Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen ohjaavat asiakirjat liikuntapedagogiikan suunnannäyttäjänä

Huttunen, Anna-Katri (2022)

 
Avaa tiedosto
HuttunenAnna-Katri.pdf (647.1Kt)
Lataukset: 



Huttunen, Anna-Katri
2022

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-31
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201091143
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen sisältöä lapsen fyysisen aktiivisuuden ja liikuntapedagogiikan näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy fyysisen aktiivisuuden vaikutukseen lapsen kokonaisvaltaiseen kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin sekä liikuntapedagogiikkaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Aihetta lähestytään tässä tutkielmassa kahdesta näkökulmasta, siitä, mitä dokumentit sisältävät, sekä toinen lähestymistapa aiheeseen tutkielmassa on ns. arkeologinen, joka kohdistavaa huomion siihen, miten dokumenttien sisältö on muodostunut. Tämän laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia, tutkimussuuntausta, joka tutkii tekstiä tai puhetta tai kielen käyttöä erilaisista näkökulmista.
Tutkimuksen mukaan suomalaisella liikuntakasvatuksella on pitkät perinteet. Alkuvaiheistaan lähtien liikuntakasvatuksen arvot ovat heijastaneet suomalaisen yhteiskunnan yleisiä kasvatustavoitteita ja liikuntakasvatukselle on ollut ominaista, että sen arvoperustaa ovat hallinneet sosiaalinen kontrolli ja vahva normatiivinen sääntely. Liikuntakasvatus on vuosien saatossa vahvistanut asemaansa ja nykyisin varhaiskasvatustyötä ohjaavat asiakirjat sisältävät monipuolisesti ja kattavasti tietoa liikuntapedagogiikasta. Tutkimuksessa käy myös ilmi, että nykyiset ohjausasiakirjat sisältävät teoriatiedon lisäksi myös paljon konkreettisia keinoja liikuntakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa ja näin ollen helpottavat varhaiskasvattaja työtä arjessa. Ohjausasiakirjoissa tunnustetaan terveellisten elämäntapojen sekä fyysisen aktiivisuuden merkitys lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9820]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste