saatavilla olevien ennusteiden perusteella Suomessa voidaan saavuttaa 700 000 sähköauton tavoite vuoteen 2030 mennessä. Hidasteita kuitenkin on edelleen sähköautojen yleistymiselle, mutta laajeneva sähköautojen valikoima ja latauspisteiden lisääntyminen tekevät tavoitteesta mahdollisen. Jatkotutkimuksia olisi hyvä tehdä sähköautojen turvallisuudesta esimerkiksi parkkihallin tulipalossa. Tulevaisuuden kannalta huomioitavaa on maailmalla käynnissä oleva mineraali- ja komponenttipula
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]