Sukupuolten tasa-arvon edistämistoimet koulutuspolitiikassa: Dokumenttianalyysi Marinin hallituksen hallitusohjelmasta 2019 kytkeytyen varhaiskasvatuksen tasolle
Nieminen, Tiia (2022)
Nieminen, Tiia
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201091153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202201091153
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman tarkoituksena on saada ajankohtainen käsitys toimista, joita sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi tehdään koulutuspolitiikassa kytkeytyen varhaiskasvatuksen tasolle. Näkökulma tutkimukseen on kasvatussosiologinen, koska siinä halutaan saada käsitys valtakunnallisen tason rakenteista, joilla nähdään olevan vaikutusta varhaiskasvatuksen arkeen, niin henkilöstön kuin lastenkin ajattelu- ja toimintamalleihin. Sukupuolten tasa-arvo ei varhaiskasvatuksessa täysin toteudu, ja sukupuolittuneilla käytännöillä on nähty olevan vaikutusta niin lasten hyvinvointiin kuin koulutus- ja ammatinvalintoihinkin.
Tutkimusaineisto koostuu Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmaan 2019 kytkeytyvistä keinoista ja perusteluista sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi varhaiskasvatuksen tasolla. Aineistoksi muodostui 16 asiakirjaa, joissa tarkastellaan Hallituksen tasa-arvo-ohjelman 2020–2023 sisältöä, sekä tausta-aineistoa selvittämään, mitä toimia on tehty ja miksi sukupuolten tasa-arvoa on lähdetty edistämään. Metodologisena viitekehyksenä toimi dokumenttianalyysi, jolla voidaan tutkia organisaatioiden tuottamia asiakirjoja. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan hallitus edisti sukupuolten tasa-arvoa nostamalla varhaiskasvatuksen osallistumisastetta, laatimalla tasa-arvosuunnitelma velvoitteen koskemaan varhaiskasvatusta, nostamalla henkilöstön osaamistasoa ja tekemällä yhteistyötä Pohjoismaiden kanssa. Sukupuolten tasa-arvon edistämisen perusteluiksi nähtiin kansallisen ohjauksen tärkeys, tutkimuksilla kerätyn tiedon merkitys, sukupuolen moninaisuuden tunnistaminen, sekä vaikutukset lasten tulevaisuuteen. Keskeiseksi pohdinnaksi nousi se, mihin varhaiskasvatuksen sukupuolten tasa-arvon edistäminen oikeastaan viittaa, ja mihin edistämisellä koulutuspolitiikassa pyritään.
Tutkimusaineisto koostuu Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmaan 2019 kytkeytyvistä keinoista ja perusteluista sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi varhaiskasvatuksen tasolla. Aineistoksi muodostui 16 asiakirjaa, joissa tarkastellaan Hallituksen tasa-arvo-ohjelman 2020–2023 sisältöä, sekä tausta-aineistoa selvittämään, mitä toimia on tehty ja miksi sukupuolten tasa-arvoa on lähdetty edistämään. Metodologisena viitekehyksenä toimi dokumenttianalyysi, jolla voidaan tutkia organisaatioiden tuottamia asiakirjoja. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan hallitus edisti sukupuolten tasa-arvoa nostamalla varhaiskasvatuksen osallistumisastetta, laatimalla tasa-arvosuunnitelma velvoitteen koskemaan varhaiskasvatusta, nostamalla henkilöstön osaamistasoa ja tekemällä yhteistyötä Pohjoismaiden kanssa. Sukupuolten tasa-arvon edistämisen perusteluiksi nähtiin kansallisen ohjauksen tärkeys, tutkimuksilla kerätyn tiedon merkitys, sukupuolen moninaisuuden tunnistaminen, sekä vaikutukset lasten tulevaisuuteen. Keskeiseksi pohdinnaksi nousi se, mihin varhaiskasvatuksen sukupuolten tasa-arvon edistäminen oikeastaan viittaa, ja mihin edistämisellä koulutuspolitiikassa pyritään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]